• MGMGAG

    Fritt beta hcg och papp-a

    Hej, jag fått svar på papp-a och fritt beta-hcg. Min värde ligger så: hög fritt betakedja 177.2 IE/L* och S-PAPP-A 1.67 IE/L*. Jag fick höra att min beta är alldeles för högt och nu får jag panik. Har någon kanske samma värde och fick ett friskt barn ändå. Väntar på ultraljud nästa vecka.

  • Svar på tråden Fritt beta hcg och papp-a
  • MGMGAG

    Jag glömde bara skriva att jag är 33 år och har ett missfall och ett utomkvedshavandeskap bakom mig och nu bara känns att det blir någonting fel igen och jag vet inte om jag pallar mer ????

  • Höstlängtan21

    Hej!
    Vi har fått nästan identiska resultat på blodproverna och jag är också lite orolig. Men jag har bara sett resultatet i journalen på 1177, har alltså inte fått informationen från BM. Är det din barnmorska som har sagt att ditt beta hcg är alldeles för högt? Jag har ultraljud nästa torsdag och det är såklart otåligt att vänta. Jag har ett MA bakom mig. 

  • MGMGAG

    Jag har också sett mina resultat på 1177 men alla mina vänner hade lägre värde på beta ????

  • Höstlängtan21

    Jo förstår. Jag tror också att det är högt, men försöker lugna mig med att resultatet från ultraljudet borde vara minst lika viktigt. Jag har sett något äldre inlägg här på familjeliv där någon haft liknande resultat men ändå fått ganska låg sannolikhet eftersom nackspalten varit normal. Så får hoppas på det. Jag har inskrivning på fredag och hoppas barnmorskan kanske ska kunna säga något litet om resultatet.

  • Hoppas2022

    Jag fick samma, hade till och med högre beta och lägre papp-A läste en studie från USA kring de olika värden. Högt beta HCG och lågt papp-A kan indikera på DS men det kan även innebära allt möjligt annat. Några av sakerna det kan indikera på är att man har graviditetsillamående, att man kommer föda tidigare än v.40, att man får havandeskapsförgiftning, att det är en pojke samt annat som jag inte minns nu. Men oftast så innebär det inte något alls så även om det kan indikera och visa ökad möjlighet/risk för olika saker så är möjligheten att allt är bra större än risken att det skulle vara något dåligt. Själv fick jag enligt KUB en risk för DS 1:69 men efter Nipt så såg allt fint ut.

    Jag hade graviditetsillamående änna fram till förlossningen så det kan ha haft ett samband där. Jag fick en frisk och fin pojke som nu är 19 månader. Är det KUB som du gör nästa vecka?

  • MGMGAG
    Höstlängtan21 skrev 2021-09-01 22:11:19 följande:

    Jo förstår. Jag tror också att det är högt, men försöker lugna mig med att resultatet från ultraljudet borde vara minst lika viktigt. Jag har sett något äldre inlägg här på familjeliv där någon haft liknande resultat men ändå fått ganska låg sannolikhet eftersom nackspalten varit normal. Så får hoppas på det. Jag har inskrivning på fredag och hoppas barnmorskan kanske ska kunna säga något litet om resultatet.


    Jag håller tummarna att allt bli bra för dig
  • MGMGAG
    Hoppas2022 skrev 2021-09-01 22:26:00 följande:

    Jag fick samma, hade till och med högre beta och lägre papp-A läste en studie från USA kring de olika värden. Högt beta HCG och lågt papp-A kan indikera på DS men det kan även innebära allt möjligt annat. Några av sakerna det kan indikera på är att man har graviditetsillamående, att man kommer föda tidigare än v.40, att man får havandeskapsförgiftning, att det är en pojke samt annat som jag inte minns nu. Men oftast så innebär det inte något alls så även om det kan indikera och visa ökad möjlighet/risk för olika saker så är möjligheten att allt är bra större än risken att det skulle vara något dåligt. Själv fick jag enligt KUB en risk för DS 1:69 men efter Nipt så såg allt fint ut.

    Jag hade graviditetsillamående änna fram till förlossningen så det kan ha haft ett samband där. Jag fick en frisk och fin pojke som nu är 19 månader. Är det KUB som du gör nästa vecka?


    Tack för ditt svar och den ger mig lite hopp. Min BM skickade remiss föra veckan till sjukhuset och nu väntar jag på brev med tid. Hon så att det tar ungefär två veckor så jag hoppas att jag kommer att ha ultraljudet nästa vecka.
  • Höstlängtan21

    Nej jag fick inte så många svar från henne. Hon sade att man inte skulle fokusera på de testerna utan vänta på helheten. Men är ju inte så lätt att göra. Jag har kub imorgon och är nu väldigt nervös. Folk verkar få så väldigt olika bedömningar med liknande testresultat.

  • MGMGAG

    Höstlängtan21 jag har Kub ultraljudet imorgon och är jätteorolig. Snälla hör av sig vilken resultat fick du efter din ultraljud.

  • Höstlängtan21

    Jag fick bra resultat idag och allt såg fint ut på bebis. Känner mig så lättad. Mina blodprover och ålder är nästan samma som dina så jag tror och hoppas det ska gå bra för dig imorgon! Såhär såg mina resultat ut: 

    Fritt beta hcg: 177.4 (2.993 MoM)
    Papp-A: 1.920 (1.198 MoM)
    Nupp: 1.60
    Näsben sågs. 

    Jag är 34 år och normalviktig. 

    Fick riskerna:
    1:5758 för Trisomi 21
    1:20000 för Trisomi 18 & 13

    Sen är det ju alltid enbart en sannolikhetsbedömning så det kan klart ändå finnas avvilkeser. Men jag känner mig otroligt lättad nu! 

    Hoppas detta kan få dig att känna dig lite mindre orolig. Lycka till imorgon och skriv gärna efteråt hur det gick om du vill. 

  • MGMGAG

    Jag fick också bra resultat. För trisomi 21 1:18060 och 18 & 13 1:20000. Frågade läkare om min högt beta men hon sade att man får absolut inte kolla bara på de utan ultraljud och andra data.

  • Höstlängtan21

    Grattis! Så skönt att det gick bra. Är ju dessutom fantastiska resultat du fått. Får väl bli en läxa för en själv att inte tjuvkika på resultat om man gör kub någon gång i framtiden! Två veckors onödig oro..

Svar på tråden Fritt beta hcg och papp-a