• pikalalela

    Graviditetpenning

    Hej
    hur har ni som har ett utsatt arbete valt att göra? har ni tagit ut grav.penning eller valt att arbeta kvar? jag är i v.25 nu, tänkte först i (v.20) att jag kände mig trygg att jobba men nu när man ser att smittan ökar som den gör känns det inte så bra längre. Min chef har inte gjort en riskbedömning utan gått på att jag känt mig ok att arbeta men nu känner jag att jag vill ta diskussionen med chefen. 

    Hur ska man lägga upp det? hur gör man med ansökan, får man pengar från o med det datum man väljer att gå hem? och hur mycket får man? är det så att arbetet betalar 10% och fk 80%?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Graviditetpenning
  • Anonym (Anonym)

    Jag är gravid i v 16 och får inte välja. Jag blir avstängd i v 20+0. Får inte välja. Arbetar som lärare på lågstadiet.

    Tror man får 80% av lönen men Max typ 759 kr per dag innan skatt så blir väll runt 16000 kr efter skatt. Jag själv får gå ner bra mycket mer än 20 %.. 10 % från jobbet får jag sedan i 6 månader efter jag gått på föräldraledigt.

  • pikalalela
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-05 10:30:29 följande:

    Jag är gravid i v 16 och får inte välja. Jag blir avstängd i v 20+0. Får inte välja. Arbetar som lärare på lågstadiet.

    Tror man får 80% av lönen men Max typ 759 kr per dag innan skatt så blir väll runt 16000 kr efter skatt. Jag själv får gå ner bra mycket mer än 20 %.. 10 % från jobbet får jag sedan i 6 månader efter jag gått på föräldraledigt.


    Om du fick välja, hade du valt att arbeta kvar? Jag arbetar också på skola.

    Jaha okej, jag trodde man fick dessa 10% av arbetsgivaren i samband med grav.penningen..
  • Anonym (Anonym)

    Tveksam eftersom smittspridningen är så hög där jag bor. Men samtidigt vill jag såklart jobba, trivs och tkr det är roligt att vara igång. Men hälsan går före, både hos mig och bebis.

    I min kommun betalar de 10% av lönen från det att man har föräldrapenning alltså inte graviditetspenning. Det är u inte samma sak. Graviditetspenning är ju mer en slags ?sjukskrivning?. Men kan säkert vara olika från kommun till kommun.

    Hur känner du? Är du fullt vaccinerad? Borde inte din arbetsgivare gjort en riskbedömning? Trodde det va mer eller mindre lag på det?

  • pikalalela
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-05 13:56:41 följande:

    Tveksam eftersom smittspridningen är så hög där jag bor. Men samtidigt vill jag såklart jobba, trivs och tkr det är roligt att vara igång. Men hälsan går före, både hos mig och bebis.

    I min kommun betalar de 10% av lönen från det att man har föräldrapenning alltså inte graviditetspenning. Det är u inte samma sak. Graviditetspenning är ju mer en slags ?sjukskrivning?. Men kan säkert vara olika från kommun till kommun.

    Hur känner du? Är du fullt vaccinerad? Borde inte din arbetsgivare gjort en riskbedömning? Trodde det va mer eller mindre lag på det?


    Håller med, jag vill gärna också jobba men hälsan går före såklart.
    Okej, jag får kolla upp det med 10%, det kanske bara är när man får föräldrapenning. 

    Jag inte vaccinerad. Min arbetsgivare gjorde inte en riskbedömning självmant så har fått be om det nu. Undra dessutom om man ens får det beviljat nu när restriktionerna släpper.. har dock inte läst om något vad gäller de som är i riskgrupp. 
Svar på tråden Graviditetpenning