• Mortiscia80

    Vilken färg för att måla stor glasskiva?

    Lång historia kort så funderar vi på att måla en glasskiva vi har hemma, tänkte med fin roller i så fall för sprayfärg kommer inte att fungera i det utrymmet. Frågan blir då vilka olika slags färger/märken man kan använda? Kan man ens måla på glas på det här sättet?

  • Svar på tråden Vilken färg för att måla stor glasskiva?
  • Anonym (Q)

    Vad ska den användas till? Man kan måla baksidan om delen inte syns. Då blir ytan snygg hur man än gör. Men det krävs ju att inget sliter på den sidan och att man bara använder ena sidan så att säga.

  • Mortiscia80
    Anonym (Q) skrev 2021-09-09 22:24:20 följande:

    Vad ska den användas till? Man kan måla baksidan om delen inte syns. Då blir ytan snygg hur man än gör. Men det krävs ju att inget sliter på den sidan och att man bara använder ena sidan så att säga.


    Vi kommer tyvärr inte åt baksidan, det är en skiva som ligger ovanpå en bänk och under skivan ser det hemskt ut, men vi kan inte få bort skivan heller eftersom det finns fast inredning som "vilar" på den (inte vår idé kan jag säga). Vi övervägde att försöka skära bort den på olika sätt men det kommer inte att gå heller. Så utom färg har jag inga andra idéer egentligen.
  • Anonym (Q)
    Mortiscia80 skrev 2021-09-10 07:04:45 följande:

    Vi kommer tyvärr inte åt baksidan, det är en skiva som ligger ovanpå en bänk och under skivan ser det hemskt ut, men vi kan inte få bort skivan heller eftersom det finns fast inredning som "vilar" på den (inte vår idé kan jag säga). Vi övervägde att försöka skära bort den på olika sätt men det kommer inte att gå heller. Så utom färg har jag inga andra idéer egentligen.


    Då skulle jag nog välja att lägga vinylplast istället. Det finns i många olika varianter och är lätt att göra om ifall det repas eller liknande.
  • Mortiscia80
    Anonym (Q) skrev 2021-09-10 07:48:09 följande:

    www.bauhaus.se/inredning/interior-dekoration/dekorplast

    Här är bauhaus sortiment men det finns många som säljer.


    Ja, tack! :) Jag ska ta en titt på det, borde vara bättre än den tanke jag hade igår kväll för då kom jag på att Jysk säljer självhäftande plast som insynsskydd. Man kan ta bort den och klistra om så att säga, med lite vatten, men risken där är ju att det lossnar i kanterna stup i ett. Då är dekorplast en mycket bättre idé tror jag! :D
Svar på tråden Vilken färg för att måla stor glasskiva?