• Mimmiimimmii

    Förlossningsdepression? Normala tankar?

    Hej

    Fick en förlossningsdepression när jag födde min pojk. Har 1större kille sedan ett annat förhållande o jag var 23 när de stora kom o 40 när minstingen kom. Va först glad men efter en månad dök jag ner i en djup depression o blev inlagd med ECT. Jag tyckte jag var för gammal i kände att jag inte dög för min pojk. Det har gott 6 mån o nu har jag tankar om att alla pratat om mig. Skulle hämta stora sonen o hade min pojk på cykelsadel. 20m framför mig går två tonåringar och innan jag får trycka på ringklockan för de går i hela cykelbanan så hör jag att de säger 10år och det är som din mamma skulle skaffa barn. Cyklar förbi och är helt säker på att de pratar om mig, även om min stora son inte är med och även om jag fick ringa på ringklockan för att som sa det ser att jag ska komma förbi. Såhär är det dagligen. Jag tror att alla i affären pratar om mig, tittar och skrattar åt mig. Är det normala tankar?

  • Svar på tråden Förlossningsdepression? Normala tankar?
  • Anonym (E)

    Inte konstigt med tanke på vad du varit med om men något som du skulle behövt ta upp med någon professionell.

  • Mimmiimimmii

    Det jag är rädd för att att det är psykotiska tankar kan inget o så t o tyvärr så är väntetiden hos psykologen jättelång.

  • Anonym (E)

    När jag har liknande tankar är det mer social ångest än psykotiska tankar :)

  • Anonym (Normal)
    Mimmiimimmii skrev 2021-09-03 12:49:13 följande:

    Det jag är rädd för att att det är psykotiska tankar kan inget o så t o tyvärr så är väntetiden hos psykologen jättelång.


    Tankar är tankar och inga konkreta bevis. Så sa min psykolog till mig när jag fick en slags förlossningsdepression.

    Innan vi fick vårt barn som är över året nu så miste vi tre barn. Trotts hjälp och allt så sitter traumat djupt inrotat ändå.

    När vi fick vårt barn så kom tankar och syner upp hela tiden om små bebisar som lider, som blir slagna, våldtagna, lidande, allt. Jag kunde knappt ta i min dotter utan att en bild av obehag kom upp (inte vårt barn utan andra barn, påhittade barn, tankar!)

    Vårt första barn som vi förlorade (extrem prematur) låg i kuvös efter en op och jag satt i en fåtölj 1.5 meter kort och ser hur han, med sina vätskefyllda armar, ligger och flänger runt.

    Den bilden, den händelsen tror jag är grunden till mina hemska tankar/depression.

    Och givetvis allt vi har gått igenom, men jag tror det var den utlösande faktorn.

    Och med vår dotter, jag tänker ibland att varför är min dotter så tursam att ha det så bra när så många andra barn inte har det bra.

    Jag har kommit lång bit på vägen men tankarna dyker upp varje dag, nu har jag i alla fall hjälpmedel till att försöka få bort dem i mitt huvud men det hänger också ihop med stress och press.

    Huvudet är hemskt. Alltså hur starka vår psykiska förmåga är.

    Jag hoppas du får hjälp och stöttning och att du vet om att du är en bra mama
Svar på tråden Förlossningsdepression? Normala tankar?