• Ninni9091

    Vegetarian, kosttillskott och kost i allmänhet?

    Hej,

    Jag är vegetarian och i början på min graviditet, jag äter b12, Omega 3 alg, folsyra och d-vitamin. Äter en varierad kost med nyttig mat på vardagar men inte alltid lika näringsrikt på helger. Försöker undvika ägg och mejeriprodukter också, men börjat äta filmjölk pga vill få i mig kalcium.

    Hur äter ni andra som är gravida och vegetarianer? Tar ni några kosttillskott?

    Hur ser ni på era framtida barns kost? Ska de också växa upp på vegetarisk kost? Tanken är att mina barn ska det tills de själva har en egen vilja om vad de vill äta.

  • Svar på tråden Vegetarian, kosttillskott och kost i allmänhet?
  • Emmalucy

    Hej Ninni! Jag äter vegankost och har inte ändrat kosten ännu, är i v14 :) jag ser bara till att få i mig 2 portioner grönsaker varje dag, och lite frukt, smarta kolhydrater osv :) men klart har det blivit en hel del snacks på väg haha! Jag har också tänkt att barnet äter som jag, min kille är köttätare men bytt ut köttet hemma, t.o.m äter hans barn vegetarisk kost (utan att veta än, de är för unga att fatta tycker vi) funkar fint! 

  • Anonym (Veggis)

    Ett bra tips om du inte vill äta mejeriprodukter är att dricka ett glas mandelmjölk om dagen! Finns kalcium i det :)

  • Anonym (Veggis)
    Anonym (Veggis) skrev 2021-09-07 13:16:48 följande:

    Ett bra tips om du inte vill äta mejeriprodukter är att dricka ett glas mandelmjölk om dagen! Finns kalcium i det :)


    Förlåt. Tror det heter mandeldryck på svenska :)
Svar på tråden Vegetarian, kosttillskott och kost i allmänhet?