• DazaC

    IBT - intensiv beteendererapi

    Positiva och negativa erfarenheter av IBT - intensiv beteendererapi? Gärna när det gäller barn med kombination av autism grad 1 och ADHD i åldern runt förskoleklass. Barnet är normalbegåvat och lärde sig bl.a. läsa tidigt.

    Vilket stöd sattes in innan IBT påbörjades? I detta fallet är diagnoserna precis satta och barnet har endast gått 2 veckor i f-klass så personalen har inte hunnit mer än lära känna barnet litegrann och nu ska IBT påbörjas direkt. Har dessutom satts in resurs som är med barnet hela tiden vilket är kanon.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-05 14:21
    Också intressant om andra föräldrar nekat skolan att använda metoden och hur det mottagits. Kan erkänna att jag är tveksam, men öppen för andras upplevelser.

  • Svar på tråden IBT - intensiv beteendererapi
  • Anonym (k)
    DazaC skrev 2021-09-05 12:53:08 följande:

    Positiva och negativa erfarenheter av IBT - intensiv beteendererapi? Gärna när det gäller barn med kombination av autism grad 1 och ADHD i åldern runt förskoleklass. Barnet är normalbegåvat och lärde sig bl.a. läsa tidigt.

    Vilket stöd sattes in innan IBT påbörjades? I detta fallet är diagnoserna precis satta och barnet har endast gått 2 veckor i f-klass så personalen har inte hunnit mer än lära känna barnet litegrann och nu ska IBT påbörjas direkt. Har dessutom satts in resurs som är med barnet hela tiden vilket är kanon.


    Spontant som vuxen autist så låter det väldigt mycket att dra igång för ett barn som precis startat f-klass. Så mycket nytt redan att sortera och processa i huvudet.


    Sen antar jag att du läst på om all kritik mot metoden.

  • DazaC
    Anonym (k) skrev 2021-09-05 13:30:58 följande:

    Spontant som vuxen autist så låter det väldigt mycket att dra igång för ett barn som precis startat f-klass. Så mycket nytt redan att sortera och processa i huvudet.

    Sen antar jag att du läst på om all kritik mot metoden.


    Håller med helt och ja, jag är påläst och mycket tveksam till metoden överhuvudtaget. Inte fått så mycket information från skolan mer än att det ska påbörjas så planerar att prata med dem ordentligt och ställa massa frågor. Men var nyfiken på hur det varit för andra.
  • Anonym (Autistisk tjej)

    Det är strukturerad misshandel jag förstår inte hur det kan vara lagligt. Behandlingen går ut på att autisten ska dölja sitt sätt att vara för att behaga andra metoden har stora likheter med omvändelseterapi för homosexuella. Utgår sätt ger det goda resultat eftersom autisten gör allt för att vara till lags på bekostnad av sin egen hälsa. Det fungerar inte i längden utan leder till svår psykisk ohälsa och självmordsförsök. 

  • Anonym (HG)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-03-22 12:27:03 följande:

    Det är strukturerad misshandel jag förstår inte hur det kan vara lagligt. Behandlingen går ut på att autisten ska dölja sitt sätt att vara för att behaga andra metoden har stora likheter med omvändelseterapi för homosexuella. Utgår sätt ger det goda resultat eftersom autisten gör allt för att vara till lags på bekostnad av sin egen hälsa. Det fungerar inte i längden utan leder till svår psykisk ohälsa och självmordsförsök. 


    Vad du överdriver! 
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (HG) skrev 2023-03-22 14:17:21 följande:
    Vad du överdriver! 
    Jag önskar att det vore överdrifter. Du kan läsa på själv. 
  • Anonym (Hur menar du?)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-03-22 17:05:13 följande:
    Jag önskar att det vore överdrifter. Du kan läsa på själv. 
    Hur menar du misshandel?

    Har du själv jobbat med TBA?
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Hur menar du?) skrev 2023-03-22 17:30:12 följande:
    Hur menar du misshandel?

