• AQ93

    Var kan jag sälja dyra tyngdtäcken/sömntäcken?

    Hej, hoppas detta är rätt ställe att fråga på, vet inte var jag ska fråga annars.

    Jag har sömntäcken/tyngdtäcken att sälja, då ekonomin krisar. Grejen är att nypris på dessa är 5500k och 9000k, avrundat. Jag kan ju testa att lägga upp dessa på tradera men det finns väl ändå ingen chans i världen att någon skulle köpa så dyra tyngdtäcken när det finns billigare hos Jysk till exempel? Ska ju självklart inte sälja dem för nypris, men ändå.

    Hur ska jag göra? Var kan jag försöka sälja dem? Finns det grupper, forum eller facebook-grupper som är till för tyngdtäcken specifikt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-01 18:16
    Uppdaterar här: Det är märkesvaror antar jag, därför de är så dyra. Tyngden är 7kg och 8kg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-01 18:34
    Uppdaterar igen, min fråga var mest VAR jag kan lägga upp dem, och om det finns något specifikt ställe för just sådana varor. Priset listar jag ut själv, det är VAR jag ska sälja som är viktigt.

  • Svar på tråden Var kan jag sälja dyra tyngdtäcken/sömntäcken?
  • Anonym (G)

    Vad är orsaken till att du själv har så dyra täcken från början (du behöver inte svara, men säg att orsaken för dig var utbränd, då kanske en grupp för likasinnade kan vara aktuellt).

    Och av ren nyfikenhet. Jag har aldrig sett så dyra tyngdtäcken? Vad är detta för special?

  • Fjäril kär

    Med tanke på hur tung dom är finns det ingen som kommer vara beredd på att betala frakt och få dom skickad.

    Ska du sälja så testa en lokal köp/sälj på Facebook där folk kan hämta själv eller mötas upp. Testa att lägga upp med budgivning och utgå från Jyskpriser. Då ser du iallafall intresset.

  • Anonym (Johanna)
    Anonym (G) skrev 2021-09-01 18:08:40 följande:

    Vad är orsaken till att du själv har så dyra täcken från början (du behöver inte svara, men säg att orsaken för dig var utbränd, då kanske en grupp för likasinnade kan vara aktuellt).

    Och av ren nyfikenhet. Jag har aldrig sett så dyra tyngdtäcken? Vad är detta för special?


    Köper man tyngdtäcken från tex lite dyrare möbelaffär eller renodlade sängbutiker typ Kungssängen eller liknande så blir det dyrt..
  • Anonym (K)

    Du får sälja dem för marknadsvärde, dvs vad folk generellt skulle betala för dem begagnat, och då inte utifrån vad du köpt dina för utan vad de brukar kosta generellt. Lokal säljgrupp är ett måste.

  • Anonym (G)

    Förstår inte varför det nödvändigtvis måste vara lokal grupp? 10 kg med postnord kostar 200, 15 kg 240?och 20 kg 285.

    Kungsängen tyngstäcke kostar runt 2000? Beckasin som är ett bättre märke runt 3000? Så jag förtsår fortfarnes inte vad detta är för täcken? Som sagt nyfiken

  • Anonym (d)
    Anonym (G) skrev 2021-09-01 19:04:32 följande:

    Förstår inte varför det nödvändigtvis måste vara lokal grupp? 10 kg med postnord kostar 200, 15 kg 240?och 20 kg 285.


    Ingen vill lägga flera hundra extra för frakt när det finns billigare alternativ idag.


    Också fundersam vad det är för täcken... Det var dyrare förut men då är täckena så gamla att värdet är väldigt lågt idag.

  • Anonym (Johanna)
    Anonym (G) skrev 2021-09-01 19:04:32 följande:

    Förstår inte varför det nödvändigtvis måste vara lokal grupp? 10 kg med postnord kostar 200, 15 kg 240?och 20 kg 285.

    Kungsängen tyngstäcke kostar runt 2000? Beckasin som är ett bättre märke runt 3000? Så jag förtsår fortfarnes inte vad detta är för täcken? Som sagt nyfiken


    Väldigt få har lust att betala flera hundra i frakt om täcket säljs för en femhundring. Då kan jag lika gärna köpa ett helt nytt på Jysk för 1000 kronor.

    Mängder av tyngdtäcken kan dessutom lånas eller delas ut gratis via rehabilitering eller habilitering. Finns inte längre nån större marknad för begagnade tyngdtäcken av den orsaken.
  • Anonym (G)
    Anonym (d) skrev 2021-09-01 19:12:12 följande:

    Ingen vill lägga flera hundra extra för frakt när det finns billigare alternativ idag.

    Också fundersam vad det är för täcken... Det var dyrare förut men då är täckena så gamla att värdet är väldigt lågt idag.


    Om vi nu säger att det falstokt på något sätt är ett exklusivt täcke där nypriset är runt 5000 (eller 9 idag) och ta säljer för halva priset (i nyskick eller nästintill oanvänt) så kan absolut en köpare tänka sig att betala för frakten.

    Allt beror ju på vad priset på varan är från början,

    Ts kanske får 200 mindre än om hen kan sälja med avhämtning, men samtidigt kanske det aldrig ens går att få sålt annars
  • Anonym (G)
    Anonym (Johanna) skrev 2021-09-01 19:20:11 följande:

    Väldigt få har lust att betala flera hundra i frakt om täcket säljs för en femhundring. Då kan jag lika gärna köpa ett helt nytt på Jysk för 1000 kronor.

    Mängder av tyngdtäcken kan dessutom lånas eller delas ut gratis via rehabilitering eller habilitering. Finns inte längre nån större marknad för begagnade tyngdtäcken av den orsaken.


    Jag fortsätter utgå från att det faktiskt är nåhot speciellt med dessa täcken som gjort dem så dyra från början.

    Pratar vi om att de är köpta för många år sedan och är i motsvara klass med cura lär ts inte få dem sålda alls
  • Anonym (Oinkido)

    Är dom fyllda med guld och ädelstenar i stället för stålkedjor? :P

Svar på tråden Var kan jag sälja dyra tyngdtäcken/sömntäcken?