• Theloveway

    Räkna ut gravidvecka

    Jag har en fråga, räknas alltid graviditeten från sista mensens första dag? Jag plussade inte förrän på bim +21(!) alla tester innan den dagen visade negativt..

    Känns så otroligt att inte plussa förrän så sent?

  • Svar på tråden Räkna ut gravidvecka
  • Jag är bara jag

    Normalt sett räknar man så såvida det stämmer nåt så när. Det gör det ju uppenbart inte i ditt fall. 21 dagar efter BIM tar det inte att få plus. Du måste haft betydligt senare äl än du trodde. Och det måste du poängtera för Mvc. Annars kommer de räkna dig tre veckor längre gången och då misstämmer allt.

  • Theloveway

    Hm när jag talade med bm idag sa hon att det kunde vara så att man utvecklade hormonet så sakta så att det inte syntes tidigare! Så hon sa att gravidvecka ändå skulle räknas från sista mensens första dag

  • Jag är bara jag
    Theloveway skrev 2021-08-31 18:31:05 följande:
    Hm när jag talade med bm idag sa hon att det kunde vara så att man utvecklade hormonet så sakta så att det inte syntes tidigare! Så hon sa att gravidvecka ändå skulle räknas från sista mensens första dag
    Nej, hcg kan visserligen variera ganska mycket inom en och samma vecka, men absolut aldrig vara så lågt så jättelänge att det tar 3 veckor att få plus. 3 veckor efter BIM med 28-dagarscykler blir v.9. Då hade jag ca 150000 i hcg med första barnet. Gravtest mäter i regel från hcg 25. Vissa tom 10. Det tar absolut inte värst lång tid att komma upp i det. 
  • caveat emptor

    Jag hade en menscykel på 21 dagar när jag blev gravid med mitt andra barn. Jag VET att cykeln var tre veckor, regelbunden på dagen i flera månader. Men trots det vägrade min bm att räkna på 21 dagar utan valde 28. Det var inte förrän KUB som jag fick "rätt" och graviditeten beräknades precis som den borde ha gjorts från början, alltså en vecka längre gången än vad bm sagt. Så nej, i mitt fall räknades det inte från sista mensen.

  • Jag är bara jag
    caveat emptor skrev 2021-08-31 18:56:18 följande:
    Jag hade en menscykel på 21 dagar när jag blev gravid med mitt andra barn. Jag VET att cykeln var tre veckor, regelbunden på dagen i flera månader. Men trots det vägrade min bm att räkna på 21 dagar utan valde 28. Det var inte förrän KUB som jag fick "rätt" och graviditeten beräknades precis som den borde ha gjorts från början, alltså en vecka längre gången än vad bm sagt. Så nej, i mitt fall räknades det inte från sista mensen.
    Jag är inte förvånad. Det finns tom de som gjort IVF och alltså absolut på dagen vet när de blivit gravida som får b.f-datum flyttat antingen med tanke på mens eller efter UL. Ibland får man stå på sig!
Svar på tråden Räkna ut gravidvecka