• SkumGrönBanan

    Karpaltunnelsyndrom någon?

    Som om det inte vore nog med svullna fötter och händer samt ett himla sjå att nattetid hitta vettiga sätt att ligga på med stora magen och svullna fötter.

    Nu verkar det som att jag dessutom fått karpaltunnelsyndrom. Vaknade ett par gånger i natt med ruskig smärta i armbågen och fingrarna totalt bortdomnade. Så inte nog med att jag ska bulla upp för svullna fötter nu måste jag också bulla upp för att slippa smärtan i armbågen och domningarna i handen. Jag blir galen!

    Någon som har någon erfarenhet av detta och kan säga hur ni löste det för er? Eller kan lugna med att besvären faktiskt försvann efter förlossningen?

  • Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom någon?
  • Carolaline

    Tråkigt att du fått det! Jag fick det i min första graviditet (ska inte ropa hej än för jag är tidigt i den andra graviditeten nu). Då svullnade jag utan dess like från vecka 30 och fick karpaltunnelsyndrom. Jag fick handledsskydd att sova med som hjälpte lite men kroppen hade en egen agenda och jag utvecklade havandeskapsförgiftning som sedan small ännu mer under förlossningen. Håll koll på dina värden av blodtryck, protein i urinen men främst viktuppgång. Om du samlar så mycket vätska att du ökar i vikt snabbt så är det ett stort varningstecken. Protein i urinen och högt blodtryck kan komma samma dag som det faktiskt bryter ut. Vill inte skrämmas såklart utan bara öka medvetenheten. Ta hand om dig!

  • SkumGrönBanan
    Carolaline skrev 2021-09-01 10:14:11 följande:

    Tråkigt att du fått det! Jag fick det i min första graviditet (ska inte ropa hej än för jag är tidigt i den andra graviditeten nu). Då svullnade jag utan dess like från vecka 30 och fick karpaltunnelsyndrom. Jag fick handledsskydd att sova med som hjälpte lite men kroppen hade en egen agenda och jag utvecklade havandeskapsförgiftning som sedan small ännu mer under förlossningen. Håll koll på dina värden av blodtryck, protein i urinen men främst viktuppgång. Om du samlar så mycket vätska att du ökar i vikt snabbt så är det ett stort varningstecken. Protein i urinen och högt blodtryck kan komma samma dag som det faktiskt bryter ut. Vill inte skrämmas såklart utan bara öka medvetenheten. Ta hand om dig!


    Tack snälla! Jag är i vecka 36 så det är inte långt kvar och värdena har sett bra ut hittills även om det känns som att det var längesen de gjorde ett urinprov på mig. Fick du handledsskydd från vården eller köpte du själv?
  • Cecilia9

    Fick det under min första graviditet på vänsterhanden. Lill- och ringfinger var totalt bortdomnade hela tiden. Även halva handflatan. Det försvann några månader efter förlossningen. Gradvis. Man får ge det tid. Vet att det känns obehagligt, men det kommer att bli bättre.

  • Carolaline
    SkumGrönBanan skrev 2021-09-01 10:30:23 följande:

    Tack snälla! Jag är i vecka 36 så det är inte långt kvar och värdena har sett bra ut hittills även om det känns som att det var längesen de gjorde ett urinprov på mig. Fick du handledsskydd från vården eller köpte du själv?


    Skönt att du är en bra bit gången! :) jag var i vecka 35 när svullnaden visade sitt lömska jag och det blev förlossning. Då hade jag varken protein i urinen eller högt blodtryck förrän samma dag som jag började krampa och det blev akut. Där var det viktuppgången som skvallrade istället. Jag fick det via min vårdcentral som gav mig tid hos en arbetsterapeut:)
  • SkumGrönBanan
    Carolaline skrev 2021-09-01 10:37:02 följande:

    Skönt att du är en bra bit gången! :) jag var i vecka 35 när svullnaden visade sitt lömska jag och det blev förlossning. Då hade jag varken protein i urinen eller högt blodtryck förrän samma dag som jag började krampa och det blev akut. Där var det viktuppgången som skvallrade istället. Jag fick det via min vårdcentral som gav mig tid hos en arbetsterapeut:)


    Aha så du hade fina värden innan och sen mer hux flux blev det allvarligt. Får ha lite koll på vågen med då, var hos barnmorskan i måndags och ska inte dit igen förrän om två veckor men kanske borde ringa och rådfråga eller i alla fall hinta om läget...
  • LadyJane

    Jag har haft det till och från, mest då jag inte varit gravid.
    Det första fick jag från vården, det andra köpte jag själv.

    Det löser inte grundproblemet men det ger avlastning och domningarna blir bättre.

  • Jag är bara jag

    Hade med första barnet som sen förvärrades så när barnet var alldeles nyfödd fick jag skena. Hade den all tid det bara gick ha den på och den hjälpte.

  • Carolaline
    SkumGrönBanan skrev 2021-09-01 10:44:38 följande:

    Aha så du hade fina värden innan och sen mer hux flux blev det allvarligt. Får ha lite koll på vågen med då, var hos barnmorskan i måndags och ska inte dit igen förrän om två veckor men kanske borde ringa och rådfråga eller i alla fall hinta om läget...


    Ja, det var riktigt lurigt. Det är bra att hålla koll, kanske ha en blodtrycket hemma med så man kan hålla koll även där. Hoppas det bara är vanlig svullnad men ändå bra att ha lite i bakhuvudet:)
  • SkumGrönBanan

    Tack snälla ni för era svar. Jag försöker avlasta med handledsstöd nu. Funkar än så länge sådär men ska inte ge upp.

    Ringde min barnmorska med och hon föreslog sjukskrivning sista tiden om det påverkar så mycket att jag inte får sova. Hoppas att det ska ge sig men ändå är det skönt att veta ev alternativ som finns.

Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom någon?