• Tue 7 Sep 2021 10:18
    1177 visningar
    9 svar
    9
    1177

    Någon mer som blivit av med flerbarnstillägget vid skilsmässa?

    Blev lite paff när brevet från FK damp ned i lådan om att vi inte längre hade rätt till flerbarnstillägg för barnen -14 och 11 år då. Vare sig jag eller x-maken har några andra barn.

    Något år senare så berättade en annan mamma att hon blev förvånad då hon fått meddelande om att de hade rätt att söka fortsatt utbetalning av flerbarnstillägget då sonen började studera på gymnasiet och undrade om jag också fått det. Vilket jag så klart inte fått.
    Hon har 2 barn med olika pappor.

    Är det någon annan som blivit av med flerbarnstillägget vid skilsmässa? Eller har de bara tabbat sig med oss? 
    Orkade inte bråka om pengarna första året, men om man även har rätt till det under tiden barnen studerar så blir det ändå några tusenlappar.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden Någon mer som blivit av med flerbarnstillägget vid skilsmässa?
  • Tue 7 Sep 2021 10:58
    #1

    Har ni fått flerbarnstillägg när ni bara har två barn?

  • Tue 7 Sep 2021 11:00
    #2
    Drottningen1970 skrev 2021-09-07 10:58:48 följande:

    Har ni fått flerbarnstillägg när ni bara har två barn?


    Ja, 150kr/månad som det står på FK att man får.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tue 7 Sep 2021 11:03
    #3
    Mandel skrev 2021-09-07 11:00:15 följande:

    Ja, 150kr/månad som det står på FK att man får.


    Åh fan. Trodde det gällde från 3 barn.
  • Tue 7 Sep 2021 11:15
    #4
    Drottningen1970 skrev 2021-09-07 11:03:18 följande:
    Åh fan. Trodde det gällde från 3 barn.
    Kom nog efter något år efter att vi fick barn att man fick 150kr redan vid 2 barn.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tue 7 Sep 2021 12:38
    #5

    Är inte säker men det kan ha att göra med om barnen är skriven på samma adress samt om ni har växelvis boende och delade barnbidrag.

    Får ni barnbidrag för varsitt barn och ni bor på skilda adresser så är det nog därför det inte längre utbetalas

  • Tue 7 Sep 2021 13:22
    #6
    Fjäril kär skrev 2021-09-07 12:38:48 följande:

    Är inte säker men det kan ha att göra med om barnen är skriven på samma adress samt om ni har växelvis boende och delade barnbidrag.

    Får ni barnbidrag för varsitt barn och ni bor på skilda adresser så är det nog därför det inte längre utbetalas


    Barnen är skrivna på samma adress och barnbidraget har sedan barnen föddes betalats ut ett till mig och ett till pappan.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Wed 8 Sep 2021 11:50
    #7

    Jag har kvar flerbarnstillägget för våra två barn sedan vi skilde oss för 4 år sedan (båda barnbidragen och tillägget betalas ut till mig).

  • Wed 8 Sep 2021 11:59
    #8
    Mandel skrev 2021-09-07 13:22:17 följande:
    Barnen är skrivna på samma adress och barnbidraget har sedan barnen föddes betalats ut ett till mig och ett till pappan.
    Barnbidraget borde väl gå till den som är skriven på samma adress som barnen?
  • Wed 8 Sep 2021 14:40
    #9
    Mortiscia80 skrev 2021-09-08 11:59:10 följande:
    Barnbidraget borde väl gå till den som är skriven på samma adress som barnen?
    Inte en aning om hur deras regler fungerar kring det, men när äldsta föddes hamnade pengarna per automatik på mitt konto och när yngsta föddes kom det till makens konto direkt. Inget vi fyllde i någonstans utan vi fick i efterhand styra om kontona.
    När äldsta fyllde 16 så tog de bort kontot vi angivit och det (numera studiebidraget) betalas ut direkt till mig igen. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Någon mer som blivit av med flerbarnstillägget vid skilsmässa?