• Pineapplesuuue

    Har mitt barn autism?

    Har en liten kille som är strax över 2 år och jag börjar misstänka att han har autism.

    - Han lyssnar inte på tilltal och söker ingen kontakt.

    - Han tar ingen kontakt med andra barn utan är i sin egen lilla bubbla.

    - Han pratar inte, bara nått enstaka ord.

    - Han leker bara med bollar och kastar dom bara och hämtar.

    - Han reagerar inte om jag och pappan försvinner ifrån honom.

    - Han verkar inte förstå vad vi säger.

    Vet inte om det är jag som överreagerar, men nu har förskolan uttalat sig och tycker Han är mycket utvecklingahämmad.

    Ni med barn med autism, är det som de här?

  • Svar på tråden Har mitt barn autism?
  • Hallonpaj83

    Är ingen expert men de exemplen du skriver är alarmerande tycker jag ändå. Min flicka är 1,5 år och beter sig inte som något av exemplen du beskriver. Ta genast upp detta med bvc tycker jag

  • Moder1

    Fråga på BVC.

    Går barnet på förskola så lyft din oro där så kan specialpedagogen arbeta med gruppen mer

  • sten15
    Pineapplesuuue skrev 2021-08-31 13:37:26 följande:

    Har en liten kille som är strax över 2 år och jag börjar misstänka att han har autism.

    - Han lyssnar inte på tilltal och söker ingen kontakt.

    - Han tar ingen kontakt med andra barn utan är i sin egen lilla bubbla.

    - Han pratar inte, bara nått enstaka ord.

    - Han leker bara med bollar och kastar dom bara och hämtar.

    - Han reagerar inte om jag och pappan försvinner ifrån honom.

    - Han verkar inte förstå vad vi säger.

    Vet inte om det är jag som överreagerar, men nu har förskolan uttalat sig och tycker Han är mycket utvecklingahämmad.

    Ni med barn med autism, är det som de här?


    Av der lilla du beskrivit låter det som att han har autism. Finns det mer du kan berätta? Söker han aldrig kontakt?

    Ex. för att visa en leksak eller något spännande för er?

    Verkar han inte förstå någonting eller kan han ta några instruktioner?
  • Pineapplesuuue

    Han kan till exempel ta instruktioner om man ska klä på honom och man ber honom lyfta armarna och lite sånna saker, men för övrigt så tycker jag inte han gör det.

    Han försöker heller aldrig visa några leksaker t.ex. För oss utan han leker gärna själv.

    Har tagit upp detta med bvc men de säger bara att det kan ha och göra med att han är född för tidigt och tydligen därför kan ha en längre start sträcka när det gäller utvecklingen.

    Jag som mamma börjar tycka det är jobbigt då jag inte vet hur jag ska hjälpa honom på bästa sätt.

  • sten15
    Pineapplesuuue skrev 2021-09-01 12:04:00 följande:

    Han kan till exempel ta instruktioner om man ska klä på honom och man ber honom lyfta armarna och lite sånna saker, men för övrigt så tycker jag inte han gör det.

    Han försöker heller aldrig visa några leksaker t.ex. För oss utan han leker gärna själv.

    Har tagit upp detta med bvc men de säger bara att det kan ha och göra med att han är född för tidigt och tydligen därför kan ha en längre start sträcka när det gäller utvecklingen.

    Jag som mamma börjar tycka det är jobbigt då jag inte vet hur jag ska hjälpa honom på bästa sätt.


    Låter jobbigt... Hoppas det inte är något men låter lite som autism. Om du säger t.ex. att maten är klar, eller kom ska vi gå ut, ta på skorna t.ex. förstår han inte det heller?

    Har han ögonkontakt?

    Hur gör han om t.ex. Vill ha vatten? Pekar han?

    Jag hade tryckt på bvc mer och bett om en läkarundersökning, spc nu när förskolan ser "problemet" också. Nämn det för bvc, att förskolan även har börjar nämna att något är "fel", då brukar de jobba fortare.
  • Pineapplesuuue

    Nej då har strulat med mat typ jämt så skiter han ju typ i de.

