• Hyllemor

    Hur ser man om det finns vägglöss i en matta?

    Jag och min man vill så gärna ha en orientalisk matta. Dessvärre har vi inte råd att köpa en ny matta, men det finns många fina på Marketplace och Blocket till överkomligt pris. Jag är dock livrädd att få in vägglöss.


    Kan man på ett enkelt vis, när man åker hem till någon och tittar på mattan, se ifall det finns vägglöss i den? Vad ska man i så fall titta efter? Kan man typ lägga mattan utomhus för att inte riskera att ta in några vägglöss eller finns det något annat vis man kan göra för att inte riskera det?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-10 22:10
    Med att lägga mattan utomhus, så menar jag att man kanske kan få död på eventuella vägglöss.
  • Svar på tråden Hur ser man om det finns vägglöss i en matta?
  • Anonym (.)

    Utomhus i minusgrader i ett antal dygn är väl att rekommendera

  • Anonym (Lästips)

    Mattor är väl inte nåt vanligt ställe för vägglöss egentligen? På sängar tittar man efter deras bajs helt enkelt som syns som svarta prickar. Beroende på hur mattan ser ut borde det ju gå se. Annars får du lägga ut den en vecka i vinter.

  • Anonym (Lusen)

    Det är prickar du letar efter, som antagligen är ganska svåra att se på en orientalisk matta om det inte är ett stort angrepp.

    Säger som övriga, lägg ut den om det garanterat är minusgrader i vinter i tre dygn. Eller torkskåp, ska vara över 60 grader så dör de rackarna och även äggen

  • Hyllemor
    Anonym (Lusen) skrev 2021-09-10 23:03:03 följande:

    Det är prickar du letar efter, som antagligen är ganska svåra att se på en orientalisk matta om det inte är ett stort angrepp.

    Säger som övriga, lägg ut den om det garanterat är minusgrader i vinter i tre dygn. Eller torkskåp, ska vara över 60 grader så dör de rackarna och även äggen


    Tack för tipset med torkskåp också!
  • Anonym (fabulous)
    Dexter dot com skrev 2021-09-11 04:40:35 följande:

    Efter 4 dagar i minst -18 grader sägs det att vägglöss dör.


    Svårt att åstadkomma i Skåne om man inte har en gigantisk frysbox.
  • Hyllemor
    Dexter dot com skrev 2021-09-11 04:40:35 följande:

    Efter 4 dagar i minst -18 grader sägs det att vägglöss dör.


    Oj, -18 grader blir svårt att lyckas med.
  • Dexter dot com
    Hyllemor skrev 2021-09-11 21:01:25 följande:
    Oj, -18 grader blir svårt att lyckas med.
    Ja, bra att veta så man inte tror det räcker med några dagar utomhus med några minus för då får man ju med sig eländet in.
Svar på tråden Hur ser man om det finns vägglöss i en matta?