• 19Richie88

    Systembolaget och ett gråtande barn

    Mitt besök tidigare idag gick till den mer sk. och berömda 'Glasbanken.. Även känt i folkmun mer under namnet Systembolaget menar jag ju då såklart!

    Besöket tog dock en oväntad vändning när jag kom ut från själva butiken. Och sen har jag faktiskt grämts över det här nu in på sena kvällen här. Jag mår inte bra över att jag. ev. skulle kanske ha agerat, vet inte.. kanske ha frågat, bara ha gjort något? dvs. 'Frågat om allt var okej med flickan, lagt mig i lite? Jag Vet Inte.. eller gjorde jag rätt i att låta bli"

    Men i alla fall och då till.. och vad det var som hände;
    -Jo! För att utanför butiken står en Mamma tillsammans med sitt barn, hennes dotter förmodar jag. dom håller händer med varandra. Så här långt var det ingen fara..

    Men barnet, flickan grät högt. Och mellan snyftningar, och när hon försökte att hålla gråten borta' så får hon fram några rader om -"Hur, Hon inte alls ville att hennes Mamma ska gå in, in i butiken och handla alkohol..!? -Mamman ber dottern, typ mer avbryter henne snabbt med att säga och ber flickan att stanna utanför för att vakta en redan handlad matkasse från närliggande mataffär och försäkrar henne med att hon inte blir borta särskilt länge".

    Jag vet ej hur gammal tjejen kan ha varit.. men något äldre var hon ju, och fortf. ett barn. Men Inte heller en tonåring, nä.
    Men, då när jag hör tjejen säga igen, att Hon inte vill att Mamman, att hon inte ska handla i den här butiken.. skulle man ha annat oro?

    Det tar emot lite i magen.. eller är det bara jag.. Jag och andra runt omkring stannade upp lite' av dom här orden, vi stod allihop en bit från men 'Vi Hörde allihopa vad hon sa, helt tydligt och säkert.. Men ingen gjorde heller någonting?

    Jag cyklade i alla fall iväg, men nu mår jag typ dåligt över också att jag gjorde sådär.. jag vet inte mer vad jag ska säga. Känner ånger gör jag.

    Jag vet dock inte sen om någon ev. annan person ingrep kanske och hjälpte flickan, hon stod kvar där, för att Mamman försvann in ändå.. och flickan torkade sina tårar. precis när jag pep iväg.

    Allting kändes lite, märkligt? Och nu känns det bara jobbigt och fort. lite konstigt i kroppen.. Ja, jag vet inte. Usch.

    Hur skulle jag ha agerat annorlunda, skulle jag överhuvudtaget ha sagt något, gjorde jag annars rätt i att låta bli, här, nä?.. Vad tycker ni?

    Eller har ni några andra tankar om denna händelsen. -Och tänk nu innan ni svarar, jag mår redan dåligt här. Inget sånt, Om att -"Ja, din sjuke f*n varför gjorde du inget bla bla" För tänk då, om hon flickan, hade skrikit för att där kommer jag liksom fram, med en god tanke, bara för att hjälpa henne, men ändå. Det är, och måste också fortfarande vara "kreppy för henne liksom?"

    Jag hade bara velat kolla läget, vad vet jag.. kanske hade jag fått Polisen efter mig bara för det här, det vill jag inte heller ..eller? Nä.

    Egentligen så många olika människor, fortf. samma scenario. Klart att man då tänker, tänker annorlunda kring det här.. Men hur hade du gjort i mina skor. Hjälp!

    .
  • Svar på tråden Systembolaget och ett gråtande barn
  • Anonym (Vaktmästaren)

    Ungen kanske bara var grinig rent allmänt, "trött i benen" och hade bråttom hem till något som hon tvingats "pausa" för att mamma var tvungen att gå o handla?

    Senast ett av mina barn grät så tårarna sprutade och hon knappt fick luft var det pga av att hon inte fick plats med alla sin gosedjur i sin ena jackficka som hon önskade...

  • Anonym (Bilden)

    Att du har lagt till en bild för att försöka förstärka en poäng får mig att starkt tro att hela incidenten är påhittad från någon "spola kröken"- förening.

    Men det är ju inte ett osannolikt scenario. Vad du beskriver är en flicka som blir sur på mamma för att mamma skall köpa sprit. Vad du försöker antyda är att barnet far illa och mamman har alkoholproblem.

