• saran92

    Nästan positivt äl-test två dagar efter avslutad mens?

    Hade mens 22-28/8, sista mens dagen var alltså i lördags och idag är det måndag. Har nya äl-test denna månad så ville ha ett referenstest då min äl hoppat ett par dagar hit och dit.

    Men detta test är ju nästan positivt?

    Känns helt orimligt att äl hoppat från dag 15-19 till dag 9, hur ska jag tänka nu?

    Någon som varit med om samma?

  • Svar på tråden Nästan positivt äl-test två dagar efter avslutad mens?
  • Anonym (S)

    Det är "nästan" positivt, alltså inte positivt än. Och efter höjningen har du ÄL en till två dagar efter. Känns helt rimligt att kunna ha så tidig ÄL. Och ja, den kan så klart flytta sig, särskilt om den har en tendens redan att göra det.

    Mitt tips: använd digitala tester istället. De är tydligare. Och börja tempa, extremsäker metod för att pricka in ÄL.

  • saran92
    Anonym (S) skrev 2021-08-30 10:06:40 följande:

    Det är "nästan" positivt, alltså inte positivt än. Och efter höjningen har du ÄL en till två dagar efter. Känns helt rimligt att kunna ha så tidig ÄL. Och ja, den kan så klart flytta sig, särskilt om den har en tendens redan att göra det.

    Mitt tips: använd digitala tester istället. De är tydligare. Och börja tempa, extremsäker metod för att pricka in ÄL.


    Det ser ut att bli positivt när som helst. Har aldrig haft en cykel kortare än 26 dagar under de 17 år jag har haft mens så för mig känns det orimligt, men får ta ett till test i eftermiddag och se vad det visar.

    Körde digitalt förr men de är så satans dyra haha.

    Att tempa funkar väll bara om man har någorlunda sammanhängande sömn? Har små barn så det är uppvak ca varannan timme natten igenom.
  • Anonym (S)
    saran92 skrev 2021-08-30 11:19:01 följande:
    Det ser ut att bli positivt när som helst. Har aldrig haft en cykel kortare än 26 dagar under de 17 år jag har haft mens så för mig känns det orimligt, men får ta ett till test i eftermiddag och se vad det visar.

    Körde digitalt förr men de är så satans dyra haha.

    Att tempa funkar väll bara om man har någorlunda sammanhängande sömn? Har små barn så det är uppvak ca varannan timme natten igenom.
    Så om du får positivt imorgon har du alltså ÄL ca dag 11-12. Man får mens i genomsnitt 14 dagar efter = 25-26 dagar. Regelbunden cykel är ingen garanti för att faserna före/efter ÄL ser likadana ut jämt. Det är därför det är bra att testa och se. Håller med om att de digitala är dyra men det var enda sättet för mig att se höjningen.

    Ok, då förstår jag att tempa inte funkar för dig! Tror man ska ha fyra timmar sammanhängande sömn minst.
  • Tildasafira

    Hej!

    Jag provade också babyplans äl-tester denna cykel och kan säga att jag fick starka utslag under princip hela cykeln! Alltså väldigt svåra test att detektera äl med. Testade för skojs skull med RFSU samtidigt som gav mer tydliga skillnader på positivt vs negativt test! Tror det kan handla om att testen i sig är lite så! Jag fick positivt på dem på cd13 där teststräcket var bra mycket starkare än kontrollstrecket (efter att ha haft nästan positiva test sedan mens).

    Bara en liten tanke från mig:)!

  • saran92
    Tildasafira skrev 2021-08-30 12:13:24 följande:

    Hej!

    Jag provade också babyplans äl-tester denna cykel och kan säga att jag fick starka utslag under princip hela cykeln! Alltså väldigt svåra test att detektera äl med. Testade för skojs skull med RFSU samtidigt som gav mer tydliga skillnader på positivt vs negativt test! Tror det kan handla om att testen i sig är lite så! Jag fick positivt på dem på cd13 där teststräcket var bra mycket starkare än kontrollstrecket (efter att ha haft nästan positiva test sedan mens).

    Bara en liten tanke från mig:)!


    Åh så kan det absolut vara! Skönt att det inte bara är jag då, har rfsu hemma också så ska absolut testa en av varje sen. Skit att jag köpt många babyplan då om de är svåra att se på :(
Svar på tråden Nästan positivt äl-test två dagar efter avslutad mens?