• Pajama

    Jobb vid aktivitetsersättning

    Jag har nyligen blivit god man för en person har aktivitetsersättning. Hon har nyss börjat på daglig verksamhet, men det var verkligen inget för henne.
    Hon har mest fysiska funktionshinder. 
    Hon vantrivs på DV. Arbetsuppgifterna har varit helt meningslösa, under all kritik. Hon har sagt ifrån.
    Hon ska prova arbetsträning 25%. Först subventioneras lönen rejält av Fk, kanske helt. Men vad jag förstår det som, så är målet att arbetsgivaren tillslut ska bekosta hela lönen för arbetet. (25% av en heltid)
    Det är ju inte alls säkert att hon kan hitta ett jobb som hon kan klara ens efter några år.

    Mina frågor är, kan man stanna kvar på aktivitetsersättning och fortsätta på arbetsträning i all framtid, utan krav på att arbetsgivaren ska betala större % av lönen med tiden?
    Vad brukar folk med svårare fysiska funktionsnedsättningar jobba med om de inte vill "vända klossar" på DV? (Det är lika meningslöst, det hon fått göra på DV)
    Kan man ha sin "dagliga verksamhet" på en vanlig arbetsplats?

    Jag vet att många jobbar och har hittat sin nish, men att det är svårt att hitta jobb om man har en funktionsnedsättning. Jag är lite rädd att hon ska förlora sin rätt till aktivitetsersättning om hon börjar arbetsträna.

  • Svar på tråden Jobb vid aktivitetsersättning
  • Rayan

    Det gäller när medarbetaren haft ersättningen i mer än ett år. Innan din tilltänkta medarbetare börjar arbeta igen, ska hen kontakta Försäkringskassan för att ansöka om att få behålla sin rätt till sjukersättning eller aktivitetsersättning. När medarbetaren har ansökt kan hen börja arbeta direkt

  • Pajama

    Vad bra! Och då ska det inte kosta något för arbetsgivaren eller?
    Vi behöver veta vad vi kan yrka på hos Fk och erbjuda arbetsgivaren. 
    Tack för svar!

  • moaguuun
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2021-09-10 11:39:06 följande:

    (Man kan även få lön högst 5h/veckan utan att det påverkar bidraget.)


    Det är inget bidrag. Det är en ersättning som man får pga nedsatt arbetsförmåga 
  • Tusselina

    Framförallt är det arbetsförmedlingen du ska fråga om de olika alternativen, se till att få samarbetssamtal med försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen kan också sköta kontakten om det formella med arbetsgivaren.

    I vilket fall som helst så ja, man kan få DV på en vanlig arbetsplats

  • bombergranaterochtrumvirvel
    Tusselina skrev 2021-09-10 16:52:25 följande:

    Framförallt är det arbetsförmedlingen du ska fråga om de olika alternativen, se till att få samarbetssamtal med försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen kan också sköta kontakten om det formella med arbetsgivaren.

    I vilket fall som helst så ja, man kan få DV på en vanlig arbetsplats


    Är det inte Socialtjänsten som fixar sånt?
  • moaguuun
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2021-09-10 16:35:38 följande:
    Spelar det nån roll vad man kallar det? Förlåt i så fall.
    det spelar roll då det är ganska stor skillnad 
  • Tusselina
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2021-09-10 21:22:28 följande:
    Är det inte Socialtjänsten som fixar sånt?
    Nej arbetsträning och lönesubventioner är det arbetsförmedlingen som har hand om. 
Svar på tråden Jobb vid aktivitetsersättning