    Det finns tusen andra orsaker som barnet kan ha att bli sur. Hon vet att mamma kommer bjuda hem folk och hon ville ha sin mamma för sig själv i helgen. Det är en.

    Till nästa gång tycker jag du skall byta ut mamma mot pappa i historien, ge pappan en brännvinsnäsa, att han redan luktar alkohol och har ett surt humör. Antyd aggressivitet och att barnets kläder har hon vuxit ur. Kanske att barnet är lite smutsigt med.

    Det hade gett en bättre effekt på ett forum fyllt av feministiska lådvinsfantaster. Låt de fiktiva alkismammorna vara i fred. 

  • Tow2Mater

    Får inte barn följa med in på bolaget idag? Lustigt att måsta vänta utanför. Det är ju inte som att de säljer mat och det i kassen kan ses som stulet om man tar med kassen in.

  • 19Richie88
    Anonym (Bilden) skrev 2021-09-10 23:46:24 följande:

    Att du har lagt till en bild för att försöka förstärka en poäng får mig att starkt tro att hela incidenten är påhittad från någon "spola kröken"- förening.

    Men det är ju inte ett osannolikt scenario. Vad du beskriver är en flicka som blir sur på mamma för att mamma skall köpa sprit. Vad du försöker antyda är att barnet far illa och mamman har alkoholproblem.

    Det finns tusen andra orsaker som barnet kan ha att bli sur. Hon vet att mamma kommer bjuda hem folk och hon ville ha sin mamma för sig själv i helgen. Det är en.

    Till nästa gång tycker jag du skall byta ut mamma mot pappa i historien, ge pappan en brännvinsnäsa, att han redan luktar alkohol och har ett surt humör. Antyd aggressivitet och att barnets kläder har hon vuxit ur. Kanske att barnet är lite smutsigt med.

    Det hade gett en bättre effekt på ett forum fyllt av feministiska lådvinsfantaster. Låt de fiktiva alkismammorna vara i fred. 


    Förlåt men vad rättfärdigar inlägget mer då, ifall vill säga, tex. och mot att jag tar bort bilden, eller att jag "byter ut Mamma, mot Pappa skriver du?"
    Ingenting!

    Annars:
    Antyder jag heller just det, ingenting. Det är mer en magkänsla jag har.. Du, Såg Inte Heller Flickan, Inte så som eller mot vad jag gjorde. Tyvärr så tog jag inget foto, men det hade du kanske velat ha haft?.. som bevis? Nä. Så gör man ju inte.

    Och hade jag tagit ett, det, så hade det varit fel likförbannat. "Ooh så sjuk du är för att du fotade situationen.." Skit samma, jag orkar inte bråka med dig.. Men det är ingen Historia.

    -Och "Alkismamma eller inte, Jag önskar bara att hon själv' mamman alltså kanske, nästa gång så tar hon inte med sig (Inte någon annan heller) så tar man inte sitt barn med sig.. på ett sånt ställe. Där hör inga barn hemma. fast det får man ju göra, hon hant kanske inte att lämna henne hemma, och som ovan skriver, flickan, mamman och väninnor hade kanske fest sen.. Helt okej. Så länge barnet drack läsk eller saft du vet, alla gör ju vad dom vill?

    Jag vet inte skrev jag ju.. Hade det varit någon annan förälder 'for that matter.. som detta hade hänt för. Ta en kändis kanske, jävlar vilket liv det hade blivit då på Nyheter24/7, Soc inblandade och hela skiten..

    Men bara alla mår bra.. so what eller vadå!?
  • 19Richie88
    Tow2Mater skrev 2021-09-11 00:01:29 följande:

    Får inte barn följa med in på bolaget idag? Lustigt att måsta vänta utanför. Det är ju inte som att de säljer mat och det i kassen kan ses som stulet om man tar med kassen in.


    Jo? Va! -Klart dom får följa med in..barnen alltså.
    Stulet, vadå matkassen, om den (inte) hade följt med in, eller om man stoppar ner alkohol i matkassen.. Ja, nä.. eller vet ej längre.. är trött.

    Blev trött av den här kommentaren, förlåt!
    För nu handlade iofs. det inte om det där, men.. okej.
  • Anonym (kanske?)

