• Anonymen1111

    Vad får gynekologen skriva i journalen??

    Jag var hos gynekologen pga smärtor i magen för att kolla äggstockarna. Allt var bra. Nu efter besöket läste jag min journal och såg att hon skrivit: vulva renrakad. Jag tycker detta känns skitjobbigt, får det ens skriva så? Det beskriver ju lite mitt utseende liksom. Hon sa inget om det under besöket så jag undrat varför det ska stå i journalen? Jag brukar raka mig men det är aldrig någon gynekolog som sagt något om detta innan. Känns jobbigt eftersom jag har många andra vårdkontakter som kommer läsa detta.. vill inte att någon ska veta om jag är rakad eller inte..

  • Svar på tråden Vad får gynekologen skriva i journalen??
  • Ellie

    Man får skriva alla observationer man gör. Det kan tex ha betydelse för att man på en renrakad vulva lättare snabbt konstaterar att det tex inte finns utslag, blåsor osv i området. Det är överhuvudtaget ingen värdering, utan bara en beskrivning av vad som syns.

    Vill du absolut inte att det står där så kan du kontakta mottagningen och be att de tar bort detta från journalen. Det kan gå.

  • Mortiscia80

    Rakning kan ställa till med saker, inflammerade hårsäckar och annat. Alltså relevant för ditt allmäntillstånd eller vad man ska kalla det.

  • Anonymen1111

    Jag tycker bara det är konstigt att hon inte sa något till mig om det.. har aldrig sett att någon antecknat det i journalen innan men det kanske är vanligare än jag tror

  • Ellie
    Anonymen1111 skrev 2021-08-28 13:56:36 följande:
    Jag tycker bara det är konstigt att hon inte sa något till mig om det.. har aldrig sett att någon antecknat det i journalen innan men det kanske är vanligare än jag tror
    Man antecknar väldigt ofta vad man ser, men eftersom det är självklart för dig hur du ser ut är det ju inget som läkaren säger högt vid undersökning.
    Om man tex kommer för buksmärta kan läkaren skriva "ärr efter tidigare titthålskirurgi", "adipös (tjock), svårt att känna på djupet" osv.
Svar på tråden Vad får gynekologen skriva i journalen??