• Anonym (...)

Blivit av med jobbet..so chockad och ledsen

Jag vet inte vart jag ska börja..är som sagt så chockad.

Blev först av med mitt vikariejobb då dom misstrodde en sjukskrivning plus att dom inte tyckte jag skötte mina arbetsuppgifter. Jag gjorde några missar men jag var väldigt omtyckt av både kollegor och dom jag utförde arbetsuppgifter hos. Denna chefen kontaktade en annan chef där jag också arbetade och berättade det här vilket resulterade i att jag förlorade det arbetet också. Den här informationen fick jag inte av den chefen som sa att jag misskött mitt jobb utan den som fick ta emot informationen. Jag har alltså inte fått höra att jag misskött arbetet av dom som anser att jag gjort det..

Så nu står jag här utan något jobb och är ensamstående med barn. Vad ska jag göra? Är så ledsen, jag kommer ju inte kunna få något annat arbete. Behöver alla tips och råd. Har tidigare varit sjukskriven, kan jag bli det igen? Har en sjukdomsbild och det var jag själv som avbröt sjukskrivningen. Uppenbarligen var det kanske inte rätt beslut att göra det...

• Svar på tråden Blivit av med jobbet..so chockad och ledsen
  • SaraL77

Vad har du för sjukdomsbild? Om du är helt uppriktig mot dig själv: Finns det verkligen ingen annan anledning till varför du fick sluta?

• Anonym (V)

Man kan inte avbryta sin sjukskrivning, börja jobba, sen välja att bli sjukskriven igen när man fått sparken. Om det inte var så att anledningen till att du misskötte dina arbetsuppgifter var att du tex är utbränd.

• Anonym (K)

Så din lösning är att bli sjukskriven, fast du egentligen inte behöver det....? Vet inte ens var jag ska börja med den infon! Och sen då, när du antingen får avslag eller den tar slut? Lös problemet nu istället. Antingen pluggar du till nåt eller så söker du andra jobb. Finns inget som säger att du inte kommer få nåt nytt för att du blev av med de du hade.

Du måste ha gjort ganska allvarliga fel om den ena chefen till o med ringer upp den andra! Och att fuska med sjukskrivning (även om du säkert inte gjorde det) sätter en riktig nagel i ögat på en chef. Jag är inte alls chockad att du fick sparken. Men just nu behöver du fokusera på lösningar istället, och tänka på hur du ska kunna förebygga att liknande saker händer igen.

• Anonym (...)
    SaraL77 skrev 2021-08-30 10:17:17 följande:

Vad har du för sjukdomsbild? Om du är helt uppriktig mot dig själv: Finns det verkligen ingen annan anledning till varför du fick sluta?

Jag har PTSD och det har egentligen inte påverkat mitt arbete mer än att jag inte klarar av att arbeta för mycket. Dom misstror en sjukskrivning. Jag vet helt säkert att jag var uppskattad bland både dom jag arbetade hos och mina kollegor. Jag blev även ifrågasatt angående vabb, det handlade om 3 vabbtillfällen. Det ironiska i det är att min (förra) chef vabbar massor. Flera av mina kollegor förstod inte det här alls, alltså att dom ifrågasatte mitt vabbande, gällde ju inte så många tillfällen. 

Nu mår jag fruktansvärt dåligt då stress är en sån sak som försämrar mitt mående. Har även inträffat en sak i privatlivet som gör att jag mår sämre, den saken inträffade inte då jag fortfarande arbetade.

Hur gör man för att bli sjukskriven? Jag minns inte riktigt hur det var sist. 
  • Mrs Moneybags
    SaraL77 skrev 2021-08-30 10:17:17 följande:

Hon säger ju själv att hon har gjort missar/misskött arbetet. 

Det är säkerligen därför hon förlorade jobbet.

TS, det finns andra jobb och andra typer av jobb. Ge inte upp. Någonting kommer att passa dig. 
  • Anonym (...)
    Anonym (K) skrev 2021-08-30 10:24:48 följande:

Så din lösning är att bli sjukskriven, fast du egentligen inte behöver det....? Vet inte ens var jag ska börja med den infon! Och sen då, när du antingen får avslag eller den tar slut? Lös problemet nu istället. Antingen pluggar du till nåt eller så söker du andra jobb. Finns inget som säger att du inte kommer få nåt nytt för att du blev av med de du hade.

Du måste ha gjort ganska allvarliga fel om den ena chefen till o med ringer upp den andra! Och att fuska med sjukskrivning (även om du säkert inte gjorde det) sätter en riktig nagel i ögat på en chef. Jag är inte alls chockad att du fick sparken. Men just nu behöver du fokusera på lösningar istället, och tänka på hur du ska kunna förebygga att liknande saker händer igen.

Jag avbröt sjukskrivningen själv, har egentligen skäl att vara sjukskriven pga mitt mående. Mitt mående var säkert det som gjorde att dom tyckte att jag misskötte mig. 

Jag söker jobb för fullt men mår egentligen för dåligt. 

