• Memmisen

    Svartsjuka i sociala medier

    Jag och min sambo har hamnat i lite utav ett dilemma. Såhär är det: Vi blev tillsammans för ca 1.5år sen och har det verkligen jätte bra. Men(alltid ett men).. när jag kände att vi frångått dejtsnde och var tillsammans så rensade jag bort gamla flörtar, tinder dejter o dem jag varit attraherad utav sen innan förhållandet från mina sociala medier. Dels för det känns fel o dels av respekt för min sambo.

    Jag nämnde för honom nyligen att jag tycker att han också ska rensa. Fick nämligen se att han följer allt från privatpersoner i kretsen som han inte känner utan bara ser riktigt bra ut till ryska porrstjärnor. Fick då till svar att han inte skriver med dem och att det bara är personer han råkar följa. Blev såklart ledsen för detta försvar och förklarar att det gör mig ledsen, hur skulle han må om det var tvärtom? Fick till svar att nej det hade ju inte varit kul...

    Såg nu ikväll att han fortfarande inte rensat och tar upp det med honom. Då börjar han skrika att jag är så svartsjuk, om han måste visa att han inte skrivit med dem, det är helt sjukt och sen vill han lägga sig på soffan. Förklarar bara att jag inte tror att han är otrogen eller dylikt. Bara att det sårar mig att han följer dessa kvinnor. Ska understrykas att han BAD mig rensa, och trodde därför att självklart hade han gjort det.

    Vad tycker ni? Är det någon som har varit med om en liknande upplevelse? Hur löste ni det?

  • Svar på tråden Svartsjuka i sociala medier
  • Kusinen

    Oavsett vad man tycker om sakfrågan (om vilka som är ok att följa) så är det ju rätt dumt att be sin partner göra en sak och sen inte varit beredd att göra det själv.

    Om jag vore du skulle jag inte bråka eller tjafsa om det alls utan helt enkelt avrensa, dvs lägga till personerna som du avföljde på grund av att han bad dig. Inte säga nåt om det eller göra nån grej av det, för startar du bråk om det så blir det ju du som blir boven och den svartsjuke. Så istället helt lättsamt gå tillbaka till hur det var och släppa frågan. Det var ju på hans initiativ och uppenbarligen var det ju inte så viktigt för honom när allt kom omkring.

  • Memmisen

    Ja det är ju ett alternativ, du menar som omvänd psykologi att han då känner hur det känns och vill ta bort?

    Jag menar, jag har ett "problem" med alla dessa hundratals kvinnor. Förstår inte vad de fyller för funktion, vad han får ut av att följa dem? Nu när jag är med honom såg jag inget problem alls med att avfölja.

  • Kusinen
    Memmisen skrev 2021-09-03 08:42:11 följande:

    Ja det är ju ett alternativ, du menar som omvänd psykologi att han då känner hur det känns och vill ta bort?

    Jag menar, jag har ett "problem" med alla dessa hundratals kvinnor. Förstår inte vad de fyller för funktion, vad han får ut av att följa dem? Nu när jag är med honom såg jag inget problem alls med att avfölja.


    Nej, inte som omvänd psykologi. Utan krasst och sakligt, han ville en sak du gick med på det efter hans önskemål. Nu visade det sig att han inte ville det på riktigt (inte om det gälde båda i alla fall) så finns det ju heller ingen anledning längre för dig att anpassa dig till hans önskemål.

    Men det förslaget utgår ju från att det var han som ville ha det så här och du anpassade dig efter honom då jag tolkade ts så eftersom det var han som bett dig avfölja personer. Nu verkar det ju vara det motsatta, att du villnågot som han inte vill. Det du kan göra är ju att föreslå att han avföljer och förklara varför det är viktigt för dig men vill han inte så vill han ju inte.

    Men alldeles oavsett skulle jag inte avfölja i detta fall om han inte gör samma. Av ren princip om inte annat. Kräv inte av andra saker som du inte är beredd att offra själv.
  • Memmisen

    Okej då är jag med. Men även om jag hade börjat följa dessa personer igen så hade problemet kvarstått att han fortfarande följde dessa kvinnor.

    Satte en gräns på att om han inte avföljde dem efter idag(igår) så börjar ja följa de jag vill också, precis som han gör. Som sagt, i övrigt har vi det väldigt bra men just detta gav mig klump i magen. Det tog inte mer än nån timme sen hade hans följare minskat med över 100 st. Numera finns bara hans tjejkompisar, kollegor släkt mm kvar :)

    Tack för stöttning i denna situation! Är nyfiken på hur övriga ser på den här frågan..

  • Magical

    Om han bad dig att rensa så ja, då är det konstigt att inte samma regler ska gälla båda. 

    Jag tycker att man inte har random personer som man inte alls känner och inte har någon logisk anledning att ha, så om han har som du skrev, ryska porrstjärnor så tycker jag det är otroligt omoget. Att han blev arg för det också när du tog upp frågan. Hur gamla är ni egentligen? 

    Så nu har han ändå rensat, och det är en tydlig signal att han prioriterar dig. Hoppas ni kan hålla sams nu, men du får väl ha lite koll så det inte ploppar upp 100 nya vartefter. Kanske insåg han det bisarra i att du skulle rensa men inte han.  

Svar på tråden Svartsjuka i sociala medier