• Maramba

    Vabb och sjukskrivning vid f-ledighet

    Fått så bra tips här förr så jag testar igen. 

    Jag har sedan innan ansökt om f-ledighet en vecka för att skola in barnet på nya förskolan. Barnet blir sjukt så vi får istället vabba dag 1 och 2 på den veckan. 

    Fråga 1: Ansöker jag om vab som vanligt via f-kassan? Det står hur man ska fylla i om man är delvis f-ledig en dag, men i det här fallet är jag ju helt f-ledig den arbetsdagen och förstår inte hur man ska fylla i då? 

    Dag 3 på inskolningsveckan är barnet fortfarande sjukt men samtidigt får jag söka vård pga graviditetskomplikationer och blir omgående sjukskriven på 50% och läkaren säger att han skickar mitt läkarintyg till FK. Så dag 3 blir ju både vab och 50% sjukskrivning för mig.

    Fråga 2: Hur rapporterar jag detta till fk på bästa sätt? Eller påverkar inte min sjukskrivning något, utan jag ska ansökan om vab för hela den dagen?

    Tack!

  • Svar på tråden Vabb och sjukskrivning vid f-ledighet
  • S23

    Du kan inte vabba när du varit föränderlig för inskolning. Efersom man inte kan vabba under föräldraledighet eftersom man är den som ändå skulle vårdat barnet.

    Hade du tagit semester för inskolningen så hade du kunnat vabba.

    Detta ger också svaret att den dagen du blev sjukskriven så är det sjukskrivningen som skall gälla

Svar på tråden Vabb och sjukskrivning vid f-ledighet