• Anonym (En av alla)

    Prata om sexbrist utan att skapa press?

    Upptäckte att jag nu är i gruppen av män som mår psykiskt dåligt på grund av bristen av sex i relationen. Men hur skapar man en hälsosam dialog kring detta och motiverar ens partner att vilja jobba mot en förändring, utan att hon känner en sexdödande press?

    För att vi inte ska hamna i alla dessa pseudo diskussioner som dessa trådar oftast gör, så ger jag en kort bakgrund:

    Innan jag ens gick in i min nuvarande relation så pratade vi mycket om att en stor anledning till att mina tidigare förhållanden spruckit var att bristen på sex. Jag var mycket tydlig med vad jag förväntar mig vad gäller mängden sex, om vi skulle få många år tillsammans. Nu har det passerat ett decennium sedan vi blev ett par och hon har inte detta kvar i sitt arbetsminne längre.

    Vi har en mycket bra relation på alla andra sätt, med framförallt bra kommunikation. Vi båda ger och tar konstruktiv kritik för att utveckla både oss själva och relationen. Jag har i våra samtal försökt fråga om vad jag kan göra för att hon ska få mer lust, men det finns inget enligt henne. Hon är lycklig och tycker vi har ett högkvalitativt sexliv som hon njuter mycket av.

    Jag kan ju inte ändra på någon annan än mig själv. Därför har jag försökt jobba med migcsjälv så att jag ska må bra med hennes nivå på mängden sex. Tyvärr kommer jag ingen vart utan jag mår bara sämre. Ämnet har varit uppe med min terapeut men hon har inte heller kunnat hjälpa mig.

    Till sist, onnani är inte ett alternativ. Tror man det har man aldrig förstått vad sex handlar om!

  • Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?
  • Anonym (Man 50)

    Hur ofta har ni sex? Såvida det inte är extremt sällan (1 gång i månaden eller så) tror jag det är svårt att göra mycket åt, det handlar mest om olika sexlust om hon är nöjd. Om hon vill ha sex 1 gång i veckan och du vill ha det oftare tror jag bara du måste acceptera och gilla läget. Jag tror inte man kan diskutera det utan att det uppstår en press i någon form, däremot kan du vara väldigt tydlig om att du inte vill pressa henne att göra något hon inte vill eller att det ska kännas som ett tvång. Jag tror att oförmågan att ha ett öppet och ärligt samtal om ens sexuella preferenser är ett större problem än att din fru känner press på sig att ha sex oftare. Jag är själv i liknande situation men det som hjälpt mest är att hjälpa henne att känna sig avslappad och avstressad i allmänhet, då kommer lusten tillbaka lite, och att bestämma sig för en frekvens som båda är nöjda med och sen planera in sex om det inte sker spontant tillräckligt ofta.  För min fru är vetskapen om att vi ska ha sex en gång i veckan positivt, något som hon ser fram emot och kan bygga upp förväntan inför utan att känna press att jag ska försöka inititera sex andra tillfällen.

  • Anonym (Schema)

    Vet att vissa schemalägger sexet m lyckat resultat. Även om det låter sjukt osexigt så försvinner risken att börja tänka "ja men disken behöver ju göras, orka4 jag ha sex, då måste jag ju duscha igen" osv då vet man och kan ge sig hän.

    Kanske kan va något?

    Jag undrar också hyr ofta ni har sex?

  • Anonym (?)

    Hur ofta hade ni sex i början och hur ofta har ni sex nu?

  • Tukt

    Tänker det kan vara bra att man sätter sexet i ett sammanhang, och inte tar upp det som ensam fråga.
    Att du först kanske tänker igenom när ni faktiskt har haft sex, och att din partner gillat det. Vad har det varit för förutsättningar då? Kanske mer intimitet, romantik, närhet? Om så kanske det är bättre om att prata hur ni skapar den typen av stämning tillsammans.

  • Anonym (En av alla)
    Anonym (?) skrev 2021-09-09 12:18:43 följande:

    Hur ofta hade ni sex i början och hur ofta har ni sex nu?


    Vi hade extremt mycket sex när vi träffades 4-8 gånger om dagen när vi sågs, då vi bodde på olika orter. När vi sedan blev sambos så var det 1 till 2 gånger om dagen i ungefär 3-4år (även under mens) sedan började det avta. Hon tog väldigt mycket initiativ då.

    Nu kan det gå två månader mellan men vi har sex ungefär 15 gånger på ett år. Mitt behov för att må riktigt bra är ca 2-5 gånger i månaden så.
  • Anonym (svårt)

    Detta är ju som du har märkt en svår fråga att hitta en lösning på. Är sexet bra när ni väl har det? Själv skulle jag kanske stå ut med en rätt låg sexfrekvens om kvaliteten var väldigt bra, Annars skulle jag överväga att lämna förhållandet om det inte gick att lösa.

