• Isaaa93

    Vill få ut barnet nu!! Vill inte vara gravid!!

    Är gravid i vecka 32 snart! Har sån kraftig ångest inför att vara gravid. Känner mig kvävd och instängd. Klaustrofobikänslor vart jag än befinner mig. Spelar ingen roll om jag är ute i skogen eller hemma. Ångesten är med konstant. Får panik över att vara gravid och vill så gärna ha ut barnet. Har pratat med kurator och flera psykologer och alla säger att jag ska stå ut och ta lugnande medicin och försöka andas. Men de går inte. Försöker tänka positivt och andas och varva ner med te och lugnande tabletter och varmt bad. Men inget hjälper. Känner mig så himla fången i min kropp. Vill så gärna bli igångsatt eller få igång förlossningen i vecka 37/38... varje dag och sekund av livet är en kamp. Försöker rita cykla måla och lyssna på poddar för att få dagarna att gå och få tänka på annat men ingenting hjälper.... kommer jag ens må bra när barnet kommit? Aldrig hört om nån som har såhär. Och har inte skadat mig själv eller barnet utan har kraftig ångest och jobbiga känslor i min kropp som varit här nu i en hel månad dygnet runt... vill gärna prata med nån som varit med om samma eller har nåt bra tips på nåt mer man kan göra? Eller om det här kommer försvinna och kännas bättre när hon kommit ut?? Känns som jag blivit helt kocko. Aldrig hört om att man kan må såhär.. och vet att jag redan startat inlägg om de här tidigare men känner att jag behöver skriva av mig. Är så tacksam för er tid och era svar! De betyder mycket även om jag är så stressad ????

  • Svar på tråden Vill få ut barnet nu!! Vill inte vara gravid!!
  • Isaaa93
    MtS19 skrev 2021-09-04 21:22:01 följande:

    Förstår dina känslor, kände precis samma sak bägge mina graviditeter


    Gjorde du? Lider med dig. Mådde du bättre när barnen kom ut? I vilken vecka började du må dåligt? Aldrig förstått förut att man kan känna klaustrofobi i sin kropp. Bara haft klaustrofobi tidigare när jag åkt hiss eller varit på väldigt trånga utrymmen. Nu är de som att ingen hjälper? Försöker promenera ute eller i skogen men de hjälper knappt. :(
  • Anonym (Samma)

    Din stackare! Vet hur det är. Jag upplevde precis det du beskriver. Jag led av stark klaustrofobi från ca v. 30 fram till bebisen föddes. Hittade ingen info om detta. Höll verkligen på att bli knäpp. Det som funkade för mig var att promenera. Jag vankade runt i lägenheten åtskilliga nätter. På dagarna försökte jag sysselsätta mig med att fixa praktiska saker som att skruva ihop spjälsäng etc. Kunde inte sitta still eller ligga, då kom ångesten. Jag kan trösta dig med att allt släppte när bebisen kom.

  • SkumGrönBanan

    Känner precis samma och har gjort en bra tid, är i vecka 37 nu och kämpar varje dag som natt. Alla krämpor gör det inte bättre utan gör bara att längtan efter att "få tillbaka sin kropp" blir ännu starkare.

    ...och när man känner så kryper det dåliga samvetet på om att man inte gläds åt miraklet i magen och vad som komma skall.

  • Isaaa93
    Anonym (Samma) skrev 2021-09-05 21:50:15 följande:

    Din stackare! Vet hur det är. Jag upplevde precis det du beskriver. Jag led av stark klaustrofobi från ca v. 30 fram till bebisen föddes. Hittade ingen info om detta. Höll verkligen på att bli knäpp. Det som funkade för mig var att promenera. Jag vankade runt i lägenheten åtskilliga nätter. På dagarna försökte jag sysselsätta mig med att fixa praktiska saker som att skruva ihop spjälsäng etc. Kunde inte sitta still eller ligga, då kom ångesten. Jag kan trösta dig med att allt släppte när bebisen kom.


    Åh va jobbigt!! Tack att du skrev! Har varit på psyk och även pratat med läkare och psykologer och ingen kan garantera mig att de har med graviditeten att göra. Då jag kommer ha samma hjärna o tankar Även när bebisen är ute och de gör mig livrädd. För den här ångesten o klaustrofobin i kroppen är så sjukt svår att acceptera då den är där hela tiden.. skönt att du skrev då jag knappt heller hittar nån som varit med om samma :( kunde du sova nåt? Släppte de direkt när barnet var ute eller kunde du känna lite klaustrofobi fortfarande? :(
  • Isaaa93
    SkumGrönBanan skrev 2021-09-05 21:56:54 följande:

    Känner precis samma och har gjort en bra tid, är i vecka 37 nu och kämpar varje dag som natt. Alla krämpor gör det inte bättre utan gör bara att längtan efter att "få tillbaka sin kropp" blir ännu starkare.

