• Loowho

    Ägglossning och avbrutet samlag

    Hej!

    Jag är generellt nyfiken på risk/chans för graviditet vid avbrutet samlag. Men mer specifikt undrar jag hur ni tänker kring avbrutet just dagarna före och under ägglossning, alltså när man är som mest fertil. Vi hade avbrutet (han drog ut den sekunden innan) i fredags, och idag (måndag, alltså ung 3 dagar senare) har jag med stor sannolikhet ägglossning. Jag fick positivt på ägglossningstest igår och nu börjar temperaturen stiga.

    Jag skulle inte bli besviken om det hände. Jag är dock väldigt nyfiken på om det ens finns en risk/chans.

  • Svar på tråden Ägglossning och avbrutet samlag
  • Jag är bara jag

    Ja, chansen/risken finns. Tror de brukar säga att säkerheten är ca 60%. Ingen säker metod alls om man verkligen inte vill bli gravid. Men spelar det ingen roll kan man ju chansa. 

  • Anonym (Anonym)

    Vår oplanerade fyra som bakas just nu blev till sådär. Sex 3 dagar innan äl, avbrutet. Så chansen/risken finns men hur stor den är vet jag inte. Men en säker metod är de ju med all sannolikhet inte iaf, om man nu inte vill riskera att bli gravid.

  • Loowho
    Anonym (Anonym) skrev 2021-08-30 19:35:53 följande:

    Vår oplanerade fyra som bakas just nu blev till sådär. Sex 3 dagar innan äl, avbrutet. Så chansen/risken finns men hur stor den är vet jag inte. Men en säker metod är de ju med all sannolikhet inte iaf, om man nu inte vill riskera att bli gravid.


    Jasså? Shit. Jag skulle dock som sagt inte bli förskräckt om det hände. Vi vill gärna ha inom ett år ändå. Men det är inte optimalt just nu iom situation med arbete.
  • Anonym (Hmm)

    Snarare är det en av fem som blir gravida mha avbrutet samlag, inom ett år då om man använder det som "preventivmetod".

  • Ebo88
    Anonym (Anonym) skrev 2021-08-30 19:35:53 följande:

    Vår oplanerade fyra som bakas just nu blev till sådär. Sex 3 dagar innan äl, avbrutet. Så chansen/risken finns men hur stor den är vet jag inte. Men en säker metod är de ju med all sannolikhet inte iaf, om man nu inte vill riskera att bli gravid.


    Samma för oss med vår första son. Det var typ 4-5 dagar innan äl.
  • Anonym (Ägglossning)

    Jag och min man hade samlag vid äl, jag tog två äl tester samma dag. På morgonen efter samlaget var den negativ, på kvällen var den positiv. Jag tog dagen efter piller ca 12 timmar senare då jag såg utslag på testet och var lugn eftersom efter fast gubbe sker äl 12-24 efteråt. Här sitter jag och är gravid i snart vecka 20 :). Finns inget säkert när man har oskyddad även om risken hos dig är liten.

Svar på tråden Ägglossning och avbrutet samlag