• Sun 29 Aug 2021 21:17
    2697 visningar
    10 svar
    10
    2697

    Gravid och orolig

    Hej allihopa

    Jag har under en tid känt mig allmänt konstig. Svårt att förklara men ni vet, pendla mellan klimakteriet, frusen, svettas, illamående, mm

    Jag har även känt mig ständigt kissnödig och frustrerad över att jag liksom aldrig lyckas kissa klart.

    Idag köpte jag ett test. Min mens är inte jätte regelbunden och jag har haft småblödningar på bara någon till några dagar senaste menstruationerna. Min senaste i juli var pytteliten och varade i två dagar.

    Jag plussade direkt och tydligt.

    Jag blev jätteglad!

    Men jag har 5 barn sen tidigare varav min yngsta är snart 16.

    Det var längesen jag var gravid!

    Nu till min oro,

    Jag var på ryggröntgen för några dagar sedan. Kan fostret tagit skada?

    Jag har fött 5 friska barn, vad är det som säger att detta underverk blir friskt?

    Jag är blir ju trots allt 46 år i år.

    Jag är rädd för alla fördomar. Det är väl inte förbjudet eller fult/fel att föda barn i den åldern?

    Vågar jag träna? Zumba? Gå på löpband?

    Vad kan jag äta? Undvika att äta?

    När börjar man må illa rejält? Jag har aldrig kräkts under mina tidigare graviditeter

    Jag känner som mensvärk i magen? Kan nåt vara fel?

    Måste gå till mödravården imorgon.

    Jag plussade! Galet! Men härligt på samma gång!

    Jag har drömt om detta och känner stor lycka

    Men är orolig!

  • Svar på tråden Gravid och orolig
  • Sun 29 Aug 2021 21:23
    #1

    Grattis! Kolla på Livmedelsverket vad du kan äta. Det mesta faktiskt. Folsyra bör du genast börja med. Att vara gravid i din ålder räknas som en riskgraviditet så du får nog gå på lite extra koller. Inte säkert du kommer må illa, det gör ju inte alla. Molvärk är vanligt och normalt.

    Om du haft oregelbunden mens och lite hipp som happ på sistone bör du göra ett VUL så du vet hur långt gången du är. Kanske rent av UL. Du kanske är bra långt gången. 

    Vad gäller åldern blir det vanligare och vanligare att få barn numer uppåt åren. Detta pga äggdonation. Men jag känner några som fått barn spontant i din ålder också.

  • Sun 29 Aug 2021 21:35
    #2

    Ååh tack!

    Ska kolla direkt.

    ????????????

  • Sun 29 Aug 2021 22:04
    #3

    Uppdatera gärna hur allt går. Jag har en bekant som trodde hon var i klimakteriet och när hon väl tagit ett positivt gravtest efter mycket tjat från maken och sen gjorde UL visade det sig att hon var gravid i 5:e månaden! Då var hon 47.

  • Sun 29 Aug 2021 22:21
    #4

    Oj, jösses!

    Jag lovar att uppdatera

  • Sun 29 Aug 2021 22:28
    #5

    Bra! Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

  • Mon 30 Aug 2021 22:23
    #6

    Har kontaktat mödravården nu och fick inskrivningsdatum 20 september

    Känns liiite långt tills dess när man inte vet hur långt gången jag är.

  • Tue 31 Aug 2021 12:51
    #7
    Luttski12 skrev 2021-08-30 22:23:59 följande:
    Har kontaktat mödravården nu och fick inskrivningsdatum 20 september
    Känns liiite långt tills dess när man inte vet hur långt gången jag är.
    Du kan alltid boka ett privat VUL.
  • Fri 17 Dec 2021 14:59
    #8

    Hur har det gått?

  • Sun 19 Dec 2021 12:42
    #9

    Det är inte förbjudet eller fel eller fult för det första!! Min mamma ramlade ner för en trappa och skadade ryggen när hon var gravid med mig, röntgades och var orolig men det gick jättebra! Stort grattis, vilken glad överraskning! :)

  • Mon 7 Feb 2022 17:20
    #10

    Hej
    Såg att tråden var ganska gammal, men hur gick det för dig?
    Är i samma situation som dig när du startade tråden och jag och maken känner oss oroliga.
    Minstingen är snart 16 år och vi har ingen att prata med om detta.

    Pratade med en läkare i måndags förra veckan och hon var inte mycket till hjälp.

    Ingen har sagt till oss vad vi ska eller bör göra med någonting och jag känner mig rätt vilsen.

Svar på tråden Gravid och orolig