  • Anonym (En av alla)
    Anonym (Man 50) skrev 2021-09-09 11:57:02 följande:

    Hur ofta har ni sex? Såvida det inte är extremt sällan (1 gång i månaden eller så) tror jag det är svårt att göra mycket åt, det handlar mest om olika sexlust om hon är nöjd. Om hon vill ha sex 1 gång i veckan och du vill ha det oftare tror jag bara du måste acceptera och gilla läget. Jag tror inte man kan diskutera det utan att det uppstår en press i någon form, däremot kan du vara väldigt tydlig om att du inte vill pressa henne att göra något hon inte vill eller att det ska kännas som ett tvång. Jag tror att oförmågan att ha ett öppet och ärligt samtal om ens sexuella preferenser är ett större problem än att din fru känner press på sig att ha sex oftare. Jag är själv i liknande situation men det som hjälpt mest är att hjälpa henne att känna sig avslappad och avstressad i allmänhet, då kommer lusten tillbaka lite, och att bestämma sig för en frekvens som båda är nöjda med och sen planera in sex om det inte sker spontant tillräckligt ofta.  För min fru är vetskapen om att vi ska ha sex en gång i veckan positivt, något som hon ser fram emot och kan bygga upp förväntan inför utan att känna press att jag ska försöka inititera sex andra tillfällen.


    Vi snittar jus nu strax över en gång i månaden skulle jag tro.

    Jag jobbar verkligen på det här med att hon ska få vila, avslappning och intimitet utan någon antydan om sex. Egentligen inte för att hon ska bli kåtare utan för att jag tycker om henne och vill att hon ska ha det så bra som möjligt i livet.

    Det gäller romantiken också. Den har ett egetvärde och jag läger inte tusenlappar på blommor, spontana presenter eller hemma kväll med romantisk middag för att få ligga, utan för att vi ska ha det trevlig och mysigt tillsammans.

    Det är ju ett problem i relationen att vi har så olika behov av sex, då det handlar om oss. Men jag blir ensam ägare av det då det bara drabbar mig och mitt mående och det är omöjligt att tala om utan att skapa denna förödande press. Problemet är att det urhålkar mig som människa och jag känner mig mer och mer ensam i det. Nu börjar jag tänka att "det är bättre med ensam ensamhet än att vara ensam när man är två" för att citera en gammal sång.
  • Anonym (En av alla)
    Anonym (svårt) skrev 2021-09-09 13:14:15 följande:

    Detta är ju som du har märkt en svår fråga att hitta en lösning på. Är sexet bra när ni väl har det? Själv skulle jag kanske stå ut med en rätt låg sexfrekvens om kvaliteten var väldigt bra, Annars skulle jag överväga att lämna förhållandet om det inte gick att lösa.


    Jag tror de flesta skulle vara avundsjuka om de visste hur bra sex vi har. Vi övade ju mycket i början och kan varandra i detalj. Vi vet både varandras favoriter men även vad man kan överraska med för att få variation och spänning.
  • Anonym (Man 50)

    Om hon njuter av det sex ni har men ni ändå har sex så sällan tror jag att schemalägga det kan vara en ide. Min fru tänker sällan på sex men gillar det när vi har det och då brukar hon säga att hon skulle vilja göra det oftare. Jag tror att många kvinnor helt enkelt glömmer bort det när det går lång tid mellan varje tillfälle, men att lusten kommer tillbaka om de påminns om det utan att känna press att det måste ske varje gång man planerat in det. Förutsatt att allting är bra mellan er för övrigt och hon mår bra (en förutsättning!) och inte är stressad i övrigt (en säker lustdödare) så tycker jag du ska ta upp det, påminna henne om att hon faktiskt gillar det, och föreslå att ni bestämmer en dag i veckan eller varannan vecka till att börja med då ni avsätter tid för sex. Viktigt att det är en tillräckligt lång tid för att ni ska hinna varva ner och umgås, inte bara en snabbis, och lika viktigt att det är tydligt att om någon av er absolut inte känner sig upplagd så behöver det inte bli sex utan bara att ni umgås mer intimt. Lusten brukar växa ju mer man har sex så får ni väl in vanan så lär det bli bättre.

  • Anonym (En av alla)
    Anonym (Man 50) skrev 2021-09-09 13:29:28 följande:

    Om hon njuter av det sex ni har men ni ändå har sex så sällan tror jag att schemalägga det kan vara en ide. Min fru tänker sällan på sex men gillar det när vi har det och då brukar hon säga att hon skulle vilja göra det oftare. Jag tror att många kvinnor helt enkelt glömmer bort det när det går lång tid mellan varje tillfälle, men att lusten kommer tillbaka om de påminns om det utan att känna press att det måste ske varje gång man planerat in det. Förutsatt att allting är bra mellan er för övrigt och hon mår bra (en förutsättning!) och inte är stressad i övrigt (en säker lustdödare) så tycker jag du ska ta upp det, påminna henne om att hon faktiskt gillar det, och föreslå att ni bestämmer en dag i veckan eller varannan vecka till att börja med då ni avsätter tid för sex. Viktigt att det är en tillräckligt lång tid för att ni ska hinna varva ner och umgås, inte bara en snabbis, och lika viktigt att det är tydligt att om någon av er absolut inte känner sig upplagd så behöver det inte bli sex utan bara att ni umgås mer intimt. Lusten brukar växa ju mer man har sex så får ni väl in vanan så lär det bli bättre.


    Ja jag får fundera på hur man kan lägga fram ett sådant upplägg utan att det blir konstlat.

    Självklart finns det många om och men som hälsa och omgivande faktorer som måste beaktas. Självklart är samtycke en färskvara som kan dras tillbaka när som helst. Det viktiga är att det blir bra långsiktigt.

    Tack för ett vuxet samtal, händer allt för sällan på forum.
Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?