• Anonym (Ryd)

Ryd, Linköping

Hur är det att bo i Ryd, Linköping just nu?

Funderar på att flytta dit, till utkanten av Ryd precis vid skogen. Har småbarn.

Tar tacksamt emot råd, funderingar & erfarenheter!

Har sett att det finns fler trådar på ämnet men ingen annan från senaste åren vad jag sett, tänker att områden kan förändras med tiden.

• Svar på tråden Ryd, Linköping
  • Anonym (hmm)

Tycker Staden känns osäker. Alltför många kriminella har flytt från skåne upp i landet, likaså till Linköping.

Får man fråga hur du gjorde ? Faller samhället så hade jag tagit mig bort ifrån det området du skriver illa kvickt.

• Anonym (Livia)

Min mamma bor i Ryd, och har gjort i många år, och dessförinnan bodde mina morföräldrar där så jag känner väl till Ryd.
    Det är ju ofrånkomligt att skjutningar och övrig kriminalitet ökar i samhället i stort, och även i mindre städer. Dock skulle jag säga att Ryd känns ändå helt ok för att vara ett billigare hyresrättsområde. Det bor många barnfamiljer och studenter där, och jag känner mig aldrig orolig när jag är där. Sen hänger jag kanske inte i Ryds centrum sena kvällar, och heller inte i skogen när mörkret infallit sig.
    Skäggetorp hade jag aldrig ens övervägt, men Ryd absolut.
    Det är dessutom ett område med ganska mycket engagemang för barn, finns ett fint litet bibliotek med många aktiviteter på loven, på sommaren brukar Lov i Linköping hålla till ute på en stor grönyta, man rustar upp lekplatser osv.

• Anonym (Livia)

Oj, såg nu att det är en gammal tråd.

• Anonym (hmm)

Ryd är jättefint. Viss rån via fönster (spec bland student lägenheterna förekommer) men misshandel är inte jätteextremt där.

Men faller samhället som ex i form utav krig så kommer många ifrån Skäggetorp att sikta in sig på lyxvillorna vid Ryd. Bara ett tips att tänka på. 

• Anonym (Bevan)
    Anonym (hmm) skrev 2022-02-27 21:21:42 följande:

Ryd är jättefint. Viss rån via fönster (spec bland student lägenheterna förekommer) men misshandel är inte jätteextremt där.

Men faller samhället som ex i form utav krig så kommer många ifrån Skäggetorp att sikta in sig på lyxvillorna vid Ryd. Bara ett tips att tänka på. 

Vilka lyxvillor är det du tänker på då?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Bevan) skrev 2022-02-27 22:10:17 följande:
    Vilka lyxvillor är det du tänker på då?
    Kanske ordet lyx är att ta i. För mig är dom lyxiga iallafall. Och för dom som bor i Skäggetorp. 

Självklart menar jag de villorna som ligger i slutet av Ryd som bussen åker till och vänder runt vid och lite innan dess. Alltså vägen från Skäggetorp mot Ryd och där vägen slutar vid Ryd.
Svar på tråden Ryd, Linköping