• Anonym (Guld som glimmar)

    Varför gillar just du guld i X färg? Rösta!

    Rösta på vilket guld du föredrar!

    Berätta sen gärna varför du föredrar en viss sort och vad du tycker om dom andra sorterna. 

    Det är högt i tak och man får generalisera och komma med stereotyper om man vill. Här blir vi inte kränkta för att någon inte råkar gilla just det guld vi själva gillar. Kör hårt! 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför gillar just du guld i X färg? Rösta!
  • Anonym (Csmslnd)

    Vitt guld skulle jag inte föredra att köpa som ring till en kvinna, dela för att den skulle påmint ont att det är silver och dels för att den hade inte ens påmint om vigselring

  • Anonym (Guld som glimmar)
    Anonym (Csmslnd) skrev 2021-09-05 21:48:11 följande:
    Vitt guld skulle jag inte föredra att köpa som ring till en kvinna, dela för att den skulle påmint ont att det är silver och dels för att den hade inte ens påmint om vigselring
    Jag tycker precis som du gör. Hur känner du inför andra smycken som halsband etc i vitt guld? Samma där?
  • Anonym (Csmslnd)
    Anonym (Guld som glimmar) skrev 2021-09-05 21:52:05 följande:

    Jag tycker precis som du gör. Hur känner du inför andra smycken som halsband etc i vitt guld? Samma där?


    Till kvinna skulle jag köpt roséguld eller vanligt som halsband men vanligt guldfärg som ring skulle jag säga.
  • Tvillingarna14

    Är inte så förtjust i just den guldgula färgen. Därför är min förlovningsring i vitt guld liksom den kommande vigselringen.

  • Anonym (Guld som glimmar)
    Tvillingarna14 skrev 2021-09-06 00:28:40 följande:
    Är inte så förtjust i just den guldgula färgen. Därför är min förlovningsring i vitt guld liksom den kommande vigselringen.
    Är det för att du bara inte gillar den guldgula färgen eller är det pga vad du associerar guld med? Kanske för gamla damer eller att det är flådigt jämfört med vitt guld eller vad det nu kan finnas för orsaker? 

    Är dina andra smycken också i vitt guld? 
  • Anonym (blingeling)

    Alla har sin användning.

    Min vigselring har ett band av mokume gane, träådrat trefärgat guld, vilket gör att den matchar både matt vitt guld och gult guld. Så att det funkar med en klocklänk i stål/guld t.ex.

    Exempel på mokume gane:

    mokume-gane.com/product-category/shibuichi-collection/

    Mina egna färger gör gult guld mer lämpligt och det är vackert att matcha med då, men ibland vill man bara klä sig i svart och då blir det snarare silver eller vitguld.

    Roséguld tyckte jag bara var en trendgrej för några år sen, men det lever ändå kvar i vissa kollektioner, t.o.m. hos de riktigt traditionella kända firmorna som Fabergé och Tiffany. Verkar som roséguldet är här för att stanna, det trodde jag aldrig från början.

    Jag har lite problem med mellanösternguldet, 21-23 K känns för gult för mig och passar nästan uteslutande till starkt röda, orange eller fuchsiafärgade kläder. En indiska i sari kan se fantastisk ut i det men jag ser bara fel ut, tycker jag.

  • LadyJane

    Jag föredrar silver och har det i allians-och vigselringarna. En orsak är för att vi designar och arbetar med det själva, en annan att det går att göra så mycket mer med det som tex oxidera. Men sen för att det är så mycket snyggare.

    Av guld föredrar jag äldre i 23k. Det har en hel annan lyster som inte motsvarar något annat, men det är bara... guld och ömtåligt.

  • Anonym (Guld som glimmar)
    Anonym (blingeling) skrev 2021-09-06 19:24:38 följande:
    Alla har sin användning.

    Min vigselring har ett band av mokume gane, träådrat trefärgat guld, vilket gör att den matchar både matt vitt guld och gult guld. Så att det funkar med en klocklänk i stål/guld t.ex.

    Exempel på mokume gane:

    mokume-gane.com/product-category/shibuichi-co.../

    Mina egna färger gör gult guld mer lämpligt och det är vackert att matcha med då, men ibland vill man bara klä sig i svart och då blir det snarare silver eller vitguld.

    Roséguld tyckte jag bara var en trendgrej för några år sen, men det lever ändå kvar i vissa kollektioner, t.o.m. hos de riktigt traditionella kända firmorna som Fabergé och Tiffany. Verkar som roséguldet är här för att stanna, det trodde jag aldrig från början.

    Jag har lite problem med mellanösternguldet, 21-23 K känns för gult för mig och passar nästan uteslutande till starkt röda, orange eller fuchsiafärgade kläder. En indiska i sari kan se fantastisk ut i det men jag ser bara fel ut, tycker jag.
    Jag hade aldrig ens hört talas om mokume gane. Rosguld har stannat längre än jag också trodde och nu börjar jag gilla det sent om sider. Men då ska det inte vara så kopparfärgat som visst rosguld är utan mer åt det svenska röda hållet. Det riktigt gula "utlandsguldet" är inte min stil men det beror väl säkert på det jag har vuxit upp med och som jag är van att se. 

    Skulle gärna gå till en färgkonsult nångång för att ta reda på vilket guld jag passar bäst i. 
  • Anonym (S)

    Rött guld i vigselring för ?så ska det vara?. Under min uppväxt hade alla släta vigselband i rött eller möjligtvis gult guld, så det är det som känns som vigselring för mig.

    I övriga smycken trivs jag mer i vitt guld. Men tycker gult guld är jättefint på många andra.

Svar på tråden Varför gillar just du guld i X färg? Rösta!