• Anonym (???)

Vad i h.. e håller Pensionsmyndigheten på med? Pensionärer med högre pension får xtra pengar än de som har mindre. Vart finns logiken??

Seriöst! Min mamma som inte kommer upp i 9000 i pension får inga xtra pengar medan de mellan 9000-17000 får upp till 600 kr i månaden. Det FINNS INGEN LOGIK!! Hur fan kan detta vara möjligt?!

Någon som har en vettig förklaring?

En annan kvinna jag känner har ca 15000 får 600/månad,

De har ungefär lika mycket på banken.

• Svar på tråden Vad i h.. e håller Pensionsmyndigheten på med? Pensionärer med högre pension får xtra pengar än de som har mindre. Vart finns logiken??
  • Anonym (Sharon)

Kan du länka till beslut ang. det du är så upprörd över?

• Anonym (Framtidssäkrad)

Vem kommer de 600 kr från, som du tycker är orättvisa?

Ofta har man högre pension för att man arbetat mer eller på ett bättre betalt jobb. Det innebär oftast att man även har tjänat in tjänstepension via arbetsgivaren, och därför får mer än den statliga grundpensionen. Det handlar mindre om rättvisa och mer om att ha planerat för framtiden, kanske jag tycker.

• Anonym (snart pensionär)

Ja det är taskigt att din mamma har så dålig pension.
    Men
    Har hon jobbat heltid under många år?
    Eller
    Varit sjukskriven, arbetslös, hemmafru eller invandrat från ett land som inte betalar du hennes pension?

• Tecum

Citerar; "Inkomstpensionstillägget syftar till att ge den som arbetat ett helt liv med låg lön en högre pension. Om du har allmän pension under 9 000 kronor per månad kan du istället ha rätt till bostadstillägg. Det måste du ansöka om själv."

Det är skillnad på folk och folk...

• Anonym (F)

Är det inkomstpensiontillägget du menar är orättvist?

Hur mycket jobbade din mormor?

Har hon bostadstillägg? Det sistnämnda är värt mycket mer.

Sen kan man kritisera pensionssystemet men myndigheten följer bara politiska beslut.

• Tecum

Som jag tolkar det är det de som jobbat heltid med låg lön som får tillägget då de är missgynnade av dagens system. Det är inget tillägg till de med lägst pension, alltså endast garantipension. De som varit hemmafruar, egna företagare, långtidssjukskrivna, jobbat halvtid eller så kort tid att de bara är berättigade till garantipension omfattas inte av detta tillägg. 

• Anonym (Byråkrat)

Pensionsmyndighetens uppgift är att betala ut pensionen enligt de lagar och regler som finns. De fattar inga politiska beslut.

• Steven01
    Anonym (???) skrev 2021-09-07 16:47:41 följande:

Seriöst! Min mamma som inte kommer upp i 9000 i pension får inga xtra pengar medan de mellan 9000-17000 får upp till 600 kr i månaden. Det FINNS INGEN LOGIK!! Hur fan kan detta vara möjligt?!

Någon som har en vettig förklaring?

En annan kvinna jag känner har ca 15000 får 600/månad,

De har ungefär lika mycket på banken.

Men vilken värdelös trådstart.
    Hur ska man kunna svara på något av detta? Ts skriver lite random siffror helt utan fakta som hon tydligen är upprörd över.
  • Anonym (P)

Gör din plikt, kräv din rätt. Har man under 9000 kr i månaden i pension så innebär det att man har garantipension vilket innebär att man inte har arbetat speciellt mycket i sitt liv och har därmed inte gjort sin plikt och kan alltså inte kräva sin rätt så enkelt är det, då får man istället söka bidrag (garantipension är ju också bidrag) istället och hoppas på att andra människor som faktiskt gör sin plikt är snälla och vill betala.

Svar på tråden Vad i h.. e håller Pensionsmyndigheten på med? Pensionärer med högre pension får xtra pengar än de som har mindre. Vart finns logiken??