• oroligsjäl678

    Rädd att råka bli gravid.. Bostad?

    Har alltid varit en väldigt nojig person, har precis blivit tillsammans med en helt fantastisk kille. Har just nu inget preventivmedel men planerar på att börja äta p-piller. (Chansen att jag skulle glömma att ta är väldigt minimal). Både han och jag har fasta jobb, han tjänar cirka 25-27k och jag ca 20-21 exkl ob (har planer att söka tjänster inom företaget som ger mig högre lön ca 24-26k). Jag har alltid velat ha barn (han vill också), jag har alltid drömt om att bo i radhus med barn (Runt 4-5 milj kostar dom som jag vill ha). Vi båda är väldigt unga och har inte super stora sparkapital men det är något vi vill bygga upp tills det är dags att försöka få barn, om kanske ca 7 år. Men jag är stundtals ganska rädd ifall en oplanerad graviditet skulle ske. Egentligen är väl rädslan lite överdriven även om jag inte ska förlöjliga mina egna känslor. Att köpa en 3a skulle med all sannolikhet inte vara ett super problem och heller inte en hyresrätt i rätt storlek. Men grejen är väl det att det är inget jag drömt om, har alltid gillat tanken med en liten trädgård även om jag älskar alla lägenheter som är skitfärscha vars innergård har en lekplats. Intresserad av psykologi som jag är så har man läst lite om att man bör undvika att flytta mycket för barnets skull, vilket gör att man hamnar i svårsits den gången man faktiskt har råd med drömboende. Men i en annan synvinkel så finns det massa idrottsspelare (tänker på hockey och fotbollsspelare i Sverige) som ena stunden jobbar i Malmö för att sedan flytta till Luleå för att sedan få jobb i Norrköping etc. Det barnen överlever ju också? 


     


    Ja, jag vet att jag är paranoid ibland så vill helst inte bli förlöjligad då jag skriver utifrån mitt hjärta. 


    Någon med tips på hur jag ska tänka?


    Kram på er!

  • Svar på tråden Rädd att råka bli gravid.. Bostad?
  • Anonym (Utter)

    Jag har lite svårt att förstå vad du önskar råd kring. Du ska skaffa ppiller och ni planerar barn i framtiden, om ca 7 år - fine, bra plan.

    Du vill bo i ett radhus när du får barn, o ska spara till det under dessa år, - fine, bra plan.

    Du ska söka arbete m bättre lön, bra plan.

    Tänker du att du vill bli gravid genast istället eller? Eller är det mer "tänk om det skulle hända"?

    Ni måste ju bo någonstans, och barn dör inte av att flytta. Såklart vill man inte rycka upp dem oftare än nödvändigt, men bo någonstans ni trivs nu, flytta om 7 år när ni har insats, eventuella barn klarar det.

Svar på tråden Rädd att råka bli gravid.. Bostad?