• Anonymt95

    Ökad sannolikhet på kub test

    Jag var på kub ultraljud igår och fick besked om att jag har en förhöjd sannolikhet för trisomi 21. Fick resultatet 1:185. Jag är 26 år gammal. Är i vecka 11+4. Nackuppklaringen var 2.1 mm enligt pappret jag fick. Hon svarade inte på om det var blodproverna eller mätningen av nacken som drog ner resultatet. Någon som vet om 2.1 mm är dåligt eller normalt? Någon som varit med om likande och hur gick det isåfall. Har valt att gå vidare med NIPT test.

  • Svar på tråden Ökad sannolikhet på kub test
  • Anonym (Sandra)

    Allt under 3mm brukar de säga att det helst ska vara så jag tycker 2.1mm låter bra! Måste vara blodproverna (alternativt tillsammans med måtten på nackspalten)

  • Anonym (T)

    Jag fick 2,1mm på nackspalten, bra enligt bm och ingen ökad risk. Så skulle gissa på blodproverna.

  • Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2021-08-31 20:03:48 följande:

    Jag fick 2,1mm på nackspalten, bra enligt bm och ingen ökad risk. Så skulle gissa på blodproverna.


    Insåg att jag gjorde mitt kub lite senare än dig så jag vet inte hur mycket det påverkar. Ursäkta att jag inte tänkte på det innan jag svarade.
  • Bula2021

    Hej! Jag fick 3,8 mm på nackspalt, är 36 år. Har ingen aning om vad mina blodprover var. Till mig sa de att gränsen för normal nackspalt är 3,5 mm. Jag fick 1/39 för downs och 1/43 på de två andra trisomierna de kollar vid kub.

    Jag fick efter vecka 15 göra ett fostervattensprov och efter det vänta en, respektive två veckor på svar. Det var inte någon rolig väntan men försökte tänka att jag inte kunde påverka något alls - och heller inte kunnat göra innan.

    Fostervattensproverna kom tillbaka utan anmärkning för oss. Och fvp är svart på vitt - ingen sannolikhet utan den absoluta sanningen. Så om du går vidare och gör fler tester efter kub, kom då ihåg att kub är ett sannolikhetstest och ingen absolut sanning. Jag vet att det är svårt att koppla av i väntan på faktiskts prov, antingen om ni gör moderkaksprov eller fvp, men försök. Du kan inte påverka något. Håller tummarna att allt ser fint ut med bebis!

Svar på tråden Ökad sannolikhet på kub test