• Sat 4 Sep 2021 10:09
    869 visningar
    2 svar
    2
    869

    Behöver hjälp att förstå mina provsvar

    Hejsan! Finns det någon som är duktig på att hjälpa mig att förklara mina provsvar. Skulle ta blodprov på mensens andra dag. Fick mens i går 7:30 och tog blodprov kl 11 samma dag? däremot blödde det normalt, inte sparsamt. Har det någon inverkan på resultatet ?

    S-Follikelstimulerande hormon

    Resultat: 5.2 IE/L

    P--LH

    Resultat: 3.5 IE/L

    Vad ligger under referensvärdet? Har försökt läsa men var så diffust. Hoppas någon här inne förstår bättre :)

  • Svar på tråden Behöver hjälp att förstå mina provsvar
  • Anonym (W)
    Sat 4 Sep 2021 19:29
    #1

    Vid din tid i cykeln så ska FSH ligga mellan 3-8 ungefär så där ligger du bra. Det varierar i cykeln.

    LH brukar man ta efter förväntad ägglossning för att se om ägglossning skett. Men kring dag 2 i cykeln som du tog så ska det ligga mellan 2-13.

  • Sat 4 Sep 2021 20:24
    #2

    Tack snälla för att du tog dig tid att svara :)

    Jag ska ta mer prover på menscykeln dag 21-23 progesteronet.

    Vet inte varför jag fick ta P?LH redan? Det låg på 3,5 nu?

    Är under utredning och ska ev genomgå ivf. Jag har haft två missfall på raken i våras. Det visade att jag hade högt TSH 7,2 kanske därför jag fick missfallen. Äter levaxin nu och TSH ligger på 2,2.. jag får glad gubbe varje månad, men jag misstänker att äggen inte släpper.. har bara haft ägglossnings flyktingar ?hängbroar? två gånger detta år och bägge dom två gångerna blev jag gravid. Jag ska till läkaren på tisdag. Hoppas jag kan få börja med letrozol som kanske kan stärka ägglossningarna. Har ingen aning om letrozol är ett bra hjälpmedel? Finns det andra mediciner som hjälper att stärka ägglossningen? Eller att man får mer ägglossnings flytningar? Har denna månad köpt munkpeppar, men har ingen aning om det hjälper för det. Hursomhelst tusen tack för svar.

Svar på tråden Behöver hjälp att förstå mina provsvar