Om du tar delvis FL från ditt jobb så gör du upp med chefen om vilka dagar och tider du ska jobba tex:
"Jag planerar att vara 80% föräldraledig och vill gärna vara ledig 2 förmiddagar i veckan" eller
"jag planerar att vara 80% föräldraledig och vill vara ledig 2 dagar varannan vecka" eller vad du tycker är bäst för dej och barnet. Så får chefen lösa det hela med ditt schema.
Om du väljer att vara helt FL från ditt vanliga jobb men jobba med andra saker så måste du ta upp det med chefen om det inte är dina normala extrajobb (om du har extrajobb i vanliga fall så vet chefen såklart om detta då du gjort upp med denne om att det är OK för dej att ha dessa sidoinkomster).
Tex "Jag ska ju vara helt föräldraledig under ett halvår nu, men jag undrar om det är OK att jag tar små påhugg om det kommer något erbjudande tex har min syster en affär och ibland behöver hon någon som hoppar in med kort varsel under några timmar, skulle det vara OK för er att jag tar sådant under min ledighet eller är det bättre att jag bara tar tex 95% föräldraledighet under den här tiden? För jag skulle behöva jobba några timmar här och där för att få ihop ekonomin."
Så får du se vad chefen säger! Det är alltid chefen som avgör om det är ok att ha extrajobb, sidoinkomster eller liknande. Chefen behöver inte godkänna att du är föräldraledig för att ta hand om ditt barn, om du sen inte är leidg och tar hand om ditt barn! Det är inte ett frikort för att testa andra jobb...