• Anonym (tid och pengar)

Varför är det alltid de fattigaste som är mest givmilda/frikostiga?

Jag upplever hela tiden med min omgivning att det är de som är mindre bemedlade som är de som samtidigt är mer villiga att ge, av både tid och pengar. Jag bor i ett område där det är lite blandat villaområde, både prismässigt och ålders- och inkomstmässigt och barnens förskola och skola ligger mitt emellan villaområdet och ett område med både hyresrätter och bostadsrätter.

Jag märker nu, men har gjort samma observation redan som tonåring, att det alltid är de som har mindre pengar som är mer generösa/frikostiga. Både med tid och pengar men det är mest pengarna jag reagerar på kanske. De som har mindre är de som alltid glatt säger "inga problem, det räcker till hen med" när ett barn ringer hem och frågar om det är ok att äta middag med kompisen. Det är alltid de som skakar på huvudet och säger "det var ju en olycka, inte ska ni betala" när saker går sönder av misstag vid lek. Samma med utflykter, övernattningar, veckor i sommarstugor eller husvagnar. De ber aldrig om pengar för att täcka upp, annat än om det handlar om rena inträdesavgifter. Samma gäller när hela familjer träffas på till exempel grillkvällar. Den som arrangerar betalar och gäster tar på sin höjd med sig en flaska vin som delas över sällskapet.

Till och med min gamla mormor, med en pension på 8000 och en hyra nästan på 6 av dem bjuder glatt både vänner och familj på middag och fika.

Annat är det med de mer bemedlade. Där bjuds barnen inte på middag eller ens mellis när de leker inte. Jo kanske. Ibland. Men då är det mer uppstyltat, uppstyrt, meningen. Inte "oj, det är strax middag, vill du gå hem och äta eller vill du ringa och fråga om du får äta falukorv med oss", utan mer "vi vill bjuda barnen på middag" tre dagar i förväg och gärna något lite dyrare och krångligare tll middag. Det liksom ser frikostigt ut på ytan. Och att ta med andras barn på utflykter och i sommarstugor utan att kräva kompensation är otänkbart. Grillkvällar, då är det ta med eget både till grillen och glaset.

Nu säger jag inte att alla är så här, varken de mer eller mindre bemedlade, utan mer något jag observerat på ett generellt plan. Så jag kan inte låta bli att undra varför.

• Svar på tråden Varför är det alltid de fattigaste som är mest givmilda/frikostiga?
  • Anonym (K)

För att de vet värdet av vänlighet.

• Glinda från Oz

Jag har också lagt märke till det. Jag tror att de som inte har så mycket är mer medveten om vilken skillnad de kan göra för andra medan den som har förutsätter att alla också har det. Jag vet inte hur många gånger jag suttit på kompisens rum när de ätit och blivit utan middag när jag växte upp, alltid hos dem som bodde i villa och mina kompisar hade dyra aktiviteter, åkte utomlands på semestern mm

• Anonym (Jag)

Håller sååå med. Stämmer exakt. Till jul då här ordnades julkasseinsamling o presentinsamling förde jag dit en påse med diverse mat samt valde en tonårspojkes t-shirt som jag köpte. Jobbar med en hel drös med läkare, ingen var intresserad av att hänga med. Jag samt 5-6 andra sjuksköterskor fixade saken på stört. Bara ett exempel.

• Carolatom07

Det verkar vara mer eller mindre en universell lag att ju mer du har desto girigare blir du. Min erfarenhet av människor är samma och har egentligen med något så banalt att göra att den som får det bättre ställt eller de som är mer bemedlade faktiskt tror sig vara lite förmer. Hur många gånger har man inte också bevittnat hur människor som kommit upp sig i karriären och/ eller får det bättre ekonomiskt även byter umgängen. Gamla vänskaper betyder plötsligt ingenting. De vill umgås med folk som har samma status och är lika bemedlade som de.

Det är så gott som alltid låginkomsttagare eller folk som nätt och jämnt har så de klarar sig som är mest generösa och empatiska, helt enkelt för att de själva inte har det så fett och kan relatera direkt till hur det är.

