• Humlan1990

    Gravid och ny på jobbet

    Hej, Jag har varit arbetslös sedan Oktober 2020, fick jobb 2021 Mars+April och sen arbetslös igen Maj - Augusti, äntligen fått jobb dock endast på 75%

    Nu till saken, vi planerade inte att bli gravida men va medvetna om att det kunde hända när som imed jag inte går på preventivmedel, men nu är jag i vecka 7-8 och precis fått jobb, jag är 31år och vi vill behålla barnet och hoppas att allt går som det ska ??

    Jag har en provanställning på 3 månader dvd Tom November o då lär jag vara i vecka 19/20 och antar att det syns att jag är gravid och lär berätta innan.

    Jag vet att dom inte har rätt att säga upp mig pga min graviditet, men dom kan ju säga något annat tyvärr.. Och jag vill inte få sämre föräldrarpenning, när hade du berättat (jag vet senast 2 månader innan BF) Någon som har erfarenhet?

    En annan fråga, hur länge borde man vara hemma med bebisen? Någon som har jobbat 1-2 gånger i veckan eller några få timmar per dag när pappan är hemma och tar hand om bebisen?

    Eller är det dumt att lämna bebisen redan efter 2-3 månader? Förutsatt att jag inte ammar då.

    Hjälp, vad hade du gjort? Sökt jobb som är 100% tjänst?

    Berättar så fort som möjligt för arbetsgivaren?

    Tagit mer föräldrarledigt och inte jobbat alls?

    Så många frågor.. Önska man kunde se in i framtiden ????

  • Svar på tråden Gravid och ny på jobbet
  • Mortiscia80

    De behöver inte ange någon särskild anledning alls om de väljer att avsluta din tjänst, men känns onödigt när det är så kort tid du ska vara där ändå.

    Vänta minst en månad till, du kan vänta tills det börjar synas, det spelar ändå ingen roll på en så kort tjänst.

    Hur länge man borde vara hemma är mest upp till dig, för du kommer få många olika svar. Sen tycker jag det är skillnad på om du bara jobbar en dag i veckan eller fem dagar heltid. Du kan gott och väl jobba lite grann även när bebisen är liten, men generellt får man iaf ingen fsk-plats innan barnet är ett år, så du vet.

    Det är ingen vits du söker en heltidstjänst eftersom du ändå inte kommer att vara där, antingen får du inte ens tjänsten för att det syns att du är gravid eller så kommer frågan upp under provanställningen och då kan de välja att avsluta.

    Om er ekonomi tillåter att du är hemma så var det ett tag. Jag tog iaf inte ut några FP-dagar första året för vårt barn, det är inte ett måste om man känner att man klarar sig utan pengarna. FP-dagarna syftar mest till att skydda din SGI, frågan är om det ens är någon vits för dig i nuläget.

  • S23

    Din sgi kommer inte bli lägre så länge du skyddar den.

    När du blev uppsagd 2020, skrev du då in dig hos af direkt (och hade du arbetat 6 månader innan detta?

    Samma sak när du blev arbetslös i sommar? Skrev du in dig hos af direkt? För om du inte gjort det så är risken att du nu har en nollad sgi. Och då behöver du arbeta 6 månader för att få en igen (8 för attb uppfylla 240-dagarsvillkprwt)

    Jag skulle inte berätta förrän provanställningen är över. Du ger då arbetsgivaren chans att avsluta denna utan att riskera att anklagas för diskriminering (de kanske vill avsluta den av andra skäl) och är trygg själv i att inte BMI av med jobbet.

    Sök arbete på100% om det är det du vill. Att du är gravid spelar ingen roll.

    När det är rätt att börja arbeta igen är det bara du som kan avgöra. Det finns kvinnor som atbetar heltid redan efter 2 månader. Inget fel i det, man väljer som man själv känner

  • Mortiscia80

    Jag läste fel ang din anställning ser jag nu, du har tre månader kvar av din provanställning och din graviditet kommer på ett eller annat sätt att vara känt av din arbetsgivare. Du får hoppas att de inte kommer att avbryta din tjänst mao.

  • S23
    Mortiscia80 skrev 2021-09-01 21:46:41 följande:

    Jag läste fel ang din anställning ser jag nu, du har tre månader kvar av din provanställning och din graviditet kommer på ett eller annat sätt att vara känt av din arbetsgivare. Du får hoppas att de inte kommer att avbryta din tjänst mao.


