• Tue 31 Aug 2021 07:20
    986 visningar
    6 svar
    6
    986

    Får mitt barn för mycket välling

    Vårt barn på 2,5 han fortfarande svårt med brukosy innan förskolan.

    Vi ger han ca 330ml välling på morgonen och ibland på kvällen.

    Men det känns som vi ger för mycket.

    (Semper Fullkornsvälling med Frukt och Yoghurt 2år)

    Hur mycket äter dricker era små?

  • Svar på tråden Får mitt barn för mycket välling
  • Anonym (Välli­ng bra frukos­t)
    Tue 31 Aug 2021 07:48
    #1

    Välling är en bra frukost/kvällsmat. Min farfar brukade ofta äta välling även när han var över 80 år. Min son har tyvärr aldrig gillat det. Traditionellt sett har det varit basmat även för vuxna i många länder. Så länge sonen blir mätt och är nöjd samt äter varierad mat under dagarna kan jag inte se att det är nog problem.

    BVC sa till mig att det är bra att variera märke och sort. Detta för att få spannmål från olika jordar i världen. (Alla jordar innehåller olika näringsämnen samt även tyvärr olika "dåliga" ämnen).

  • Anonym (S)
    Tue 31 Aug 2021 09:06
    #2

    Vi ger vanlig gyllenmust välling, kör på 2 dl i nuläget men kanske borde öka till 3 dl eftersom sonen är nåt år äldre än ert barn. Han får det till frukost.

    Titta på innehållsförteckningen om det är en massa socker i vällingen, isf är den ju ganska onyttig att ge. Semper har väl smakneutrala sorter också? Bättre att vänja honom vid det isf.

  • Tue 31 Aug 2021 13:54
    #3
    Anonym (S) skrev 2021-08-31 09:06:44 följande:

    Vi ger vanlig gyllenmust välling, kör på 2 dl i nuläget men kanske borde öka till 3 dl eftersom sonen är nåt år äldre än ert barn. Han får det till frukost.

    Titta på innehållsförteckningen om det är en massa socker i vällingen, isf är den ju ganska onyttig att ge. Semper har väl smakneutrala sorter också? Bättre att vänja honom vid det isf.


    Men den innehåller ju inget socker

    Berikad med järn, kalcium, jod och vitamin D

    Högt innehåll av omättat fett

    Osockrad

    Av mjölk från svenska gårdar

    www.semper.se/barnmat/produkter/valling/fullkornsvalling-med-frukt-yoghurt-5-liter
  • Anonym (S)
    Tue 31 Aug 2021 13:58
    #4
    3 barns mor skrev 2021-08-31 13:54:05 följande:
    Men den innehåller ju inget socker

    Berikad med järn, kalcium, jod och vitamin D

    Högt innehåll av omättat fett

    Osockrad

    Av mjölk från svenska gårdar

    www.semper.se/barnmat/produkter/valling/fullkornsvalling-med-frukt-yoghurt-5-liter
    Eftersom det rörde sig om både yoghurt och frukt finns risken att det innehåller socker. Förlåt att jag inte kunde innehållsförteckningen innantill....
  • sextio­talist
    Tue 31 Aug 2021 14:42
    #5
    Anonym (S) skrev 2021-08-31 13:58:15 följande:
    Eftersom det rörde sig om både yoghurt och frukt finns risken att det innehåller socker. Förlåt att jag inte kunde innehållsförteckningen innantill....
    Javisst ja, barn födda efter 1990 har en mutation så de klarar inte av socker alls utan att kastas in i ett svårt beroende.
    Sluta, socker är inte farligt, i lagom mängder. Spädbarn som ammas lär sig från dag att sött är bra och gott, då bröstmjölken är riktigt söt. 
    Risken att det innehåller socker, låter precis som att socker är som arsenik.
  • Anonym (skill­nad)
    Tue 31 Aug 2021 14:56
    #6
    Anonym (S) skrev 2021-08-31 09:06:44 följande:

    Vi ger vanlig gyllenmust välling, kör på 2 dl i nuläget men kanske borde öka till 3 dl eftersom sonen är nåt år äldre än ert barn. Han får det till frukost.

    Titta på innehållsförteckningen om det är en massa socker i vällingen, isf är den ju ganska onyttig att ge. Semper har väl smakneutrala sorter också? Bättre att vänja honom vid det isf.


    Skillnaden mellan Gyllenmust och barnvälling är ju främst att barnvälling är berikad med vitaminer och mineraler och innehåller därmed mer näring som är anpassad efter barnet behov. 

    Det finns inget tillsatt socker i barnvälling, eventuellt socker från frukten och yoghurten men det är ju inte ett dugg problematiskt i vilket fall. 
Svar på tråden Får mitt barn för mycket välling