• Anonym (Tvätt)

Mattor i tvättmaskin

Vad händer om jag stoppar in mattor i tvättmaskinen?

• Svar på tråden Mattor i tvättmaskin
  • BuoBä

Det beror också på hur stora mattorna är och hur tunga de blir när de blir blöta. Överskrider du hur mycket vikt maskinen tål så kan den gå sönder. Trasmattor tex väger bly när de blir blöta.

• Anonym (Tvätt)

Det är en matta gjord i polypropen, och den andra är något annat mer tygaktigt.

• Anonym (Tvätt)

Mattan i proplypen är jättetung som torr

• eMund

Brukar gå bra. Men sänk hastighen på centrifugeringen så i mattan slits sönder. Det kan dok ta lång tid att torka mattan när det är klart.

• BuoBä

Den i polypropen kommer troligen gå sönder om du försöker knöla in den i tvättmaskinen, och får du in den är det stor risk för obalans i trumman eftersom den inte är mjuk och formbar.

Den andra är det svårt att uttala sig om utan att veta mer.

Tvätta dem i badkaret om du har det, eller spola av med slang ute.

• Anonym (Tvätt)
    BuoBä skrev 2021-09-01 16:27:38 följande:

Den i polypropen kommer troligen gå sönder om du försöker knöla in den i tvättmaskinen, och får du in den är det stor risk för obalans i trumman eftersom den inte är mjuk och formbar.

Den andra är det svårt att uttala sig om utan att veta mer.

Tvätta dem i badkaret om du har det, eller spola av med slang ute.

Kan tvättmaskinen explodera då?
  • Anonym (Tvätt)

Den andra mattan står det inget på, men den ser ut att vara gjord i garn och är mjuk som bomull ungefär. Troligtvis är den hemma virkad eftersom det inte finns någon lapp på den

• BuoBä

Nej, men trumman och upphängningen skadas, och det är en dyr reparation. Maskinen kan också börja hoppa och skada annan inredning i tvättstugan.

• BuoBä
    Anonym (Tvätt) skrev 2021-09-01 16:31:26 följande:

Den andra mattan står det inget på, men den ser ut att vara gjord i garn och är mjuk som bomull ungefär. Troligtvis är den hemma virkad eftersom det inte finns någon lapp på den

Storlek?
  • Glinda från Oz

Bor du i lägenhet eller känner någon som gör det? Fråga i så fall om du kan få tvätta den stora mattan i deras grovtvättstuga. En grovtvättmaskin är gigantisk och gjord för att tvätta mattor i.

Bomullsmattan skulle jag vara mer försiktig med, både för att bitar kan lossna och förstöra maskinen och för att det är tråkigt och den går sönder. Kör på 30 grader på något skonsammare program.

• Anonym (Bobvious)
    Anonym (Tvätt) skrev 2021-09-01 15:47:50 följande:

Vad händer om jag stoppar in mattor i tvättmaskinen?

De blir rena. Om du använder tvättmedel. Och startar maskinen.
  • Anonym (Tvätt)
    BuoBä skrev 2021-09-01 16:34:23 följande:

Storlek?

Har inte mätt dom men täcker typ hälften av min golvyta
  • Anonym (Tvätt)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-01 16:42:28 följande:

Bor du i lägenhet eller känner någon som gör det? Fråga i så fall om du kan få tvätta den stora mattan i deras grovtvättstuga. En grovtvättmaskin är gigantisk och gjord för att tvätta mattor i.

Bomullsmattan skulle jag vara mer försiktig med, både för att bitar kan lossna och förstöra maskinen och för att det är tråkigt och den går sönder. Kör på 30 grader på något skonsammare program.

Jag bor i lägenhet men det finns ingen grovtvättmaskin här.
  • BuoBä
    Anonym (Tvätt) skrev 2021-09-01 17:04:12 följande:

OK, är den virkade större än ca 1x1 m så skulle inte jag chansa.
  • Glinda från Oz
    BuoBä skrev 2021-09-01 17:09:06 följande:
    OK, är den virkade större än ca 1x1 m så skulle inte jag chansa.
    Jag tvättar mina trasmattor som är 140x 200 i maskinen utan problem. Du får tänka på att en industrimaskin både är större och tar fler kilo tvätt.
    Anonym (Tvätt) skrev 2021-09-01 17:04:12 följande:
    Jag tvättar mina mattor som är 140x 200 cm i maskin (jag bor i lägenhet) en mycket större matta skulle inte få plats. 
Svar på tråden Mattor i tvättmaskin