• Anonym (SkiljaSig)

    Skilja sig, har äktenskapsförord, hur upprätta bodelningen?

    Hej!


    Mycket tråkigt, men vi har bestämt oss för att skilja oss. Det är ett gemensamt beslut och vi är vänner ändå, inga barn. Det finns ett äktenskapsförord som kortfattat säger att både egendom vi hade med oss in i förhållandet samt egendom vi införskaffat under tiden är enskild. 

    Som jag förstått det ansöker vi om skiljsmässa till tingsrätten och därefter görs bodelning. Vad ska vi skriva då i bodelningen om våra ägodelar, bostad, lån?


    Vi verkar komma överrens om vad som hon ska ta med sig för lösöre och att jag ska bo kvar i bostaden (köpt lägenhet, jag står på lån och allt där, jag har betalt all boendekostnad under våra år tillsammans och hon bott gratis). Vi har båda studieskulder och tanken är att vi behåller dem själva. Ingen av oss ska betala något till den andra, utan min nuvarande fru flyttar och tar med sig sina ägodelar. Tips hur man skriver bodelningsavtal?

  • Svar på tråden Skilja sig, har äktenskapsförord, hur upprätta bodelningen?
  • Anonym (D)
    Anonym (SkiljaSig) skrev 2021-09-05 15:37:05 följande:

    Hej!


    Mycket tråkigt, men vi har bestämt oss för att skilja oss. Det är ett gemensamt beslut och vi är vänner ändå, inga barn. Det finns ett äktenskapsförord som kortfattat säger att både egendom vi hade med oss in i förhållandet samt egendom vi införskaffat under tiden är enskild. 

    Som jag förstått det ansöker vi om skiljsmässa till tingsrätten och därefter görs bodelning. Vad ska vi skriva då i bodelningen om våra ägodelar, bostad, lån?


    Vi verkar komma överrens om vad som hon ska ta med sig för lösöre och att jag ska bo kvar i bostaden (köpt lägenhet, jag står på lån och allt där, jag har betalt all boendekostnad under våra år tillsammans och hon bott gratis). Vi har båda studieskulder och tanken är att vi behåller dem själva. Ingen av oss ska betala något till den andra, utan min nuvarande fru flyttar och tar med sig sina ägodelar. Tips hur man skriver bodelningsavtal?


    Måste man skriva ett avtal? Om man måste så hänvisa till äktenskapsförordet, att ni behåller era egna tillgångar. 
  • Anonvm

    Som jag har förstått det så är det nödvändigt att upprätta ett bodelningsdokument där samtliga överenskommelser skrivs ner. Parterna får även skriva under på att de är nöjda med denna bodelning och därmed mister de möjligheten att driva process ang detta vid ett senare skede.

    Risken är annars att ni reder upp allting i samförstånd nu när ni är någorlunda sams, men nån av parterna  drar igång om tjafs om några år....
    Nu är nog risken för detta relativt låg i ert fall då ni inte har barn ihop.

    Ta några timmar konsultation med en familjejurist, väl värda pengar för att få lugn.

  • Anonym (D)
    Anonym (SkiljaSig) skrev 2021-09-06 11:24:29 följande:

    Hittade denna som säger att ingen bodelning behövs pga hur vårt äktenskapsförord är utformat. Sen kan det nog vara bra att göra ändå oavsett för tydlighetens skull och ifall en bank vill se framöver för att få ta lån exempelvis.
    https://lexly.se/faq/bodelningsavtal/maste-man-bodela-om-man-har-aktenskapsforord

    Tips på hur bodelning kan skrivas i vårt fall?


    Varför måste banken se en bodelning, de vet ju redan vem som äger bostaden?
    Era övriga tillgångar tror jag inte banken bryr sig om.

    Men om ni tvunget vill skriva, så skriv att bohaget delas enligt äktenskapsförordet. Men det känns ju överflödigt om allt är reglerat i äktenskapsförordet. 
  • Anonym (SkiljaSig)
    Anonym (D) skrev 2021-09-06 11:36:27 följande:
    Varför måste banken se en bodelning, de vet ju redan vem som äger bostaden?
    Era övriga tillgångar tror jag inte banken bryr sig om.

    Men om ni tvunget vill skriva, så skriv att bohaget delas enligt äktenskapsförordet. Men det känns ju överflödigt om allt är reglerat i äktenskapsförordet. 

    Tydligen kan de vilja se bevis på det ändå. Jag läste om en som ägde ett hus innan han gifte sig. De var särbo och hon bodde aldrig ens i huset och de skiljde sig. När han senare skulle sälja och köpa nytt hus behövde banken bevis på att han hade rätt till hela summan vid försäljning. 


    Äktenskapsförordet är inte så supertydligt då ingen jurist eller liknande sett över utan endast vi själva skrev ned det och skickade in. Så refererar jag dit i bodelningen vet jag inte om det räcker eller ej. Kanske säkrast att rådfråga någon som arbetar med detta med. Det kan inte kosta mycket tänker jag om man ska prata en halvtimme eller liknande för att få till formuleringarna på korrekt sett innan underskrift. Vi är ju överens jag och min tidigare fru.

Svar på tråden Skilja sig, har äktenskapsförord, hur upprätta bodelningen?