• dujagochbebisen

    Partner med herpes när man försöker bli gravida

    Hej! 

    Min partner har herpes (typ 2) och vi har skyddat oss med kondom sen förhållandets start för att han inte vill smitta mig. Han har inte haft något skov under hela vårt förhållande (dvs senaste 5 åren). 

    Nu ska vi försöka bli gravida och han tror att insemination är det enda vägen, då han verkligen inte vill smitta mig med detta för att jag ska behöva lida av det för resten av livet. Jag har googlat och försökt hitta information om detta är tillvägagångssättet. 

    Finns det någon där ute med liknande bakgrund? Hur gjorde ni? Hade ni oskyddat sex trots risk för herpessmitta eller hur blev ni gravida? 

    Tacksam för seriösa svar!

  • Svar på tråden Partner med herpes när man försöker bli gravida
  • Anonym (T)

    I vårt förhållande är det jag, kvinnan, som har herpes. Jag äter medicin och får väldigt sällan utbrott därför. Vi har därför inte kört med insemination eller så. Dock så kan jag förstå att han inte vill smitta dig nu, ifall du nu lyckats klara dig.

  • Um Hamza

    Det är liten smittrisk om han inte har några skov, ännu mer eftersom han inte haft det på fem år.. Men risken finns, tycker ni varit väldigt ansvarsfulla med detta, särskilt din kille, heder åt honom! Har själv herpes pch det är en mardröm. Jag hat tröttnat på att försöka behandla bort det, och nu, efter 6-7 år med smittan börjar utbrotten glesa ut. Men innan var det flera ggr i månaden i flera år. I alla fall var jag gravid förra året och fick ta antivirala prep sista veckorna innan bf då jag berättade att jag haft utbrott under grav. Så det löser sig så sett. Jag tror inte ni behöver inseminera med hjälp av vården, prova bara med en spruta hemma vid ägglossning. Det skadar ju inte att testa, sperman håller ett tag :)

  • svamparna

    Min sambo har typ 2 herpes och ganska ofta utbrott. Vi har aldrig sex när han har utbrott men har alltid sex oskyddat. Han har haft problem sen vi träffades för 8 år sen. Jag har haft herpes en gång för 10 år sedan men aldrig igen. Vi har 3 barn ihop.:) jag har sjukt dåligt immunförsvar så om jag lyckas med att inte bli smittad så är det troligtvis lugnt om ni har sex då han inte har utbrott. Jag skulle ha kollat med en barnmorska om jag vore er :)

  • Anonym (B)
    svamparna skrev 2021-09-11 22:28:03 följande:

    Min sambo har typ 2 herpes och ganska ofta utbrott. Vi har aldrig sex när han har utbrott men har alltid sex oskyddat. Han har haft problem sen vi träffades för 8 år sen. Jag har haft herpes en gång för 10 år sedan men aldrig igen. Vi har 3 barn ihop.:) jag har sjukt dåligt immunförsvar så om jag lyckas med att inte bli smittad så är det troligtvis lugnt om ni har sex då han inte har utbrott. Jag skulle ha kollat med en barnmorska om jag vore er :)


    Anekdotisk bevisföring räknas ej?

    Barnmorskan kan knappast säga annat än vad som anses som medicinsk korrekt fakta?

    Annars bör hon få sparken om hon ljuger / hittar på.

    Sista meningen i viktigt att tänka på?

    Väldigt få skulle medvetet ha sex med någon som har synliga herpesblåsor?

    Källa 1177.se

    Herpes i underlivet överförs främst genom sex. Det är mycket svårt att undvika att viruset överförs mellan personer som har sex om hud och slemhinna har kontakt. Viruset sprids lättast när du har blåsor och sår. Men de allra flesta får herpes av någon som inte har några symtom alls.

    www.1177.se/sjukdomar--besvar/konsorgan/konssjukdomar/herpes-i-underlivet/
  • Anonym (2)

    Jag har typ 2. Fyra barn. Adrig skyddat mig mot annat än graviditet. Min herpes upptäcktes för två år sedan pga Meningit och via ryggvätskeprov. När jag smittades är omöjligt att säga. Jag har haft blåsor runt anus 4 ggr per år i två år. Inget sex då. Äter nu medicin varje dag och har sedan dess inte haft skov. Jag har både skyddat och oskyddat sex men inte vid skov naturligtvis. Jag säger inget om det.

