• Anonym (H)

Flyttstäd

Hur ser det ut i era badrum? Är detta normalt för kaklat badrum, missfärgningarna? Vad är det?
    Denna lgh har genomgått flyttstädning men dessa missfärgningar är kvar. 

Detta är en liten 1a som kostar 5800kr mån. Så förväntade mig inte att det skulle se ut sådär. Eller är det normalt? Har bara haft plastmatta tidigare.

• Svar på tråden Flyttstäd
  • Anonym (X)

Normal smuts efter användning, borde gått bort i flyttstädningen.

• Anonym (H)
    Anonym (X) skrev 2021-09-02 17:51:58 följande:

Normal smuts efter användning, borde gått bort i flyttstädningen.

Hmm. Jag som beställde extra flyttstäd efter att förre gästen skulle ha städat själv egentligen. Så det har städats 2 ggr
  • Anonym (Anti)

Dom kanske bara svabbat golvet och det tar inte bort sånt där. Det måste gnuggas bort för hand. Har själv extremt dålig erfarenhet av s.k flyttstäd. Förra ägarna till vår hus påstod att huset var flyttstädat. Pytt heller! Då hittar man inte småsaker och skit överallt. Vi fick börja med att storstäda badrummet samma dag vi flyttade in.

• Glinda från Oz

Det kan vara mögel eller bara hudavlagringar eller liknande, det går att få bort med städfirmor tar inte sådant de kör bara ytligt. 

Blanda bikarbonat och vatten och smörj in fogarna med, vänta 15 minuter och gnugga med tandborste. 

• Anonym (H)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-02 18:45:18 följande:

Det kan vara mögel eller bara hudavlagringar eller liknande, det går att få bort med städfirmor tar inte sådant de kör bara ytligt. 

Blanda bikarbonat och vatten och smörj in fogarna med, vänta 15 minuter och gnugga med tandborste. 

Hoppas verkligen det inte är mögel. Flyttade just pga att jag var rädd det fanns mögel i andra lägenheten.
  • Anonym (Ägaren)

En städfirma som får en bokad flyttstäd SKA ta hand om sånt.

Mvh, äger en städfirma
  • Anonym (H)
    Anonym (Ägaren) skrev 2021-09-02 18:56:40 följande:

Mvh, äger en städfirma

Jo jag beställde flyttstäd och den firman lovade skinande rent från golv till tak. Kostade 2400kr.

gjorde en reklamation nu så vi får se hur det kommer bli efter den. 

• Glinda från Oz
    Anonym (H) skrev 2021-09-02 18:54:30 följande:
    Hoppas verkligen det inte är mögel. Flyttade just pga att jag var rädd det fanns mögel i andra lägenheten.
    Jag menar ytligt mögel inte att det är mögel under fogarna. 

Mvh, äger en städfirma
    Tar din städfirma hand om sådant är det toppen, jag hade ett städföretag precis när jag gått ut gymnasiet och tog också hand om sådant men verkligen är att de flesta städfirmor struntar i det. 
  • Anonym (H)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-02 19:20:09 följande:
    Jag menar ytligt mögel inte att det är mögel under fogarna. 

Mvh, äger en städfirma
    Tar din städfirma hand om sådant är det toppen, jag hade ett städföretag precis när jag gått ut gymnasiet och tog också hand om sådant men verkligen är att de flesta städfirmor struntar i det. 
    Fast tyder inte ytligt mögel på att det är dålig ventilation? Det vore inte så bra
  • Tom Araya

En flyttstädning ska omfatta även sådan rengöring, annars får de kalla städningen något annat och ta betalt därefter.
  • Glinda från Oz
    Anonym (H) skrev 2021-09-02 19:28:06 följande:
    Fast tyder inte ytligt mögel på att det är dålig ventilation? Det vore inte så bra
    Ja, så kan det vara. 
    Tom Araya skrev 2021-09-02 19:35:48 följande:
    En flyttstädning ska omfatta även sådan rengöring, annars får de kalla städningen något annat och ta betalt därefter.
    Så ser inte verkligheten ut. 
  • Tom Araya
    Glinda från Oz skrev 2021-09-03 22:28:38 följande:
    Ja, så kan det vara. 
    Tom Araya skrev 2021-09-02 19:35:48 följande:
    Så ser inte verkligheten ut. 
    Visst gör den det, om du bara väljer rätt firma för arbetet.
  • Anonym (lll)

Vi har nyligen byggt ett nytt badrum och det blev rätt lortigt efter alla hantverkare. De tog själva in en städfirma som de brukar jobba ihop med som städade både vägg och golv, men det blev ändå inte rent. De kom tillbaka och städade golvet igen men ändå inte helt rent. Kvinnan som städade sa "jag förstår inte, jag har skurat noga med såpvatten 2 gånger". Det var ändå inte helt rent på golvet så min man frågade på en kakelaffär hur man bäst skulle städa. Där sa de att man absolut inte skulle använda såpvatten, för såpan snarare kapslar in smutsen på kakelplattor, än tar bort det! Vi blev överraskade över att städfirman i så fall inte kände till det. Det fanns ett speciellt medel för sådana här golv fick vi veta. 

Nu vet jag inte om detta speciella medel hade hjälpt på ditt golv men det kanske går att ta reda på hur de har städat? 

• LadyJane

Det ser ut som kalkavlagringar, möjligen mögel men det går inte att avgöra på de här bilderna.

Prova avkalkningsmedel.

• Anonym (Utter)

Tips! Innan du anlitar städfirma, kolla att städaren är utbildad och certifierad enligt CLV eller PRYL.

Vår nya städare på jobbet är utbildad och vilken skillnad det blev!

Gissar att det är en kombination av den högre kunskapsnivån och att en person som väljer att utbilda sig tar sitt yrke seriöst och är engagerad och vill göra ett bra jobb.

Givetvis finns bra städare som inte är certifierade också. Dem får man hitta genom rekommendationer och referenser. Men det hade iaf inte jag orkat hålla på med inför städ av en enrummare.

• Glinda från Oz
    Tom Araya skrev 2021-09-04 00:38:35 följande:
    Visst gör den det, om du bara väljer rätt firma för arbetet.
    Då får man ha tur eller gå på rekommendation 
  • Tom Araya
    Anonym (Utter) skrev 2021-09-04 07:23:04 följande:

Tips! Innan du anlitar städfirma, kolla att städaren är utbildad och certifierad enligt CLV eller PRYL.

Vår nya städare på jobbet är utbildad och vilken skillnad det blev!

Gissar att det är en kombination av den högre kunskapsnivån och att en person som väljer att utbilda sig tar sitt yrke seriöst och är engagerad och vill göra ett bra jobb.

Givetvis finns bra städare som inte är certifierade också. Dem får man hitta genom rekommendationer och referenser. Men det hade iaf inte jag orkat hålla på med inför städ av en enrummare.

Glinda från Oz skrev 2021-09-04 08:19:55 följande:
    Då får man ha tur eller gå på rekommendation 
    Plus Exakt så.

• Anonym (H)

Det var Hemfrid jag anlitade. De har 25 års erfarenhet av städning står det. Min syster har jobbat där så jag vet att alla anställda genomgår en kort utbildning.

Men jag bad om att få en reklamation, och att en annan anställd ska komma denna gång. 

Om det inte blir bra då så får jag väl fixa själv. Även om det inte är så kul att sätta igång och skrubba innan man ens flyttat in, plus att jag anlitade extra flyttstäd för 2400kr..
    Har läst på och det ska tydligen vara effektivt att använda bakpulver, äppelcider vinäger, och sedan skrubba med tandborste. 

Svar på tråden Flyttstäd