Komplicerad arbetssituation
Hej,
Jag sitter i en situation där jag är extremt kluven.
Jag arbetar som inköpare (ny inom arbetet)
Har fått mycket beröm av både chefer samt kollegor som tycker att jag gör ett bra jobb men ändå så kan dom inte vara tillmötesgående och kompromissa med lön.
I min roll så köper jag in fordon privat (via blocket)
till bolaget som sedan säljs vidare av våra säljare.
Då vi vill ligga billigast på marknaden så måste jag med andra ord pruta mellan 20-40k på vissa privat personers bilar för att ha marginal. Det är väldigt svårt att få folk att gå med på att sänka priset så pass mycket då andra bilhandlare alltid bjuder mellan 5-10k mer så jag tappar affärerna.
Jag har kravet på att mig att köpa in minst 15 bilar i månaden för att kunna få min grundlön som ligger på 12 000kr/mån och jag får inte värdera fordonen själv utan måste vänta på deras godkännande. Jag arbetar 9 timmar om dagen och det är ca 10 mil tur och retur till arbetet. Jag är den enda som inte har fast grundlön på arbetet. Vi är 4 som arbetar på inköp varav två är chefer och den andra sitter på auktioner där man får in ca 6 bilar om dagen.
Jag har fått sitta helt ensam alldeles för mycket redan från dag ett. Har bett båda cheferna flera gånger om att vara på jobbet med mig för att jag ska kunna lära mig och få det stödet jag behöver för att kunna köpa in bilar nu när jag är så pass ny.
Ena chefen sa att så fort den andra chefen är tillbaka från semestern så kommer han vara på kontoret men det har fortfarande inte blivit någon förändring och det var 2 veckor sedan. Dom har lovat gång på gång att jag ska få sitta med och titta när dom kör med auktioner så jag får se hur det fungerar men dom är alltid och jobbar hemifrån med auktioner. Och sen när jag väl har fått in bilar så har det blivit komplikationer med våra chaufförer för att kunna hämta då alla är ?upptagna?
Jag har uttryckt mig flera gånger att det känns tufft för mig att åka dit varje dag utan en fast grundlön då det inte alls är en säkerhet att jag får in bilar och jag vill inte gå minus på att åka till ett arbete. Det känns som att så fort jag hittar något bra så sätter dom käpparna i hjulet för mig och säger att dom inte köper in just dom bilarna för att dom aldrig skulle bli sålda osv. Och fick nyligen reda på att vi har varit tvungna att skära ner på verksamheten då vi blivit av med en av våra parkeringar så kan tänka mig att det är något sånt som gör att dom inte vill godkänna många av mina inköp?
Det känns enbart som att jag blir utnyttjad.
Då jobbet bara kräver att jag måste ha tillgång till en dator och telefon, så kan jag lika gärna göra detta hemifrån. Vill försöka ta upp det igen men vet inte hur jag ska uttrycka mig för att det ska låta bra.
Det är för många dagar som jag åker gratis fram och tillbaka till jobbet för att jag inte lyckats få in fordon på grund av av ovanstående skäl. Jag tycker jobbet är roligt i sig men jag har tröttnat något ofantligt på grund av dom dåliga arbetsförhållandena.
Vad tycker ni att jag ska göra?