• Sun 5 Sep 2021 09:09
    1581 visningar
    11 svar
    11
    1581

    Körkort grovt rattfylleri

    När dras ett körkort in efter att en person fått en dom om grovt rattfylleri.

  • Svar på tråden Körkort grovt rattfylleri
  • Anonym (Matil­da)
    Sun 5 Sep 2021 09:15
    #1

    Per omgående.

    Min exman åkte dit för dagenefter-körning på annan ort. Han fick nyktra till och fick dispens om att köra hem och samma dag kom polisen hem och tog kortet. Rättegång och Dom om rattfylla kom efter ett par veckor.

  • Anonym (Löjro­m)
    Sun 5 Sep 2021 09:15
    #2
    diablo78 skrev 2021-09-05 09:09:12 följande:

    När dras ett körkort in efter att en person fått en dom om grovt rattfylleri.


    Direkt vid ertappandet, innan dom ens fallit.
  • Anonym (Jag)
    Sun 5 Sep 2021 09:20
    #3

    Det är helt rätt att det dras in omgående.

    Det finns inga ursäkter till att köra påverkad.

  • Sun 5 Sep 2021 09:30
    #4
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-09-05 09:15:55 följande:

    Direkt vid ertappandet, innan dom ens fallit.


    Det som hände här är att de var för 6 månader sedan. Domen kom för 2 veckor sen och inget brev från transportstyrelsen eller polisen om att körkortet är indraget. Polisen tog det heller inte direkt då hon ertappades först i sin bostad efter att ha kört ett par km och en person ringt och anmält det hela till polisen.
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-09-05 09:15:55 följande:

    Direkt vid ertappandet, innan dom ens fallit.


  • Anonym (Löjro­m)
    Sun 5 Sep 2021 09:41
    #5

    Låter märkligt. Jag hade kontaktat Transportstyrelsen om mitt ärende, dom ska kunna svara på vad det är som pågår.

  • Anonym (Åke Jimmys­on)
    Mon 6 Sep 2021 19:21
    #6
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-09-05 09:41:23 följande:

    Låter märkligt. Jag hade kontaktat Transportstyrelsen om mitt ärende, dom ska kunna svara på vad det är som pågår.


    Hur många promille blåste du?
  • Anonym (sladd­en)
    Mon 6 Sep 2021 19:53
    #7

    Vet inte om vissa regler har ändrats men blåste över 2 promille för ca 10 år sen (ja jag vet, helt jävla idiotiskt) då drogs inte körkortet förren domen hade fallit, 5-6mån.

    Vet att vissa får det draget omgående men uppenbarligen inte alla.

  • Tue 7 Sep 2021 07:19
    #8
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2021-09-06 19:21:22 följande:

    Hur många promille blåste du?


    Men det är inte jag som är den skyldige. Polisen har inte sett kvinnan köra bil alls, bara fått upplysning och tog henne med 1,5 promille från en fest dit hon körde. Körkortet är fortfarande kvar för henne då inga papper kommit från transportstyrelsen och inget i domen om körkort från tingsrätten.
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2021-09-06 19:21:22 följande:

    Hur många promille blåste du?


    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2021-09-06 19:21:22 följande:

    Hur många promille blåste du?


  • Anonym (Myran­)
    Tue 7 Sep 2021 08:46
    #9
    diablo78 skrev 2021-09-07 07:19:32 följande:

    Men det är inte jag som är den skyldige. Polisen har inte sett kvinnan köra bil alls, bara fått upplysning och tog henne med 1,5 promille från en fest dit hon körde. Körkortet är fortfarande kvar för henne då inga papper kommit från transportstyrelsen och inget i domen om körkort från tingsrätten.


    Om polisen inte sett henne köra bil är det väldigt ovanligt att bli av med körkortet. Att hon har alkohol i blodet när de tar henne på en fest kan hon alltid hävda att hon hällde i sig all sprit efter hon kom fram och var spiknykter i bilen. Att några vittnen säger sig ha sett henne köra bil till festen gör inget, då de dels inte vet hur mycket alkohol hon hade druckit innan. Eftersom polisen inte har ett värde finns det inget värde att döma rattfylla på.
  • Tue 7 Sep 2021 09:12
    #10
    Anonym (Myran) skrev 2021-09-07 08:46:28 följande:

    Om polisen inte sett henne köra bil är det väldigt ovanligt att bli av med körkortet. Att hon har alkohol i blodet när de tar henne på en fest kan hon alltid hävda att hon hällde i sig all sprit efter hon kom fram och var spiknykter i bilen. Att några vittnen säger sig ha sett henne köra bil till festen gör inget, då de dels inte vet hur mycket alkohol hon hade druckit innan. Eftersom polisen inte har ett värde finns det inget värde att döma rattfylla på.


    Domen har blivit grovt rattfylleri och villkorlig dom med samhällstjänst 40timmar. Polisen ringde henne men hon svarade. De kom till festen och hon fick följa med i bilen och ta prover även på sjukan. 2-3 minuter efter hon kom till festen dök polisen upp för att ta henne.
  • Anonym (Förvi­rrad)
    Tue 7 Sep 2021 09:14
    #11
    diablo78 skrev 2021-09-07 09:12:27 följande:
    Domen har blivit grovt rattfylleri och villkorlig dom med samhällstjänst 40timmar. Polisen ringde henne men hon svarade. De kom till festen och hon fick följa med i bilen och ta prover även på sjukan. 2-3 minuter efter hon kom till festen dök polisen upp för att ta henne.
    Och du är 100 % säker på att de inte sa åt henne på plats att hennes körkort är indraget?
Svar på tråden Körkort grovt rattfylleri