    Men säger jag att vi ska gå ut och så då kommer han.

    Han har sällan ögon kontakt, men det händer när man leker med honom(t.ex. kittlar honom eller så )

    Han tar kontakt när han är törstig eller vill komma upp i famnen.

  • Pineapplesuuue

    Ja det gör han, men kanske inte så ofta som man önskat. Har tagit upp detta idag med bvc men för nästan intrycket av att dom tycker jag är "fjantig" eller typ att jag hönsar med honom ????

  • Magical

    Måste kanske inte vara autism, men visst skulle det kunna vara. Låter väl rimligt med utredning. 

    Jag tänkte också på sen utveckling, en del är tex verbalt mycket senare än motoriska, som ett exempel. Det finns 2-åringar som knappt pratar än, och då är det ju bra att utreda vad det beror på. 

  • kattskrälle

    Har han kunnat fler ord tidigare eller har han varit försenad språkutveckling ?hela tiden??

    Hur är han i matsituationen, äter han allt? Vissa barn med autism är ju känsliga för konsistens etc.

    Jag tycker absolut du ska trycka på för att få hjälp och motivera det med vad förskolan säger, förutom er föräldrar så träffar ju fsks pedagoger honom mycket och är objektiva, om de på BVC nu förminskar din oro. Nu minns jag inte när det är läkarundersökning i din sons ålder, tror det ändrades för några år sen men är det inte snart så be att få det! Det är mitt råd, sen vill jag berätta lite om min son som snart är 4 år. Han är myyyycket sen i språket så jag har läst på en del, bland annat kring autism då. Jag har haft en bra dialog med både fsk och BVC och lyft oron. De menar båda att han är socialt välfungerande trots att han fortfarande inte kan förmedla sig verbalt fullt ut, har också tidigare lekt väldigt mycket själv.. kanske för att han var intresserad av blommor, vilket hans kamrater inte var haha. Nu har han vänner på förskolan som han leker med, det tog bara lite längre tid. Men han är en glad kille i övrigt, äter allt, inga utbrott mer än vad som kan förväntas med trots och så (flyter med i tillvaron), leker med leksaker som det är tänkt (många barn med autism leker ju repetitivt, snurrar, radar upp), ger väldigt fin kontakt inkl ögonkontakt, inte känslig för förändring, sover bra etc. Som sagt, har varit i liknande situation som du är nu så jag förstår dina funderingar. Möjligt att han är sen pga prematur, möjligt han kan ha ngn form av autism eller sådana drag, det kan bara en utredning ge svar på. Jag hoppas det löser sig och att du blir lyssnad på.

  • sandrabeerg
    Pineapplesuuue skrev 2021-09-01 21:04:29 följande:

    Ja det gör han, men kanske inte så ofta som man önskat. Har tagit upp detta idag med bvc men för nästan intrycket av att dom tycker jag är "fjantig" eller typ att jag hönsar med honom ????


    Är det som svar på leende? Mitt barn log och skrattade men jag insåg i efterhand att det inte var som svar på leende sådär som små barn spricker upp när man ler mot dem. Fick diagnos tidigt.
  • Pineapplesuuue
    sandrabeerg skrev 2021-09-01 22:21:36 följande:
    Är det som svar på leende? Mitt barn log och skrattade men jag insåg i efterhand att det inte var som svar på leende sådär som små barn spricker upp när man ler mot dem. Fick diagnos tidigt.
    Ja jag tycker nog att det är de. 
  • Pineapplesuuue
    kattskrälle skrev 2021-09-01 21:33:49 följande:

    Har han kunnat fler ord tidigare eller har han varit försenad språkutveckling ?hela tiden??

    Hur är han i matsituationen, äter han allt? Vissa barn med autism är ju känsliga för konsistens etc.

