• Tue 7 Sep 2021 08:35
    2469 visningar
    9 svar
    9
    2469

    43+ och vill bli gravid

    Är 43år och vill skaffa barn med min pojkvän. Han har 3barn sen tidigare och jag 1 barn. Har 2 missfall efter min dotter men det senaste var för 7år sen.

    Något jag bör fundera på att göra för att öka chanserna till graviditet.

  • Svar på tråden 43+ och vill bli gravid
  • Tue 7 Sep 2021 12:54
    #1

    Det bästa är äggdonation. Visserligen finns det kvinnor som både blir spontant gravida och får barn i din ålder, men chansen är väldigt låg. Äggen är för gamla helt enkelt. Ni kan självklart försöka på egen hand, men om du verkligen vill ha barn så fundera på ÄD.

  • Anonym (Jag)
    Tue 7 Sep 2021 13:53
    #2
    +2

    Jag skulle köra på för att se om det går. Mycket sex helt enkelt.

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 7 Sep 2021 13:55
    #3
    +2

    Vi är födda samma år och jag är gravid just nu på naturlig väg och det var inga problem alls. Tänker att man inte behöver ge sig på äggdonation direkt när det kan funka på naturlig väg. Hoppas att allt går bra för dig!

  • Tue 7 Sep 2021 16:09
    #4
    +1

    Hej,

    Det bästa är att ta kontakt direkt med en fertilitetsklinik. Med ett blodprov av dina äggvärden och ett vaginalt ultraljud kan de se förutsättningarna för att bli gravida på egen hand. Är man i din ålder räknas varje månad, så vänta inte!


    2007 & 2013
  • Anonym (Hmm)
    Tue 7 Sep 2021 22:34
    #5
    +2
    Jag är bara jag skrev 2021-09-07 12:54:52 följande:

    Det bästa är äggdonation. Visserligen finns det kvinnor som både blir spontant gravida och får barn i din ålder, men chansen är väldigt låg. Äggen är för gamla helt enkelt. Ni kan självklart försöka på egen hand, men om du verkligen vill ha barn så fundera på ÄD.


    Ditt svar var inte så positivt precis. Vet att många 40+ har fått barn utan donation. Dömma utan vidare, behövs inte tack
  • Wed 8 Sep 2021 12:47
    #6
    Anonym (Hmm) skrev 2021-09-07 22:34:41 följande:
    Ditt svar var inte så positivt precis. Vet att många 40+ har fått barn utan donation. Dömma utan vidare, behövs inte tack
    Jag skrev bara sanningen och rena fakta. Man kan givetvis försöka bli gravid spontant, men man måste ju veta att chansen är minimal med egna ägg och väldigt hög med andras ägg. Så allt beror på hur gärna man vill ha barn. Vill man verkligen återstår endast ÄD för en övervägande majoritet i den åldern. Inget negativt med det alls. Jag har själv 2 ED-barn. Eller tycker du det är bättre att ljuga och säga att chansen är jättestor när den inte är det?
  • Hej! Det Är ju så olika på folk i "vår" ålder (jag är 45)

    Jag gjorde ultraljud och tog blodprov för att se hur min äggstatus såg ut (1,5 år sedan) och det såg jättefint ut, jag blev gravid men fick missfall tyvärr.

    Sedan försökte vi själva, jag har pepprat mig med Q10, folsyra och D-vitamin men vi fick inte det att fungera. Nytt UL & blodprov visade att äggstatusen sjunkit.. och så kan det ju vara. Jag var tyvärr snabb på att minska... men det är ju individuellt!

    Gjort 1 IVF-fösök men mina ägg var inte så himla bra, ett sattes in, fast jag fick inte behålla det.

    Så... nu ska vi göra IVF med äggdonator.

    Man kan inte annat än testa på egen hand/ med hjälp. Alla är ju olika så preppa med vitaminer och för din egen skull kan du ju boka en tid för att kolla upp dina ägg. Det drar ju inte ifrån iaf

  • Anonym (Posit­ivt tänkan­de!)
    Thu 16 Sep 2021 20:07
    #8
    +1

    Jag tror på dig! Kämpa på. Det finns många som blir gravida i din ålder och äldre än så!  Min vän fick barn helt naturligt vid 46 år. 

    Tänk på att på 17 och 18-talet så var antalet % av de som fick barn över 40 över 12 % ( mot dagens 4%) Under en period på 1800-talet var det 20% av graviditeterna just kvinnor över 40 år.  

    Det är mycket mentalt också, att man blir itutad att det inte går mm, att man är för gammal och såklart,,  om man inte tror på det själv, så kan det bli en mental spärr. 

    Försök så mycket du kan och läs på om vilka naturmedel , vitaminer mm som kan hjälpa till. 

    OM du sedan vill testa äggdonation mm, så har du flera år till på dig.

    Lycka till!

  • Anonym (Vera)
    Fri 17 Sep 2021 14:21
    #9

    När jag försökte bli gravid när jag var 39 så tog jag q10, inositol, och progesteronkräm.

    Vet inte om det funkar, men det trodde då i alla fall. Blev gravid rätt snabbt.

    Nu är jag 42 och blev gravid plötsligt och oplanerat, tog inga tillskott alls.

Svar på tråden 43+ och vill bli gravid