• Missmarina

    När fick ni ultraljud?

    Hej!

    Jag vill verkligen se bebisen och göra ett ultraljud. Är i vecka 12 nu. Men pga covid restriktioner så görs inga ultraljud förrän efter vecka 18?

    Är det samma där ni andra bor? Kändes trist för jag vill se NU

    Undrar ens om jag har någon böna som växer i magen, känner mig ännu ogravid. Fått lite mage och större bröst men inget annat alls. Känner mig SÅ otålig!

  • Svar på tråden När fick ni ultraljud?
  • Missmarina

    Glömde skriva att enda jag får komma på är ett samtal och provtagning nästa vecka (v 13).

    Provtagning kan ju vara bra men jag tog den tiden enbart för att få se bebisen mm.

  • Missmarina
    Jag är bara jag skrev 2021-09-10 14:03:16 följande:

    V.13 pga riskgraviditet. RUL v.19. Du kan ju gå privat. Gjorde jag med båda barnen.


    Okej tack för svar! Jag har ingen riskgraviditet så då är det totalt stopp. :( självklart har man förståelse för covid restriktioner.

    Jag vet inte om vi har så mycket privata gynekologer i den hålan jag bor i, utan närmaste privata är nog 50 mil bort (tur och retur)..

    Trist ändå, man är ju så himla otålig!
  • Anonym (T)

    I min region erbjuds alla ett ultraljud runt v12. Vet inte om de slutade ett tag under covid men de erbjuder det åtminstone nu.

  • Anonym (G)

    Kan du boka ett privat ultraljud?

    Hos oss erbjuds alla kub och har gjort under hela pandemin,

    Värt att tänka på att det bara är ett fåtal år som alla regioner erbjudit ultraljud runt vecka 13.

  • Jag är bara jag
    Missmarina skrev 2021-09-10 14:06:44 följande:
    Okej tack för svar! Jag har ingen riskgraviditet så då är det totalt stopp. :( självklart har man förståelse för covid restriktioner.

    Jag vet inte om vi har så mycket privata gynekologer i den hålan jag bor i, utan närmaste privata är nog 50 mil bort (tur och retur)..

    Trist ändå, man är ju så himla otålig!
    Hmm... Ja det var rätt långt. Vi åkte 16 mil. 
  • Missmarina
    Anonym (T) skrev 2021-09-10 14:11:44 följande:

    I min region erbjuds alla ett ultraljud runt v12. Vet inte om de slutade ett tag under covid men de erbjuder det åtminstone nu.


    De har slutat med det nu pga covid :(
  • Anonym (Myran)

    Har bara fått göra RUL med mina och då alltid i v18-19. Och precis som du inskrivning v13 men blodprov sen inget nytt besök fören efter ultraljudet i vecka 20. Och detta innan covid så ingen skillnad nu när det är covid.

  • Anonym (S)

    I min region erbjuds man ett tidigt ultraljud i vecka 12-14, dock hann inte jag få det pga var inställt med tanke på corona. Jag bokade dock privat i vecka 7 och 9. Sedan även privat RUL två timmar bort.. Vill man ha ett ultraljud så får man boka ett privat även om det är långt bort.

  • Anonym (G)
    Missmarina skrev 2021-09-10 14:27:18 följande:

    De har slutat med det nu pga covid :(


    Detta är ju ett tillfälligt beslut i de regioner man valt att göra så och som jag förstått det så är det inte kopplat direkt till covid utan till personalbrist pga covid.

    Som någon ny skriver erbjuds det uppenbarligen inte ens i alla regioner även utan covid. Dock verkar de allra flesta börjar erbjuda det.

    För bara några år sedan erbjöds detta bara i ett fåtal regioner.

    Detta gör ju inte din oro lättare. Men kan vara bra att veta att det för inte många år sedan var standard
Svar på tråden När fick ni ultraljud?