• SulSul

    Gravid & migrän - chefen förstår inte

    Jag är gravid i v.17 och har problem med migrän med aura. Min migrän triggas tyvärr väldigt lätt av vissa arbetskamraters dofter/parfymer och höga röster när de pratar/skrattar.

    Min chef vet om att jag har migrändiagnos samt är gravid. Ändå förstår han inte problematiken med dessa kollegor som jag specifikt nämnt, och parar ihop mig med dem trots att det finns flera andra som kan samma jobb och som jag faktiskt klarar av att jobba med.

    Jag har berättat för honom att de få mediciner jag kan ta som gravid inte hjälper mot min migrän, utan att jag måste "vänta ut den". Därför kan ett migränanfall hålla i sig i flera dagar för mig.

    Jag var hemma från jobbet förra veckan ons-fre för migrän. Det gick över på helgen, så jag åkte till jobbet i måndags, men fick åka hem på förmiddagen efter att jag fått aura i form av sicksack-syn. Som tur var hann jag hem innan dundermigränen slog till och jag blev sängliggandes hela resten av måndagen. Hela tisdagen bultade huvudet (jag fick sätta fast en kylklamp vid tinningen). Och idag onsdag är det fortfarande så pass ömt att jag inte vågar jobba. När jag sjukanmälde mig imorse sa chefen "men det här är väl inte samma huvudvärk som i måndags?". 

    Hur ska jag få honom att förstå dels att hans beslut (vilka jag ska jobba med) påverkar min hälsa och dels att det handlar om så många sjukdagar för mig. Det känns som att han tror att jag hittar på, så jag bävar alltid lika mycket för att ringa honom. Som att det inte är tillräckligt jobbigt att ha migrän.

  • Svar på tråden Gravid & migrän - chefen förstår inte
  • SulSul
    Anonym (F) skrev 2021-09-01 08:54:25 följande:

    Prata med ert skyddsombud! Det här är en arbetsmiljöfråga och chefen lyssnar inte på dina behov. www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/skyddsombud-och-arbetsmiljoombud/

    Och prata med dina kollegor om det här med parfymen, jag trodde "alla" visste att man inte kan ha starka dofter på en arbetsplats.

    Och prata med din läkare om att få ett intyg du kan ge till chefen, så kanske han fattar mer.


    Tack snälla för svaren :)

    Jag tycker det känns jobbigt att behöva be kollegor att inte använda parfym, men jag kanske måste. Men man kan väl inte be folk att sluta prata? ????

    Läkarintyg känns avlägset eftersom jag inte träffat en läkare för detta på flera veckor, men kanske blir nödvändigt med ett läkarbesök om han ifrågasätter mer.
  • Anonym (F)
    SulSul skrev 2021-09-01 09:30:07 följande:
    Tack snälla för svaren :)

    Jag tycker det känns jobbigt att behöva be kollegor att inte använda parfym, men jag kanske måste. Men man kan väl inte be folk att sluta prata? ????

    Läkarintyg känns avlägset eftersom jag inte träffat en läkare för detta på flera veckor, men kanske blir nödvändigt med ett läkarbesök om han ifrågasätter mer.
    Nej, du kan inte be dem sluta prata ;) Men du kan själv försöka lösa det. Jag skriver allmänt nu eftersom jag inte vet vad du har praktisk möjlighet att göra. Men du kanske kan gå ut ett par minuter, använda hörlurar som stänger ut ljud eller där du har musik, öronproppar, sätta upp skärmar runt där du sitter/står så träffas du inte på samma sätt av ljudvågorna. Man kan också sätta upp ljuddämpande plattor på väggar och tak men det är isf ag:s ansvar.
  • Anonym (Sjukskriven?)

    Det låter ju nästan som att du borde bli sjukskriven. Jag är också gravid i vecka 17+2 och har samma migrän. Det är fruktansvärt och varvar svimningar med att krypa till ett mörkt rum och behöva sova i timmar. Med en chef som inte heller förstår låter det hemskt. Från vecka 20 är han skyldig att skydda dig ifrån en miljö där du kan bli smittad med corona, då kanske du kan få jobba själv istället och slippa det som triggar? Krya på dig!

  • LadyJane
    SulSul skrev 2021-09-01 09:30:07 följande:
    Jag tycker det känns jobbigt att behöva be kollegor att inte använda parfym, men jag kanske måste. Men man kan väl inte be folk att sluta prata? ????
    Jag har varit på flera arbetsplatser där vi haft parfymallergiker. Jag har aldrig upplevt att det varit något problem att sluta använda det, varken av mig eller kollegor.
  • Mantrasina

    Det låter som att din chef inte förstår att migrän inte är detsamma som "lite huvudvärk". Kanske är det läge att även gå till läkare och dels se om det finns något läkemedel som kan lindra trots att du är gravid - eftersom du har sådana återkommande och intensiva besvär - och dels kanske få en sjukskrivning som verkligen understöder att det är en riktig kronisk sjukdom som begränsar din vardag mycket just nu under graviditeten. 


    Det kan också vara så att du borde få ett särskilt intyg för att slippa karensen vid återkommande och frekvent sjukdom. Det kan du prata med din läkare om, men då behövs också sedan en förteckning över dina sjukdagar från arbetsgivaren. Det är i sig också en väldigt tydlig markör för arbetsgivaren att du har ett återkommande besvär som både vård och försäkringskassan tar på allvar och att chefen också borde göra det.

Svar på tråden Gravid & migrän - chefen förstår inte