• Anonym (H)
    Sun 5 Sep 2021 00:27
    9356 visningar
    95 svar
    95
    9356

    Vad gör man när man är oense om antalet barn?

    Jag och mannen har hamnat i en låst situation där han inte har nån önskan om fler barn medan min längtan är stark. Jag är dessutom så pass gammal att det är ?nu eller aldrig?, väntar vi ett halvår är det mest troligt för sent för min del.

    Jag fick ett MF för ett tag sedan som gjorde min längtan ännu starkare då jag återigen fick prova på att vara gravid. Jag vet inte alls hur jag ska hantera allt detta, jag känner en stor sorg inom mig och vet att jag kommer ångra det bittert om vi inte ens försökte. Mannens enda argument är ekonomiska? o

  • Svar på tråden Vad gör man när man är oense om antalet barn?
  • Anonym
    Sun 5 Sep 2021 00:44
    #1
    +5

    Kort och gott, ett nej överväger alltid ett ja.

  • Sun 5 Sep 2021 01:07
    #2
    +3

    Skulle ekonomiska skäl inte vara starka nog skäl?

  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sun 5 Sep 2021 01:36
    #3
    -2 +1
    Anonym skrev 2021-09-05 00:44:20 följande:

    Kort och gott, ett nej överväger alltid ett ja.


    Och??? Jag vet fortfarande inte hur jag ska hantera det. Mår för jävla dåligt allvarligt talat.
  • Anonym
    Sun 5 Sep 2021 01:40
    #4
    +1
    Anonym (H) skrev 2021-09-05 01:36:29 följande:
    Och??? Jag vet fortfarande inte hur jag ska hantera det. Mår för jävla dåligt allvarligt talat.
    Och? För att ett nej väger tyngre än ett ja.
    Hur många barn har ni?
  • Anonym (klopp­)
    Sun 5 Sep 2021 02:28
    #5
    -6
    Anonym (H) skrev 2021-09-05 00:27:49 följande:

    Jag och mannen har hamnat i en låst situation där han inte har nån önskan om fler barn medan min längtan är stark. Jag är dessutom så pass gammal att det är ?nu eller aldrig?, väntar vi ett halvår är det mest troligt för sent för min del.

    Jag fick ett MF för ett tag sedan som gjorde min längtan ännu starkare då jag återigen fick prova på att vara gravid. Jag vet inte alls hur jag ska hantera allt detta, jag känner en stor sorg inom mig och vet att jag kommer ångra det bittert om vi inte ens försökte. Mannens enda argument är ekonomiska? o


    Tycker det beror på två faktorer. Ålder och hur många barn man har tidigare. Om någon inte har två barn och är under 40 så är svaret alltid ja till flera oavsett vad ena parten tycker.

    2 eller 3 är ja om kvinnan är under 40.
  • Anonym (L)
    Sun 5 Sep 2021 02:58
    #6
    +1
    Anonym (H) skrev 2021-09-05 01:36:29 följande:
    Och??? Jag vet fortfarande inte hur jag ska hantera det. Mår för jävla dåligt allvarligt talat.

    Kanske behöver du gå och prata med någon för att bearbeta sorgen. För även om det inte är i närheten av så illa som att förlora ett barn så kan det ju ändå vara en sorg att inte få så många barn som man önskar. Du har ingen rätt att köra över hans vilja, men du har rätt att vara ledsen.
  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sun 5 Sep 2021 05:48
    #7
    Anonym (klopp) skrev 2021-09-05 02:28:35 följande:

    Tycker det beror på två faktorer. Ålder och hur många barn man har tidigare. Om någon inte har två barn och är under 40 så är svaret alltid ja till flera oavsett vad ena parten tycker.

    2 eller 3 är ja om kvinnan är under 40.


    2. Men jag är över 40.
  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sun 5 Sep 2021 05:55
    #8
    Anonym (L) skrev 2021-09-05 02:58:14 följande:

    Kanske behöver du gå och prata med någon för att bearbeta sorgen. För även om det inte är i närheten av så illa som att förlora ett barn så kan det ju ändå vara en sorg att inte få så många barn som man önskar. Du har ingen rätt att köra över hans vilja, men du har rätt att vara ledsen.


    Känns absolut som att jag förlorat någon eftersom jag hade ett missfall tidigare. :( Och även om han inte var eld och lågor precis så stöttade han mig i det då. För båda var lika förvånade över graviditeten.

    Men ja? det är väl enda chansen.
  • Anonym (Mamma­)
    Sun 5 Sep 2021 07:06
    #9
    +2
    Anonym (H) skrev 2021-09-05 05:48:38 följande:

    2. Men jag är över 40.


    Anonym (H) skrev 2021-09-05 05:55:14 följande:

    Känns absolut som att jag förlorat någon eftersom jag hade ett missfall tidigare. :( Och även om han inte var eld och lågor precis så stöttade han mig i det då. För båda var lika förvånade över graviditeten.

    Men ja? det är väl enda chansen.


    Ok, du har två barn, är över 40, maken säger nej och du har haft ett missfall. Nej är ju nej så det får du ju bara acceptera. Gläds åt den familj du har istället.

    Problemet kan vara att du inte har bearbetat missfallet, sök hjälp så att du kommer vidare.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Sun 5 Sep 2021 07:31
    #10
    -1 +1

    Den som säger nej har vetorätt, alltid i sådana stora frågor. Det vore bra om du kunde se hans sida av saken och ha lite förståelse, han ville ju inte ens ha barnet du (inte ni) förlorade. Om det är ekonomiska skäl eller något mer kvittar, han vill inte.

    Dessutom är du över 40 och även om det går bra för de flesta så ökar riskerna väldigt mycket efter 40 och än mer för varje enskilt år över 40. Du har redan två barn, se glädjen i det istället. Försök hitta tacksamhet. Det finns många som inte ens får ett enda barn, antingen för att de inte lyckats hitta en hyfsat bra partner eller så får de upprepade missfall. Glädje och tacksamhet är nyckeln till att må bättre. Fokus på det positiva.

Svar på tråden Vad gör man när man är oense om antalet barn?