• t00lz

Fråga.

Halloj. Håller på och studerar och jag blev tillfrågad av en kollega en liten konstig fråga - så försökte googla fram ett svar men det går inte heller.

Hans fråga löd:

:"Är en människa med fuktiga arbetskläder känsligare för Elektrisk ström (elshock) än en med torra kläder"

Rent vatten ska rent krasst inte vara en bra ledare, du kan i princip sätt ställa dig i duschen och spruta vatten in i en kopplingsdosa - det ända som kommer hända är att säkringen kortsluter sig själv sen har du även jorden som kommer förhindra.

Men eftersom vi nu pratar teoretiskt , på en människa. 

Frågan kan väl även likställas med att låta en polis använda sin tazer på dig när du är torr och sedan när du är blöt...Det lär väl antingen vara detsamma eller att vattnet förhindrar elen till en viss del kan jag tänka mig.

Vad är svaret? :)

• Svar på tråden Fråga.
  • Daisy28

Ja, vatten leder bättre än luft. Skapar också bättre kontaktyta.

• t00lz
    Daisy28 skrev 2021-08-28 16:27:47 följande:

Ja, vatten leder bättre än luft. Skapar också bättre kontaktyta.

"Är en människa med fuktiga arbetskläder känsligare för Elektrisk ström (elshock) än en med torra kläder"

Så på den frågan hade du då sagt "ja" ? 

• Daisy28
    t00lz skrev 2021-08-28 16:39:59 följande:

"Är en människa med fuktiga arbetskläder känsligare för Elektrisk ström (elshock) än en med torra kläder"

Så på den frågan hade du då sagt "ja" ? 

Skoluppgift?
  • t00lz
    Daisy28 skrev 2021-08-28 16:49:53 följande:
    Skoluppgift?
    Både ja och nej. 

Testfrågor för sin egna del, inget som ska skickas vidare till någon lärare.

Läser yrkesutbildning till svetsare.
  • Daisy28
    t00lz skrev 2021-08-28 17:20:11 följande:

Både ja och nej. 

Testfrågor för sin egna del, inget som ska skickas vidare till någon lärare.

Läser yrkesutbildning till svetsare.

Om du funderar lite, vad kommer du fram till då och varför?
  • t00lz
    "Avjoniserat vatten eller rent vatten leder inte ström, ty den innehåller inga joner. Avjoniserat vatten kallas ibland destillerat vattenVatten är en molekylförening. ... Saltvatten leder ström för lösningen innehåller joner."

Vad detta säger så är du inte känsligare för det inte är ledande. Så rent krasst borde du inte vara känsligare om du är blöt.

Detta gäller då på din KROPP...Däremot så gällde frågan KLÄDER huruvida torr vs blöt. 

Så då måste svaret vara att det leder BÄTTRE än du vore TORR. Alltså JA. 

Det är min uppfattning i alla fall.
  • Daisy28
    t00lz skrev 2021-08-28 17:31:59 följande:
    "Avjoniserat vatten eller rent vatten leder inte ström, ty den innehåller inga joner. Avjoniserat vatten kallas ibland destillerat vatten. Vatten är en molekylförening. ... Saltvatten leder ström för lösningen innehåller joner."

Vad detta säger så är du inte känsligare för det inte är ledande. Så rent krasst borde du inte vara känsligare om du är blöt.

Detta gäller då på din KROPP...Däremot så gällde frågan KLÄDER huruvida torr vs blöt. 

Så då måste svaret vara att det leder BÄTTRE än du vore TORR. Alltså JA. 

Det är min uppfattning i alla fall.
    Blöta kläder, är det rent, avjonat destvatten eller svett,, regn eller annat smutsigt vatten. Vad händer med rent vatten som hamnar på kläderna, fortfarande rent?
  • t00lz
    Daisy28 skrev 2021-08-28 17:42:33 följande:
    Blöta kläder, är det rent, avjonat destvatten eller svett,, regn eller annat smutsigt vatten. Vad händer med rent vatten som hamnar på kläderna, fortfarande rent?
    Det blir ju en hypotes fråga som du ställer den. 

Frågan sa enbart "fuktiga arbetskläder" - det kan vara fuktigt av många anledningar.

Vatten, svett m.m. 

Frågan är snarare felställd i mitt tycke...Borde ha varit 
    "Är det en större sannolikhet att du är känsligare för Elektriska shocker om du har kläder som inte är torra" 

Så jag antar att det är lite så frågan ska besvaras. 
  • Daisy28
    t00lz skrev 2021-08-28 17:49:30 följande:
    Det blir ju en hypotes fråga som du ställer den. 

Frågan sa enbart "fuktiga arbetskläder" - det kan vara fuktigt av många anledningar.

Vatten, svett m.m. 

Frågan är snarare felställd i mitt tycke...Borde ha varit 
    "Är det en större sannolikhet att du är känsligare för Elektriska shocker om du har kläder som inte är torra" 

Så jag antar att det är lite så frågan ska besvaras. 
    Eller "Om du svetsar bör du försöka vara torr?"
  • t00lz
    Daisy28 skrev 2021-08-28 17:56:17 följande:
    Eller "Om du svetsar bör du försöka vara torr?"
    Då frågan ska besvaras med "JA" eller "NEJ" så är det inget alternativ :D 
  • Daisy28
    Daisy28 skrev 2021-08-28 17:21:33 följande:
    Om du funderar lite, vad kommer du fram till då och varför?
    Då det bara är en instuderingsfråga bör du väl vara i mål nu.
  • Anonym (Suck)

Frågan gällde vatten, inte destillerat/rent vatten, så varför tjatas det om detta?

Vatten bara vanligt vatten från kranen eller ifrån regn eller en vattenpöl.

Destillerat/rent/avjoniserat vatten är inte det man frågar om.

Svar på tråden Fråga.