    Nu var det 3-4 månader sedan jag var på systembolaget, men det systembolaget som jag går till i Malmö, ville då att man skulle handla ensam, utan barn, för att minska smittspridning. Min 7-åring fick, genom arg personal, vackert sitta ensam och vänta vid sätena utanför kassorna, vilket gjorde att han mer eller mindre fick panik (trots att han hela tiden kunde se mig.) vilket gjorde att jag inte har handlat på systembolaget igen efter det tillsammans med barn. (Om de har ändrat restriktionerna nu vet jag inte, eftersom jag inte har provat.)


    Hur ensamstående gör, som vill ha en flaska vin till maten ibland, det har jag undrat över med tanke på den episoden. Jag har ju en man, så vi har kunnat lösa det på den vägen.


    Min son är för övrigt fortfarande rädd för systembolaget efter den händelsen och påpekar varje gång vi går förbi att "där är den elaka butiken som vill att föräldrar lämnar barnen ensamma."

  • Tow2Mater
    Anonym (kanske?) skrev 2021-09-11 00:30:09 följande:

    Nu var det 3-4 månader sedan jag var på systembolaget, men det systembolaget som jag går till i Malmö, ville då att man skulle handla ensam, utan barn, för att minska smittspridning. Min 7-åring fick, genom arg personal, vackert sitta ensam och vänta vid sätena utanför kassorna, vilket gjorde att han mer eller mindre fick panik (trots att han hela tiden kunde se mig.) vilket gjorde att jag inte har handlat på systembolaget igen efter det tillsammans med barn. (Om de har ändrat restriktionerna nu vet jag inte, eftersom jag inte har provat.)


    Hur ensamstående gör, som vill ha en flaska vin till maten ibland, det har jag undrat över med tanke på den episoden. Jag har ju en man, så vi har kunnat lösa det på den vägen.


    Min son är för övrigt fortfarande rädd för systembolaget efter den händelsen och påpekar varje gång vi går förbi att "där är den elaka butiken som vill att föräldrar lämnar barnen ensamma."


    Ah, är det så.

    (Bor själv i USA och just här är det lag att ingen under 21 får komma med in, vare sig en 20 åring eller en bebis. Och det gäller både före och efter covids intåg. Därför jag undrade, ifall de ändrat i Sverige).
  • Tow2Mater
    Anonym (kanske?) skrev 2021-09-11 00:30:09 följande:

    Nu var det 3-4 månader sedan jag var på systembolaget, men det systembolaget som jag går till i Malmö, ville då att man skulle handla ensam, utan barn, för att minska smittspridning. Min 7-åring fick, genom arg personal, vackert sitta ensam och vänta vid sätena utanför kassorna, vilket gjorde att han mer eller mindre fick panik (trots att han hela tiden kunde se mig.) vilket gjorde att jag inte har handlat på systembolaget igen efter det tillsammans med barn. (Om de har ändrat restriktionerna nu vet jag inte, eftersom jag inte har provat.)


    Hur ensamstående gör, som vill ha en flaska vin till maten ibland, det har jag undrat över med tanke på den episoden. Jag har ju en man, så vi har kunnat lösa det på den vägen.


    Min son är för övrigt fortfarande rädd för systembolaget efter den händelsen och påpekar varje gång vi går förbi att "där är den elaka butiken som vill att föräldrar lämnar barnen ensamma."


    Så det kan ju vara det flickan i TS var upprörd över, låter ju faktist troligt.
  • Physalis

    Jag förstår din känsla. Kanske är mamman en alkoholist och det du såg var hur dottern vädjar till mamman utan framgång att inte skaffa mer sprit. Lika gärna kan det handla om något helt annat, barn kan vara ledsna för alla möjliga saker och har inget filter på hur de uttrycker sig för att inte skapa missförstånd hos åhörare så som vuxna har.

    Vad hade du kunnat göra? Jag tror inte du hade kunnat göra något som gav effekt i den situationen utan du får förlita dig på att flickans nära och kära finns där om det ett verkligt problem. Var stolt över att du är en medkännande människa som reagerar när något inte känns rätt. Kanske är du i rätt position att hjälpa en annan gång?


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Rakt på sak)

    Jag tror att det handlar om att ungen var envis och att det hade kunnat vara vilken butik som helst.

Svar på tråden Systembolaget och ett gråtande barn