    ...och när man känner så kryper det dåliga samvetet på om att man inte gläds åt miraklet i magen och vad som komma skall.


    Åh va jobbigt har du fått stöd av barnmorska eller nån annan att prata med? Hur mår du nu? Kunnat sova nåt?? Märker att sömnen rubbas direkt när man mår såhär. Alla tankar leder till ångesten som gör en klarvaken... du är så nära mål man kan komma!! Du är stark!! Du klarar det här!:)
  • Anonym (:))
    Isaaa93 skrev 2021-09-07 12:58:54 följande:

    Åh va jobbigt!! Tack att du skrev! Har varit på psyk och även pratat med läkare och psykologer och ingen kan garantera mig att de har med graviditeten att göra. Då jag kommer ha samma hjärna o tankar Även när bebisen är ute och de gör mig livrädd. För den här ångesten o klaustrofobin i kroppen är så sjukt svår att acceptera då den är där hela tiden.. skönt att du skrev då jag knappt heller hittar nån som varit med om samma :( kunde du sova nåt? Släppte de direkt när barnet var ute eller kunde du känna lite klaustrofobi fortfarande? :(


    Förstår inte vf vården säger att dom inte kan garantera dig att de försvinner sen, självklart kmr du inte känna såhär sen om du inte kände såhär innan du blev gravid. Dom skrämmer ju upp dig mer. Jag har också haft mkt ångest oro panikattacker o de blev mkt mkt värre i slutet på graviditeten med massor av konstiga tankar. Kände mig knäpp. Nån dag efter bebisen var född försvann allt sånt o mår mkt bättre idag. :) håll ut
  • Anonym (Samma)

    För min del släppte det så fort bebisen kom. Jag har upplevt klaustrofobi tidigare och även efter förlossningen men då har det varit kopplat till något utifrån - inte till min egen kropp. Det är inte alls lika jobbigt eftersom det är ngt man kan kontrollera/undvika. Tror absolut inte att det skulle vara annorlunda för dig. Oroa dig inte för det! Jag försökte klara av en dag i taget och inte tänka för långt fram. En positiv sak var att jag inte led av ngn förlossningsrädsla. Vill ju bara att det skulle vara över. Och det tar ju slut. Sen har du din fina bebis i famnen.

  • Isaaa93
    Anonym (Samma) skrev 2021-09-07 20:54:00 följande:

    För min del släppte det så fort bebisen kom. Jag har upplevt klaustrofobi tidigare och även efter förlossningen men då har det varit kopplat till något utifrån - inte till min egen kropp. Det är inte alls lika jobbigt eftersom det är ngt man kan kontrollera/undvika. Tror absolut inte att det skulle vara annorlunda för dig. Oroa dig inte för det! Jag försökte klara av en dag i taget och inte tänka för långt fram. En positiv sak var att jag inte led av ngn förlossningsrädsla. Vill ju bara att det skulle vara över. Och det tar ju slut. Sen har du din fina bebis i famnen.


    Åh tack fina du för svar <3 alltså har upplevt de här innan jag blev gravid men bara ett dygn. Aldrig såhär länge i flera veckor. Känns som jag är instängd fast jag är i en skog o fast jag är ute. Så antar de är klaustrofobi i min kropp. Riktigt obehagligt men hoppas de försvinner. Tack för dina lugnande ord de betyder mycket:)
  • Isaaa93
    Anonym (:)) skrev 2021-09-07 13:33:08 följande:

    Förstår inte vf vården säger att dom inte kan garantera dig att de försvinner sen, självklart kmr du inte känna såhär sen om du inte kände såhär innan du blev gravid. Dom skrämmer ju upp dig mer. Jag har också haft mkt ångest oro panikattacker o de blev mkt mkt värre i slutet på graviditeten med massor av konstiga tankar. Kände mig knäpp. Nån dag efter bebisen var född försvann allt sånt o mår mkt bättre idag. :) håll ut


    Tack fina! Jag har klaustrofobi o instängdhetskänslor även ute i skogen. Den försvinner inte. Haft såhär länge nu. Och haft såhär 1 gång innan jag va gravid, men de va efter ett missfall. O de kanske va så att jag hade gravidhormoner kvar i kroppen då. Alltså de varade bara i ett dygn. Medans nu är känslan där dygnet runt i flera veckor. Men tack att du svarade :) och de känns bättre när jag får svar av nån som haft samma. Då känns de som de kan bli bättre när barnet kommit ut :) :)
Svar på tråden Vill få ut barnet nu!! Vill inte vara gravid!!