• Anonym (Ts)

Skaffa vänner i vuxen ålder? Omöjligt?

Hur lyckas man skaffa vänner i vuxen ålder? Känns verkligen omöjligt och jag förstår inte hur andra gör? Var hittar man någon och hur blir man vänner?

Jag är ganska blyg av mig och trivs ofta bra ensam, men det känns verkligen jättetråkigt att aldrig ha någon att prata eller umgås med, speciellt när man ser vilka fina relationer andra har och man själv är ensam. Tanken på att ha det såhär resten av livet är inte kul. Men hur gör man?

• Svar på tråden Skaffa vänner i vuxen ålder? Omöjligt?
  • Anonym (vio)
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-10 15:58:13 följande:

Hur lyckas man skaffa vänner i vuxen ålder? Känns verkligen omöjligt och jag förstår inte hur andra gör? Var hittar man någon och hur blir man vänner?

Jag är ganska blyg av mig och trivs ofta bra ensam, men det känns verkligen jättetråkigt att aldrig ha någon att prata eller umgås med, speciellt när man ser vilka fina relationer andra har och man själv är ensam. Tanken på att ha det såhär resten av livet är inte kul. Men hur gör man?

Jobbet eller via barnen är nog det vanligaste. Alternativt via något intresse/förening.
  • Anonym (tvärtom)

Det är så konstigt det här. Somliga har jättesvårt att få kontakt med andra människor och träffa nya vänner. För mig är det tvärtom, jag träffar ofta på människor som vill umgås och hitta på saker och jag är inte ens intresserad av att skaffa fler vänner än den jag har. Det beror nog på att jag inte är det minsta blyg, är rätt så allmänbildad och har breda intressen så jag kan prata på med olika människor om väldigt olika saker. Så jag drar slutsatsen att nappa på och hitta gemensamma nämnare med människorna man möter är lyckan till framgång när man söker nya bekantskaper. 

• Anonym (X)

Ser tyvärr ut så. Har du inte lyckats få en bästavän under skoltiden är det kört för resten av livet.

• Anonym (nyfiken)

Jag har samma upplevelse som TS. Alla som jag träffar som jag tycker är trevliga och intressanta har redan fullt upp med vänner och är liksom inte öppna för fler. Känns tråkigt. Men har efter ett antal år i den här sitsen nu resignerat och försöker inte längre.

Är dock trevlig och öppen mot folk ändå såklart! Det skulle vara underbart om någon visade sig lite vara mer intresserad av mig än i just det sammanhang man ses. Men den där förväntan jag kunde ha förr när jag kände att det klickade lite med någon (på ett vänskapligt plan), den är helt borta. 

• Anonym (Nätmänska)

Jag har gett upp. Finns ingenstans jag naturligt ens kan träffa folk. Jag "finns" bara på nätet egentligen.

• Anonym (Existense)

Flytta till kollektiv, då kmr du både träffa nya vänner och jobbiga msk.

• Anonym (Ts)
    Anonym (vio) skrev 2021-09-10 16:00:26 följande:

Jobbet eller via barnen är nog det vanligaste. Alternativt via något intresse/förening.

Hur menar du via barnen?
  • hammarhajen

Inte alls omöjligt, men kräver lite jobb och ihärdighet. 

Gå med i en förening eller liknande. Då träffas man naturligt på sammankomsterna och med tiden kan det utveckla sig till vänskap även utanför. 
    Gå med i en kör, löpgrupp eller bokcirkel - vad som helst egentligen! Nybörjarkurs i dans eller orientering, matlagningskurs eller så. Det kräver att man avsätter tiden för kursen dock.

Resor är också bra. Gruppresor av diverse slag, t.ex. vandringsresor där man går en grupp tillsammans med en guide. Det kräver dock att man avsätter tiden och pengarna för resan.

• Anonym (ME)
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-10 17:14:38 följande:
    Hur menar du via barnen?
    Alltså att man kan hitta vänner i barnens kompisars föräldrar när barnen är små.

Vi lärde känna flera andra föräldrapar när sonen gick på förskola. Då sker kommunikationen mycket via föräldrarna. Och på den vägen kan det bli att man bjuder familjen på middag med ursäkten att barnen leker ju så bra. Eller mötas upp på lekparker. Och genom det bygga upp en vänskap.

Samma kan även ske via barnens idrottsklubbar och man gång på gång träffas för att titta på barnens matcher och småprata med varandra. Klickar man som kompisar kan det nog leda till en längre vänskap.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (tvärtom) skrev 2021-09-10 16:26:30 följande:

Det är så konstigt det här. Somliga har jättesvårt att få kontakt med andra människor och träffa nya vänner. För mig är det tvärtom, jag träffar ofta på människor som vill umgås och hitta på saker och jag är inte ens intresserad av att skaffa fler vänner än den jag har. Det beror nog på att jag inte är det minsta blyg, är rätt så allmänbildad och har breda intressen så jag kan prata på med olika människor om väldigt olika saker. Så jag drar slutsatsen att nappa på och hitta gemensamma nämnare med människorna man möter är lyckan till framgång när man söker nya bekantskaper. 

Men frågan är ju också VAR man möter dessa människor? Var möter du dem?
Svar på tråden Skaffa vänner i vuxen ålder? Omöjligt?