Jag var med om en våldtäkt nyligen vilket triggade igång min ptsd mer=ännu sämre mående. Där jag går i terapi(haft uppehåll under sommaren) har dom dokumenterat mitt mående och skrivit, utan att jag sagt det, att dom misstänker pågående traumatisering. Jag mår verkligen jättedåligt pga alla olika omständigheter just nu.
  • Anonym (K)
    Anonym (...) skrev 2021-08-30 10:29:09 följande:
    Jag avbröt sjukskrivningen själv, har egentligen skäl att vara sjukskriven pga mitt mående. Mitt mående var säkert det som gjorde att dom tyckte att jag misskötte mig. 

Jag söker jobb för fullt men mår egentligen för dåligt. 

Jag var med om en våldtäkt nyligen vilket triggade igång min ptsd mer=ännu sämre mående. Där jag går i terapi(haft uppehåll under sommaren) har dom dokumenterat mitt mående och skrivit, utan att jag sagt det, att dom misstänker pågående traumatisering. Jag mår verkligen jättedåligt pga alla olika omständigheter just nu.
    Hmm, jag har svårt att följa din logik. Om man missköter sitt jobb brukar det bero på att man gör misstag. Beror dina misstag på ditt mående alltså?

Lätt att vara efterklok men du borde inte ha avbrutit din sjukskrivning. Om du själv ansåg dig så "frisk" att du kunde jobba lär du få svårt att få en ny sjukskrivning. Beror lite på hur Fk ser på saken så klart men de är ju inte kända för att vara snälla direkt.

Bra att du går i terapi iaf! Förstår att du kan behöva det. Jag undrar vilket som blir bäst i längden, gå hemma och älta under en sjukskrivning (för tankarna kommer väl vare sig man vill eller inte) eller försöka aktivera dig med ett jobb.

Fortsätt söka andra jobb, det finns säkert nåt du kan göra. Du kanske kan höra med AF om de har nåt i stil med Samhall eller andra platser som inte har samma krav som på ett vanligt jobb.
  • Anonym (...)
    Anonym (K) skrev 2021-08-30 10:48:40 följande:
    Hmm, jag har svårt att följa din logik. Om man missköter sitt jobb brukar det bero på att man gör misstag. Beror dina misstag på ditt mående alltså?

Lätt att vara efterklok men du borde inte ha avbrutit din sjukskrivning. Om du själv ansåg dig så "frisk" att du kunde jobba lär du få svårt att få en ny sjukskrivning. Beror lite på hur Fk ser på saken så klart men de är ju inte kända för att vara snälla direkt.

Bra att du går i terapi iaf! Förstår att du kan behöva det. Jag undrar vilket som blir bäst i längden, gå hemma och älta under en sjukskrivning (för tankarna kommer väl vare sig man vill eller inte) eller försöka aktivera dig med ett jobb.

Fortsätt söka andra jobb, det finns säkert nåt du kan göra. Du kanske kan höra med AF om de har nåt i stil med Samhall eller andra platser som inte har samma krav som på ett vanligt jobb.
    Ja, om jag rannsakar mig själv inser jag det. Jag vill ju inte vara sjukskriven egentligen men jag klarar uppenbarligen inte av att arbeta. Känner mig rätt värdelös, aldrig blivit av med jobb tidigare. Har utbildning.

Jag trodde verkligen jag skulle klara av att arbeta, jag har väldigt stark vilja men jag borde väl insett mina begränsningar. 

Jag söker jobb ändå och kollar utbildningar men det brinner ju i knutarna. Jag måste ju få nytt jobb senast nästa vecka annars kan jag varken betala hyra eller räkningar. Aldrig varit arbetslös så jag vet inte hur man går tillväga..
  • Anonym (K)
    Anonym (...) skrev 2021-08-30 10:58:06 följande:
    Ja, om jag rannsakar mig själv inser jag det. Jag vill ju inte vara sjukskriven egentligen men jag klarar uppenbarligen inte av att arbeta. Känner mig rätt värdelös, aldrig blivit av med jobb tidigare. Har utbildning.

Jag trodde verkligen jag skulle klara av att arbeta, jag har väldigt stark vilja men jag borde väl insett mina begränsningar. 

Jag söker jobb ändå och kollar utbildningar men det brinner ju i knutarna. Jag måste ju få nytt jobb senast nästa vecka annars kan jag varken betala hyra eller räkningar. Aldrig varit arbetslös så jag vet inte hur man går tillväga..
    Har du skrivit in dig på AF? Det är prio ett. Grund för ev a-kassa (som du nog inte får men ändå bra att tänka på) och om du behöver söka soc-bidrag. De kommer kräva att du ska vara inskriven och aktivt arbetssökande om du inte är sjukskriven. För du lär inte få jobb redan i nästa vecka så gå redan nu till soc och fråga om man måste ha ett möte eller om man bara kan ansöka ändå. De kommer titta på om du har besparingar, förbered kontoutdrag av allt du har.

Städning är ett sånt jobb man kan tänkas få med kort varsel. Sök vad som helst, kort sagt.
  • Anonym (f)

Arbetar du kommunalt? Det låter så. 

Kontakta facket om du är medlem. Har du ett kontrakt så krävs det rätt mycket för att avsluta i förtid och pga sjukdom får man inte avskeda någon heller. Sedan är tex timvik svårare. En chef får helle rinte bara ringa en annan chef och skvallra.

Svar på tråden Blivit av med jobbet..so chockad och ledsen