    Jag tycker absolut du ska trycka på för att få hjälp och motivera det med vad förskolan säger, förutom er föräldrar så träffar ju fsks pedagoger honom mycket och är objektiva, om de på BVC nu förminskar din oro. Nu minns jag inte när det är läkarundersökning i din sons ålder, tror det ändrades för några år sen men är det inte snart så be att få det! Det är mitt råd, sen vill jag berätta lite om min son som snart är 4 år. Han är myyyycket sen i språket så jag har läst på en del, bland annat kring autism då. Jag har haft en bra dialog med både fsk och BVC och lyft oron. De menar båda att han är socialt välfungerande trots att han fortfarande inte kan förmedla sig verbalt fullt ut, har också tidigare lekt väldigt mycket själv.. kanske för att han var intresserad av blommor, vilket hans kamrater inte var haha. Nu har han vänner på förskolan som han leker med, det tog bara lite längre tid. Men han är en glad kille i övrigt, äter allt, inga utbrott mer än vad som kan förväntas med trots och så (flyter med i tillvaron), leker med leksaker som det är tänkt (många barn med autism leker ju repetitivt, snurrar, radar upp), ger väldigt fin kontakt inkl ögonkontakt, inte känslig för förändring, sover bra etc. Som sagt, har varit i liknande situation som du är nu så jag förstår dina funderingar. Möjligt att han är sen pga prematur, möjligt han kan ha ngn form av autism eller sådana drag, det kan bara en utredning ge svar på. Jag hoppas det löser sig och att du blir lyssnad på.


    Han har varit försenad i språket hela tiden så är inget som kommit nu.
    Han äter i stort sett allt vi erbjuder honom, men han har haft problem med magen sen födsel med förstoppningar så det har ju gjort att han strulat med maten i perioder.
  • Pineapplesuuue
    sten15 skrev 2021-09-01 14:05:11 följande:
    Låter jobbigt... Hoppas det inte är något men låter lite som autism. Om du säger t.ex. att maten är klar, eller kom ska vi gå ut, ta på skorna t.ex. förstår han inte det heller?

    Har han ögonkontakt?

    Hur gör han om t.ex. Vill ha vatten? Pekar han?

    Jag hade tryckt på bvc mer och bett om en läkarundersökning, spc nu när förskolan ser "problemet" också. Nämn det för bvc, att förskolan även har börjar nämna att något är "fel", då brukar de jobba fortare.
    Ögonkontakt söker han liksom lite när han själv vill det.
    Vill han ha något så söker han kontakt och även när han vill upp i famnen. när han vill ha vatten brukar han hämta sin mugg och ge till oss.
  • Spawn95

    Hej, vi har precis samma situation och upplever exakt samma symptom som du beskriver med ditt barn och har fått hjälp av BVC och förskola med remiss till BUP.

    Mitt råd är att du kräver hjälp och remiss så att du kan få det undersökt.

    Vi väntar på vår tur hos BUP inom 20 dagar. Undrar hur det har gått för er?

    Har för i övrigt en 18månader gammal flicka.

  • stor grön drake

    Generellt påbörjas inte utredningar om autism innan 3 års ålder, helt enkelt för att barnen är för små för att kunna förväntas följa instruktioner.

    Det du beskriver är jobbiga saker, som mycket väl kan tyda på aitism men inte behöver göra det. Ett barn kan ha tydliga autistiska drag, utan att för den skull nå upp till bedömningskriterierna för en diagnos.

    Jag har en autist som flyger under de flestas radar, utom de som jobbar proffessionellt med diagnoser (som tex BUP, skolpsykologer m.fl.) och vi valde duagnos när hen var 9 år, för att förtydliga barnets behov gentemot skolans ansvar att tillhandahålla stöd. Innan var omdömmet "sociala svårigheter med autistiska drag", men då hade hen just tagit ett enormt utvecklingssprång. Tyvärr kommer de mer och mer sällan, och tar inte längre hen ikapp med jämnåriga, men jag hoppas att vi just påbörjat ett nytt språng.

Svar på tråden Har mitt barn autism?