• crispnuggets

    Dilemma på blocket

    Hej!

    Jag har så gott som bestämt att köpa en möbel via blocket och hämta i veckan. Men nu är det så att jag hittat en annan möbel som kanske skulle passa ännu bättre. Vad hade ni då gjort? Hållit avtalet och köpt den möbel man bestämt eller vara lite ego och köpa den andra?

    Jag har ganska lätt att få dåligt samvete kan tilläggas ????

  • Svar på tråden Dilemma på blocket
  • Anonym (Så gott som?)

    Så gott som? Har du sagt att du köper eller inte?

    Säg som det är att du ångrat dig så fort som möjligt så de vet.

  • Anonym (Förmodligen avtalsbrott)

    Om du sagt att du ska köpa den så har du ingått ett avtal så det är ett avtalsbrott att inte köpa den. Sedan är det väl mycket liten risk att den andra faktiskt stämmer dig för det.

  • Anonym (Förmodligen avtalsbrott)

    Om det inte är ett företag som säljer möbeln då har du två veckors ångerrätt.

  • Anonym (Hold my beer)

    Du har inga skyldigheter mot en annan privatperson. Ska du köpa en möbel du inte vill ha för att de inte ska bli ledsna....? Please.

  • Anonym (Ö)

    Var ärlig och skriv det till säljaren så hen kan sälja till någon annan.

    Det lägsta och elakaste du kan göra är att bara sluta höra av dig eller svara. Jag har varit med om 2 köpare nu som varit säkra på att de ska köpa och där vi kommit överens om datum och tid och de frågat efter min adress för att sedan inte dyka upp. Det är så lågt och jag slösar en massa tid i onödan. Jag hade inte blivit sur om köparen drog sig ur men var ärlig om det.

  • crispnuggets

    Tack för svar!

    Jag har inte bestämt mig än men OM jag får ett bättre pris på den andra jag hittade så hör jag av mig till första säljaren snarast. Får väl vara ärlig bara att både modell och pris matchar mig lite bättre.

  • Anonym (Maggan)

    Tala om för ägaren att du har ångrat dig bara. Jag tycker att det är helt ok. Du kommer förmodligen aldrig träffa säljaren ändå så du behöver inte känna att det är jobbigt på något sätt.

    Hade en liknande situation nyligen där jag var säljaren. Varan låg ute några dagar och jag visste inte om någon skulle vara intresserad. Det var en helt oanvänd vara som jag lade ut på annons för 40% av vad den kostar att köpa från butik, vilket jag tyckte var ett lågt pris, ett lockpris rent av.

    Sen var det en som kontaktade mig och prutade på varan. Visste inte om jag skulle hitta någon annan som var villig att betala annonspriset så accepterade budet nån dag senare. Sen dröjde det med att köpet skulle genomföras pga jobb och ett par dagar efter så hörde en annan köpare av sig som var intresserad av att betala det pris jag satt.

    Jag sålde till den som betalade mitt begärda pris. Ja, prutaren verkade bli arg för att jag inte höll det jag sa. Men klart jag bytte till den som betalade mer! Hade tyckt att det var självklart ifall situationen vart omvänd och jag hade varit prutaren, så ser inget fel i det.

  • Anonym (Isa)

    På blocket är affären igenom först när pengar och varor bytt hand.

    Helt ok att ångra sig, men säg det så fort du kan. Har de hunnit plocka bort annonsen pga att du lovat köpa så kan du ju erbjuda dig kostnaden för ny annons om du vill vara snäll. Men inget måste - de flesta på blocket vet att det är väldigt vanligt att köparen drar sig ur.

  • crispnuggets

    Uppdatering- efter att originalsäljaren varit jäääätteseg på att svara, rört ihop dagar för avhämtning osv har jag valt att köpa en helt annan soffa. Aldrig varit med om att en säljare krånglat så, kanske ville hon inte sälja den trots allt..

Svar på tråden Dilemma på blocket