    Ts skrev att hon hade herpes för 10 år sedan vilket innebär att hon har det nu med. Därför undrar jag varför de använder kondom.

  • Anonym (2)
    Anonym (2) skrev 2021-09-12 00:03:42 följande:

    Jag har typ 2. Fyra barn. Adrig skyddat mig mot annat än graviditet. Min herpes upptäcktes för två år sedan pga Meningit och via ryggvätskeprov. När jag smittades är omöjligt att säga. Jag har haft blåsor runt anus 4 ggr per år i två år. Inget sex då. Äter nu medicin varje dag och har sedan dess inte haft skov. Jag har både skyddat och oskyddat sex men inte vid skov naturligtvis. Jag säger inget om det.

    Ts skrev att hon hade herpes för 10 år sedan vilket innebär att hon har det nu med. Därför undrar jag varför de använder kondom.


    Edit-det var Svamparna, inte ts som hade haft det för 10 år sen. Kan tyvärr inte ändra mitt inlägg
  • Anonym (2)
    svamparna skrev 2021-09-11 22:28:03 följande:

    Min sambo har typ 2 herpes och ganska ofta utbrott. Vi har aldrig sex när han har utbrott men har alltid sex oskyddat. Han har haft problem sen vi träffades för 8 år sen. Jag har haft herpes en gång för 10 år sedan men aldrig igen. Vi har 3 barn ihop.:) jag har sjukt dåligt immunförsvar så om jag lyckas med att inte bli smittad så är det troligtvis lugnt om ni har sex då han inte har utbrott. Jag skulle ha kollat med en barnmorska om jag vore er :)


    Om du haft Herpes för 10 år sedan så har du det nu också.

    Man är inte frisk och osmittad mellan utbrotten.
  • Anonym (G)

    Jag tycker han låter väldigt ansvarsfull och tänker att det väl inte är några problem att gardera sig och köra heminseminaton?

    Att bli smittad precis innan du är gravid är den värsta tiden att bli smittad.

    Skulle du ha ett utbrott när barnet skall födas så måste alla blåsor tejpas. Har man otur missas det att man har utbrott/blåsor missas vid tejpning och barnet blir smittat på vägen ut vilket kan ge förödande konsekvenser.

    Om jag själv hade herpes skulle jag göra allt i min makt för att få kejsarsnitt om jag hade herpes (även om vården anser att det räcker att tejpa så är det inte en 100% säker metod).

    Så. Jag hade absolut ansett att heminsemination var bättre än att börja köra oskyddat

  • dujagochbebisen

    Tack snälla för era svar! 
    Nej precis, jag (TS) är inte smittad av detta då jag och min partner haft kondom sen start. Jag uppskattar det verkligen, han är en mycket fin och ansvarsfull person :)


    Jag hittar verkligen inget om heminsemination pga herpes, så väldigt tacksam för att ni delar med er. 


    Ska ringa 1177 nu och rådfråga dem. Läste att chansen är mindre att bli gravid med heminsemination än vanligt oskyddat samlag, längtar så mycket efter barn så kändes lite segt att det skulle behöva vara så...

    Är det någon som heminseminerat sig? Hur lång tid tog det tills ni blev gravida? 

  • Anonym (G)
    dujagochbebisen skrev 2021-09-12 10:08:36 följande:

    Tack snälla för era svar! 

    Nej precis, jag (TS) är inte smittad av detta då jag och min partner haft kondom sen start. Jag uppskattar det verkligen, han är en mycket fin och ansvarsfull person :)

    Jag hittar verkligen inget om heminsemination pga herpes, så väldigt tacksam för att ni delar med er. 

    Ska ringa 1177 nu och rådfråga dem. Läste att chansen är mindre att bli gravid med heminsemination än vanligt oskyddat samlag, längtar så mycket efter barn så kändes lite segt att det skulle behöva vara så...

    Är det någon som heminseminerat sig? Hur lång tid tog det tills ni blev gravida? 


    Jag missarönwkr att 1177 faktiskt kommer anse att ni kan ha oskyddat för att bli gravida. Bara så du är beredd på det.
Svar på tråden Partner med herpes när man försöker bli gravida