    Har du själv jobbat med TBA?
    Varför skulle jag jobba med att misshandla barn? En autist kan aldrig bli neurotypisk, vi kan maska (alltså låtsas) för att passa in men det kommer till ett högt pris. Tänk hur det skulle vara om du aldrig fick vara dig själv, att du behövde spela teater hela dagen. Det är enormt ansträngande och man känner sig värdelös att man inte duger som man är om man hela tiden måste dölja sig själv. 
  • Anonym (HG)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-03-22 17:05:13 följande:
    Jag önskar att det vore överdrifter. Du kan läsa på själv. 
    Jag är påläst. Det finns lämplig IBT och olämplig. Som exempel är det stor skillnad på att hjälpa ett förskolebarn genom att förebygga att hen inom få år blir utesluten ur social gemenskap och blir extremt ensam för att hen inte lärt sig turtagning och det att bli hindrad att stimma med ett upprepat mantra om "händer still!". 
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (HG) skrev 2023-03-22 20:12:00 följande:
    Jag är påläst. Det finns lämplig IBT och olämplig. Som exempel är det stor skillnad på att hjälpa ett förskolebarn genom att förebygga att hen inom få år blir utesluten ur social gemenskap och blir extremt ensam för att hen inte lärt sig turtagning och det att bli hindrad att stimma med ett upprepat mantra om "händer still!". 
    All IBT är olämplig men det finns andra bra terapier. Vi stimmar för att lugna oss själva att bli hindrad från det innebär att vi vänder ångesten inåt istället något som ofta sluta i självskadebeteende. Att stimma är otroligt viktigt för autister och något som alltid ska respekteras. 
  • Anonym (Hur menar du?)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-03-22 19:55:52 följande:
    Varför skulle jag jobba med att misshandla barn? En autist kan aldrig bli neurotypisk, vi kan maska (alltså låtsas) för att passa in men det kommer till ett högt pris. Tänk hur det skulle vara om du aldrig fick vara dig själv, att du behövde spela teater hela dagen. Det är enormt ansträngande och man känner sig värdelös att man inte duger som man är om man hela tiden måste dölja sig själv. 
    Fast vad är det i TBA du menar är misshandel, jag vill gärna veta för jag tror att vi har helt olika uppfattningar om vad TBA innebär, jag undrar just vad du uppfattar vad TBA är.

    Det jag har lärt mig om TBA kan inte på något vis innebära misshandel så därför tror jag att du och jag har olika uppfattningar om vad TBA innebär, vi måste ha helt olika erfarenheter. Därför undrar jag hur vi kan ha så olika uppfattningar om hur man tränar med TBA.
    Jag vill verkligen veta vad du har för erfarenheter  och vad du menar med att spela teater och inte vara dig själv och att inte duga.

    Jag vill verkligen höra om dina erfarenheter då jag har en son med autism men också med utvecklingsstörning.
  • Anonym (HG)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-03-22 20:25:51 följande:
    All IBT är olämplig men det finns andra bra terapier. Vi stimmar för att lugna oss själva att bli hindrad från det innebär att vi vänder ångesten inåt istället något som ofta sluta i självskadebeteende. Att stimma är otroligt viktigt för autister och något som alltid ska respekteras. 
    Jag omformulerar mig till dig, mindre skarpt, så ingen blir kränkt och anmäler igen:
    Att få hjälp att inte begå socialt självmord genom att tränga sig o liknande - IBT kan vara bra, men att 
    få ha sin stimming ifred - IBT är inte bra för det går stick i stäv med vad jag anser, dvs att man inte ska motverka detta med otäcka mantran som "händer still!". 

    Påminner dig om vad jag skrev som du uppenbarligen tolkat fel: 
    "Jag är påläst. Det finns lämplig IBT och olämplig. Som exempel är det stor skillnad på att hjälpa ett förskolebarn genom att förebygga att hen inom få år blir utesluten ur social gemenskap och blir extremt ensam för att hen inte lärt sig turtagning och det att bli hindrad att stimma med ett upprepat mantra om "händer still!". 

    Det går knappast att bli tydligare i att skriva när jag tycker IBT är lämpligt och när jag tycker det är olämpligt. Jag uppskattar inte att du attackerar mig på oärliga premisser att jag skrivit något jag inte gjort. 
  • Anonym (HG)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-03-22 20:25:51 följande:
    All IBT är olämplig 
    Varför bemöter du inte på andra sätt än att anmäla när du blir tillrättavisad? Och framför allt, varför försvann du utan att besvara nedanstående användare? 
    Anonym (Hur menar du?) skrev 2023-03-22 21:15:55 följande:
    Fast vad är det i TBA du menar är misshandel, jag vill gärna veta för jag tror att vi har helt olika uppfattningar om vad TBA innebär, jag undrar just vad du uppfattar vad TBA är.

    Det jag har lärt mig om TBA kan inte på något vis innebära misshandel så därför tror jag att du och jag har olika uppfattningar om vad TBA innebär, vi måste ha helt olika erfarenheter. Därför undrar jag hur vi kan ha så olika uppfattningar om hur man tränar med TBA.
    Jag vill verkligen veta vad du har för erfarenheter  och vad du menar med att spela teater och inte vara dig själv och att inte duga.

    Jag vill verkligen höra om dina erfarenheter då jag har en son med autism men också med utvecklingsstörning.

Svar på tråden IBT - intensiv beteendererapi