• Pajama

    Daglig verksamhet eller arbetsträning

    Nu postar jag detta här också, hittade äntligen rätt rubrik. (Postat under arbete också)

    Jag har nyligen blivit god man för en person har aktivitetsersättning. Hon har nyss börjat på daglig verksamhet, men det var verkligen inget för henne.
    Hon har mest fysiska funktionshinder. 
    Hon vantrivs på DV. Arbetsuppgifterna har varit helt meningslösa, under all kritik. Hon har sagt ifrån.
    Hon ska prova arbetsträning 25%. Först subventioneras lönen rejält av Fk, kanske helt. Men vad jag förstår det som, så är målet att arbetsgivaren tillslut ska bekosta hela lönen för arbetet. (25% av en heltid)
    Det är ju inte alls säkert att hon kan hitta ett jobb som hon kan klara ens efter några år.

    Mina frågor är, kan man stanna kvar på aktivitetsersättning och fortsätta på arbetsträning i all framtid, utan krav på att arbetsgivaren ska betala större % av lönen med tiden?
    Vad brukar folk med svårare fysiska funktionsnedsättningar jobba med om de inte vill "vända klossar" på DV? (Det är lika meningslöst, det hon fått göra på DV)
    Kan man ha sin "dagliga verksamhet" på en vanlig arbetsplats?

    Jag vet att många jobbar och har hittat sin nish, men att det är svårt att hitta jobb om man har en funktionsnedsättning. Jag är lite rädd att hon ska förlora sin rätt till aktivitetsersättning om hon börjar arbetsträna.
    Söker nog något mellanting mellan daglig verksamhet och arbetsträning?

  • Svar på tråden Daglig verksamhet eller arbetsträning
  • moaguuun

    Nej, man kan bara ha aktivitetsersättning till man fyller 30. Sedan blir det förtidspension men det är mkt högre krav för att få det.

    Själva har jag aktivitetsersättning och har daglig verksamhet på en riktig arbetsplats och har samma arbetsuppgifter som alla andra som har lön. Jag jobbar med administration. Den enda skillnaden är att jag inte har krav på prestation vilket är bra då min ångest ökar av press.

  • Pajama

    Tack för ditt svar!
    Det var vad jag hoppades på! Om det inte går med arbetsträningen (att hon ska förväntas utvecklas och kunna prestera) så kan hon fortsätta på aktivitetsersättning. Skönt att höra. Även om hon vill tjäna lite mer förstås, men det får vi se. 

  • Pajama

    Men hur blir det när du fyller 30, om det är högre krav för att få sjukersättning? Du kan utföra ett arbete, kommer du få hel sjukersättning tror du?

  • moaguuun
    Pajama skrev 2021-09-10 11:04:03 följande:

    Men hur blir det när du fyller 30, om det är högre krav för att få sjukersättning? Du kan utföra ett arbete, kommer du få hel sjukersättning tror du?


    Jag siktar på att kunna få vanlig anställning tills dess. Nu jobbar jag bara 4 timmar per vecka. Ska börja trappa upp arbetstiden sakta och se hur det går.  (Om jag får det med tanke på pandemin?) 


     

Svar på tråden Daglig verksamhet eller arbetsträning