Folk som har råd att unna sig i tid och otid och som är vana att kunna köpa det de vill ha, ser inte sällan på sämre bemedlade som "luffare" och trash-människor och som mindre begåvade.

• Anonym (sant)

Kan bara instämma och kan tyvärr säga att det stämmer in på mig också. Har bekanta som skänker relativt mycket till välgörenhet, fastän de själva inte har så mycket pengar alls. När pappas fru dog fick han dåligt med pengar och jag gick igenom hans ekonomi. Försökte få honom att stoppa sina donationer till välgörenhet, men nej, det var det sista han skulle sluta med. Måste erkänna att jag själv hade stoppat dem om jag hade dåligt med pengar.

• hammarhajen
    Nej, det känner jag inte igen. I villakvarteren här bjuds barnen definitivt på falukorv vid lek, även i familjer där föräldrarna är höga chefer. Både barn och familjer bjuds som gäster till sommarstugor och båtar. Det snåla i knytkalas ser jag inte alls - i alla fall inte om man själv bjuder lika mycket som man bjuds. I slutändan blir det lika mycket pengar om man har knytkalas vid fem tillfällen eller bjuds bort fyra tillfällen och bjuder det femte.

Däremot kanske man har lite olika förväntningar på andras givmildhet? Man blir glatt överraskad när den med lägre inkomst bjuder på korv eller betalar 50 kr till klasskassan, men tänker "oj vad snålt" när en förmögen person bjuder på samma korv eller lägger samma 50-lapp...

• Anonym (Helen)
    hammarhajen skrev 2021-08-31 18:08:04 följande:
    Nej, det känner jag inte igen. I villakvarteren här bjuds barnen definitivt på falukorv vid lek, även i familjer där föräldrarna är höga chefer. Både barn och familjer bjuds som gäster till sommarstugor och båtar. Det snåla i knytkalas ser jag inte alls - i alla fall inte om man själv bjuder lika mycket som man bjuds. I slutändan blir det lika mycket pengar om man har knytkalas vid fem tillfällen eller bjuds bort fyra tillfällen och bjuder det femte.

Däremot kanske man har lite olika förväntningar på andras givmildhet? Man blir glatt överraskad när den med lägre inkomst bjuder på korv eller betalar 50 kr till klasskassan, men tänker "oj vad snålt" när en förmögen person bjuder på samma korv eller lägger samma 50-lapp...

Instämmer, så ser det ut i vår/barnens umgängeskrets också. 

Jag tror också att vissa har högre förväntningar på folk som är rika (eller tror är rika, för vem har den insynen egentligen), vilket är orättvist.  Sedan vet man ju inte vem som skänker till välgörenhet, hjälper släktingar osv. Man ser att barnen inte får stanna och äta och drar slutsatsen att det beror på snålhet.

• Anonym (tid och pengar)
    hammarhajen skrev 2021-08-31 18:08:04 följande:

Det handlar inte om villakvarter vs inte, som jag skrev är det väldigt uppblandat ekonomiskt i villaområdet. 
  • Postman

Påven Benedictus sa för många år sedan:
    Ju rikare människor blir, desto mer plats tar de åt sig själva. Och desto mindre plats blir det åt andra.

Jag tycker det passar bra in här. Fattiga förstår nog mer hur det är att inte ha pengar och kanske har mer inlevelse och förståelse för att ge till andra.

• Anonym (Tid)

Jag har vänner och bekanta från väldigt olika ekonomiska förhållanden och en sak jag reflekterat över är att i familjerna med mycket pengar är det ofta väldigt ont om tid. Man hinner inte ha med extra barn vid middagen för man måste äta på 15 min och sedan susa vidare mot olika fritidsaktiviteter. Vill barnen leka måste det planerad i förväg osv. Vissa har också höga krav på sig även om gästerna (bara) är barn och då blir det jobbigt med spontanbesök. Grovt generaliserat förstås :)

Svar på tråden Varför är det alltid de fattigaste som är mest givmilda/frikostiga?