Bröllop! Hjälp!
Hej!
Hela familjen är bjudna på bröllop i slutet av oktober, ett islamskt sådant. Vi kommer av olika anledningar inte vara med på själva vigseln då brudparet valt att ha detta vid ett annat tillfälle, kan inte förklara varför utan att avslöja för mycket.
Vi är själva av svenskt ursprung och har ingen erfarenhet av detta eller bröllop öht faktiskt, aldrig varit på ett förutom mitt eget och mina föräldrars typ.
Ni som själva har islamskt ursprung eller varit på ett sådant bröllop, vore så tacksam om ni kan berätta om det finns några särskilda seder eller så och hur det brukar gå till. Är det som de flesta vanliga svenska bröllop att man äter middag och sen kanske dansar lite?
Och största frågan, hur klär man sig? Klänning gissar jag?.på både mig och våran dotter. Men vad för typ av klänning passar till ett bröllop? Ska den vara lång, blommig, enfärgad, någon färg man ska undvika? (Förutom vitt) Maken och sonen tar ngt kostymaktigt. Vi har inte fått officiella inbjudan ännu men vet vilket datum det blir, så kan inte utläsa ngt i inbjudan. Kanske inte säkert ens att det står ngn dresscode.
Bröllopet kommer vara i en hyrd lokal så jag gissar att man behåller skorna på? Tänker så man har ngt lättare på fötterna, eller? Snälla hjälp mig, vill inte göra bort mig helt.
Någon som kanske kan lägga in en bild på en klänning som kan passa för ett bröllop? Har inga miljoner på banken så hoppas kunna hitta ngt fint på kanske hm eller shein.
Och VAD ska man köpa i present? Och hur dyrt?
Kanske något till hushållet för ca 1000kr? Fina glas, någon designgrej eller liknande?
Något annat man ska tänka på? Tips snälla!