• Anonym (Ts)

Äta mynta som gravid?

Jag läste att mynta inte skulle vara bra att få i sig som gravid, har googlat vidare men inte hittat om det skulle vara okej eller inte.

Har någon här bättre koll och vet om man kan få i sig det utan att få dåligt samvete? Jag äter en del mynta, blivit i princip varje dag den senaste tiden och aldrig ens tänkt på att det skulle vara skadligt.

• Svar på tråden Äta mynta som gravid?
  • Anonym (E)

Säger det inte sig själv med att det inte går att hitta information? Det som är skadligt går garanterat att hitta enkelt.

• Anonym (Lmv)

Om det inte står att det ska undvikas av gravida på Livsmedelsverkets hemsida är det bara att äta. Det gäller f.ö rätt mycket som sägs vara farligt, men inte är det.

• Glinda från Oz

Läser man på nätet är allt farligt om man är gravid, helst ska man bara sitta på en stol och dricka vatten i 9 månader. Var allt så farligt skulle mänskligheten dött ut för länge sedan.

Följ Livsmedelsverkets rekommendationer och strunta i resten.

• LadyJane
    Glinda från Oz skrev 2021-09-06 15:07:00 följande:
    Läser man på nätet är allt farligt om man är gravid, helst ska man bara sitta på en stol och dricka vatten i 9 månader. Var allt så farligt skulle mänskligheten dött ut för länge sedan.

Följ Livsmedelsverkets rekommendationer och strunta i resten.
    Men herregud människa vad är det du säger?
    Då andas de ju och alla vet ju hur mycket livsfarligt skit man får i sig av att andas!
  • Glinda från Oz
    LadyJane skrev 2021-09-06 15:08:43 följande:

Men herregud människa vad är det du säger?

Då andas de ju och alla vet ju hur mycket livsfarligt skit man får i sig av att andas!

Haha, ja exakt Du har rätt, det är hålla andan nio månader som gäller.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2021-09-06 13:40:37 följande:

Säger det inte sig själv med att det inte går att hitta information? Det som är skadligt går garanterat att hitta enkelt.

I Sverige erkänner man knappt saker som man i andra länder anser kan öka risken för missfall osv, jag googlade bara på svenska och undrade om det fanns någon generell syn på det. Myntan ska tydligen vara "lite giftig" och jag får i mig en hel del i jämförelse med många andra.
  • LadyJane
    Glinda från Oz skrev 2021-09-06 15:11:48 följande:
    Haha, ja exakt smile2.gif Du har rätt, det är hålla andan nio månader som gäller.
    Japp!
    *Nickar förnumstigt* Skrattande
  • LadyJane
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-06 15:16:00 följande:
    I Sverige erkänner man knappt saker som man i andra länder anser kan öka risken för missfall osv, jag googlade bara på svenska och undrade om det fanns någon generell syn på det. Myntan ska tydligen vara "lite giftig" och jag får i mig en hel del i jämförelse med många andra.
    Allt, precis allt. Även vatten, luft, morötter och you name it är "lite giftigt".

Letar du för att bekräfta din egen åsikt kommer du alltid att hitta det svaret du vill ha. Att det sen inte ÄR rätt är en helt annan sak.
  • Anonym (E)
    De flesta svenskar går efter Sveriges råd så det finns säkert många myntaätare. Men om du är orolig så minska ner intaget. Allt lär bero på mängderna som du får i dig.
  • Glinda från Oz

Varför skulle Sverige inte "erkänna" om något vad farligt? Vad menar du att syftet skulle vara med det?

Tänk på att använda källkritik när du läser på engelska också, någons blogg mm är inte trovärdiga källor.

Är det te du dricker får du inte i dig särskilt mycket, man äter ju inte upp tebladen, ganska lite går ut i tevattnet.
  • Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-06 18:10:41 följande:

Varför skulle Sverige inte "erkänna" om något vad farligt? Vad menar du att syftet skulle vara med det?

Tänk på att använda källkritik när du läser på engelska också, någons blogg mm är inte trovärdiga källor.

Är det te du dricker får du inte i dig särskilt mycket, man äter ju inte upp tebladen, ganska lite går ut i tevattnet.

Jag menar givetvis inte att man döljer av någon anledning, utan att man inte alltid tror något påverkar. Finns en anledning till att många t.ex söker sig utomlands för missfallsutredningar. Men det är en annan fråga.

Det är inte te, utan färsk mynta som jag äter.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-06 19:35:49 följande:

Jag menar givetvis inte att man döljer av någon anledning, utan att man inte alltid tror något påverkar. Finns en anledning till att många t.ex söker sig utomlands för missfallsutredningar. Men det är en annan fråga.

Det är inte te, utan färsk mynta som jag äter.

I Sverige görs normalt vis inte missfallutredningar men vi har omfattande forskning om vad som är farligt för fostret. Tillskillnad från många andra länder finns det ingen politisk vinning i det så jag skulle lita mer på Sverige än t.ex USA.

Söka privat vård i andra länder ska man också vara försiktig med, många vill passa på och roffa åt sig pengar från personer som desperat söker svar eller en lösning.
Svar på tråden Äta mynta som gravid?