• Påskliljaa23

    Monopol

    Hur ställer ni er till monopol i samhället?
    Vad är fördelar och nackdelar med att ha ett samhällsstyrt land av monopol och dess marknadsekonomi. 

  • Svar på tråden Monopol
  • Anonym (?)
    Påskliljaa23 skrev 2021-08-30 12:09:30 följande:

    Hur ställer ni er till monopol i samhället?

    Vad är fördelar och nackdelar med att ha ett samhällsstyrt land av monopol och dess marknadsekonomi. 


    Skoluppgift?
  • Påskliljaa23
    Anonym (?) skrev 2021-08-30 12:58:42 följande:
    Skoluppgift?
    Faktiskt inte. Är intresserad av juridik, politik och ekonomi.
  • Anonym (aa)
    Påskliljaa23 skrev 2021-08-30 19:44:44 följande:
    Faktiskt inte. Är intresserad av juridik, politik och ekonomi.
    Vad tänker du själv då, om du nu är intresserad? Kanske börja med att presentera det och se om någon vill diskutera.
  • Påskliljaa23
    Anonym (aa) skrev 2021-08-30 20:06:06 följande:
    Vad tänker du själv då, om du nu är intresserad? Kanske börja med att presentera det och se om någon vill diskutera.
    Jag tycker att monopol har sina fina sidor gällande alkohol-och tobak konsumtioner. Marknaden/staten tillåter alltså inte andra företag konkurrera ut systembolaget, för att ge oss konsumenter ett flertal valmöjligheter att köpa alkohol. Alkoholutbudet begränsas, vilket bidrar till ett samhälle med minskat alkoholkonsumtion, som i sin tur resulterar till ett hälsosammare och mer sunt hälsoliv samt livsstil. 
    Däremot tror jag som helhet på ett samhälle som styrs av fri konkurrens gällande klädesplagg, föda eller övriga intressen gällande varor och tjänster. 
  • Anonym (?)
    Påskliljaa23 skrev 2021-08-30 20:28:20 följande:

    Jag tycker att monopol har sina fina sidor gällande alkohol-och tobak konsumtioner. Marknaden/staten tillåter alltså inte andra företag konkurrera ut systembolaget, för att ge oss konsumenter ett flertal valmöjligheter att köpa alkohol. Alkoholutbudet begränsas, vilket bidrar till ett samhälle med minskat alkoholkonsumtion, som i sin tur resulterar till ett hälsosammare och mer sunt hälsoliv samt livsstil. 

    Däremot tror jag som helhet på ett samhälle som styrs av fri konkurrens gällande klädesplagg, föda eller övriga intressen gällande varor och tjänster. 


    Inget monopol på tobaksförsäljning. Knappt på alkohol heller, krogar får sälja och postorder.

    Föda är extremt viktigt för vår hälsa och sund livstil. Borde det inte monopolförsäljas?

    Hur ser du på saker som el, tele, sjukvård, järnväg? Jämför före och efter monopolet togs bort.
Svar på tråden Monopol