    Detta är vad jag förstår ts första graviditet och det är svikit inte omöjligt att det går att hemlighålla till vecka 20. (Jag hade kunnat hålla det hemligt hela graviditeten så det beror ju helt på mående och hur snabbt man faktiskt R mage)
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2021-09-01 21:58:01 följande:
    Detta är vad jag förstår ts första graviditet och det är svikit inte omöjligt att det går att hemlighålla till vecka 20. (Jag hade kunnat hålla det hemligt hela graviditeten så det beror ju helt på mående och hur snabbt man faktiskt R mage)
    Det beror lite på vilka kläder man har osv men i v 20 borde det synas på de flesta. Sedan har vi corona att tänka på, där ts kanske ändå måste/borde gå hem vid den tidpunkten.
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2021-09-01 22:02:51 följande:

    Det beror lite på vilka kläder man har osv men i v 20 borde det synas på de flesta. Sedan har vi corona att tänka på, där ts kanske ändå måste/borde gå hem vid den tidpunkten.


    Absolut. Det jag menar är att ts rimligen kan hålla det hemligt (inga av de perosner jag träffat som varit gravida med första har haft problem att dölja det i vecka 20 med rätt kläder) fram tills att hennes provanställning är slut för att vara säker på att den faktiskt inte avbryts.

    Om hon nu blir avstängd vecka 20 så får hon väl gå på dagen isf
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2021-09-01 22:11:05 följande:
    Absolut. Det jag menar är att ts rimligen kan hålla det hemligt (inga av de perosner jag träffat som varit gravida med första har haft problem att dölja det i vecka 20 med rätt kläder) fram tills att hennes provanställning är slut för att vara säker på att den faktiskt inte avbryts.

    Om hon nu blir avstängd vecka 20 så får hon väl gå på dagen isf
    Jag tänker samtidigt att det är otroligt fult att göra så, och att hon kommer att ligga riktigt illa till hos chefen när hon återgår i tjänst isf. Jag förstår precis hur du tänker, trygghet, säkra tjänsten, men det finns en verklighet bortom föräldraledigheten också.
  • Humlan1990

    Tack för tips och så, jag tänker i vecka 13 när missfall risken har minskat så tror jag att jag berättar. Tror också som du sa att det är bättre att berätta och visa på öppenhet och vara ärlig, så det är bra stämning när jag kommer tillbaka, om jag nu vill jobba några timmar i veckan.

    Om dom nu säger upp mig efter jag har berättat, så är det ingen arbetsplats man vill vara på ändå..

    Även om jag aldrig kommer få veta varför, om det nu händer..

    Så får ekonomin lösa sig på ett eller annat sätt..

    Jag har jobbat i köpenhamn I 6år innan, alltid varit medlem i akassa I Danmark och Sverige, inget glapp mellan.

  • S23
    Humlan1990 skrev 2021-09-02 08:20:25 följande:

    Tack för tips och så, jag tänker i vecka 13 när missfall risken har minskat så tror jag att jag berättar. Tror också som du sa att det är bättre att berätta och visa på öppenhet och vara ärlig, så det är bra stämning när jag kommer tillbaka, om jag nu vill jobba några timmar i veckan.

    Om dom nu säger upp mig efter jag har berättat, så är det ingen arbetsplats man vill vara på ändå..

    Även om jag aldrig kommer få veta varför, om det nu händer..

    Så får ekonomin lösa sig på ett eller annat sätt..

    Jag har jobbat i köpenhamn I 6år innan, alltid varit medlem i akassa I Danmark och Sverige, inget glapp mellan.


    Om du jobbat i Danmark bör du kontrollera vad som gäller. Detta är utanför mina kunskaper.

    Om det är så att detta inte ger dig sgi så skulle jag absolut vänta till provanställningens slut med att berätta för att slippa risken att stå utan sgi med lägsta föräldrapenning.

    Jag förstår att du vill vara ärlig och berätta tidigare. (Och håller med i resonemanget om att det är en arbetsplats man kanske inte vill vara kvar på). Men det är inte orimligt att vänta till efter rul om det är det du skulle vilja.

    Jag vill också uppmana dig att spela in ALLA samtal du nu har med chef och arbetsledning. Även sådant som bara handlar om att de är nöja med dig.

    Och mycket viktigt att spela in när du berättar om

    Graviditet och alla samtal efter detta, ifall de är klumpiga och faktiskt visar tydligt att det är på graviditeten så går det att driva en rättslig process sedan (om du inte är med i facket så gå med)
Svar på tråden Gravid och ny på jobbet